خانه/ دانستنی پزشکی / درمان ریزش موی سکه ای
ریزش موی سکه ای، آلوپسی آره آتا، ریزش مو آلوپسی

درمان ریزش موی سکه ای

آخرین به روز رسانی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 0

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا یک بیماری است که باعث ریزش ناگهانی موها در برخی نقاط از بدن مانند سر، صورت و دیگر بخش های بدن که موها وجود دارند می شود. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه فولیکول های مو را تهدید در نظر می گیرد و به آن ها حمله می کند.

علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست، اما احتمالاً به عوامل ژنتیکی و اختلالات ایمنی بدن مرتبط است. همچنین، استرس، عفونت ها، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی نیز ممکن است در ظهور این بیماری نقش داشته باشند.

برای رفع ریزش مو آلوپسی معمولاً ترکیبی از درمان های خانگی، قرص ها و اقداماتی که دکتر در کلینیک خود انجام می دهد را شامل می شود. مهم ترین نکته قبل از شروع هر نوع درمان، مراجعه به پزشک متخصص است زیرا درمانی که برای شما مناسب است ممکن است برای دیگران مفید نباشد.

علل ریزش مو سکه ای

همان طور که گفته شد، علت دقیق ریزش مو آلوپسی هنوز مشخص نشده، ولی عواملی هستند که احتمال آلوپسی را افزایش می دهند. آلوپسی آره آرتا در هر سن و جنسی اتفاق می افتد ولی بیشتر در نوجوانی و اوایل بزرگ سالی ظاهر می شود.

ریزش مو سکه ای در طی چند هفته اتفاق می افتد. معمولاً موها پس از چند ماه دوباره رشد می کنند، ولی ممکن است دوباره ریزش کنند.

در ادامه برخی از عوامل موثر بر بیماری ریزش مو سکه ای توصیف شده:

  • ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل کلیدی ریزش مو سکه ای است. اگر کسی در خانواده شما مشکلی مشابه داشته باشند، شما نیز ممکن است این عارضه را بگیرید.

  • اختلالات ایمنی

اختلالات ایمنی در بدن به طور ناشناخته ای به ساختار موها حمله کرده و باعث تخریب آن ها می شود. این ممکن است به دلیل خطا در سیستم ایمنی بدن باشد که اشتباهاً به فولیکول های مو حمله می کند و عملکرد طبیعی موها را مختل می کند. برخی از بیماری هایی که می توانند اختلالات ایمنی در بدن ایجاد کنند شامل: لوپوس، بیماری تیروئید، دیابت، آرتریت روماتوئید و کولیت زخمی هستند.

تاثیر بیماری های خودایمنی بر حجم مو

  • تغذیه نامناسب

کمبود برخی مواد مغذی و ویتامین ها می تواند باعث بروز آلوپسی آره آتا می شود.

استرس و اضطراب. استرس مزمن و فشار روحی می تواند سبب ریزش مو شود. استرس می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند و باعث تحریک نادرست آن برای حمله به موها شود.

  • بیماری های پوستی

هر بیماری پوستی که به طور مستقل یا همراه با بیماری های دیگر، می تواند تأثیری بر ریزش مو داشته باشد.

تاثیر بیماری های پوستی در ایجاد ریزش سکه ای

  • تغییرات هرمونی

تغییرات در سطوح هورمون ها، مانند هورمون تستوسترون، می تواند به ریزش مو سکه ای منجر شود. مثلاً در مردان، استفاده از تستوسترون و استروئید می تواند ریزش مو را افزایش دهد.

مهم است که بدانید که ریزش مو سکه ای ترکیبی از چندین عامل است. بهترین روش تشخیص علت بیماری مراجعه به یک پزشک متخصص است. شما می توانید نوبت پزشک خود را به صورت آنلاین با اپ زیبر بگیرید و هرچه زودتر به دکتر مراجعه کنید.

انواع ریزش مو سکه ای

معمولاً این بیماری روی مو سر تاثیر می گذارد؛ اما ممکن است دگر مناطق بدن شما نیز تحت تاثیر قرارگرفته شود. انواع مختلف ریزش مو سکه ای بر اساس مکان و شدت ریزش مو عبارت اند از:

  1. آلوپسی آره آتا یونیورسالیس: در این نوع ریزش مو سکه، تمام موهای بدن شامل سروصورت، ابروها، مژه ها و موهای بدن ریزش می کنند.
  2. آلوپسی آره آتا توتالیس: اگر تمام موهای سر شما ریزش داشته باشد، شما ممکن است آلوپسی آره آتا توتالیس داشته باشید.
  3. آلوپسی کودکان: بااینکه شروع این بیماری در جوانی است؛ برخی از کودکان نیز به این عارضه دچار می شوند. متأسفانه کودکان نسبت به سایر گروه های سنی، حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات ظاهری خوددارند و ممکن است تجربه استرس بیشتری نمایش دهند. استرس می تواند شدت علائم آلوپسی در کودکان را افزایش دهد؛ بنابراین پیشنهاد می شود در این زمینه از خدمات یک مشاور کودک نیز بهره بگیرید.اوفیازیس آلوپسی آره‌آتا
  4. اوفیازیس آلوپسی آره آتا: این عارضه بیشتر روی موهای پشت سروگوش تاثیر می گذارد و به صورت نواری ریزش مو دارند.
  5. آلوپسی سکه ای منتشر: در این بیماری، موها ضخامت خود را از دست می دهند و شکننده می شوند. معمولاً بعد از نازک شدن مو فرد به طور ناگهانی دچار ریزش مو شدید می شود. این مدل ریزش مو در آقایان و خانم ها متداول است.

طبق آزمایش های انجام شده ریزش مو ربطی به جنس فرد ندارد و هر فرد پتانسیل این عارضه را دارد.

درمان ریزش مو سکه ای

چون علت اصلی آلوپسی آره آتا هنوز مشخص نشده، فقط یک درمان برای آن وجود ندارد. با این حال تشخیص علائم تشدید دهنده این عارضه برای کاهش ریزش مو و درمان آن تاثیر بسیار مثبتی دارد. این درمان ها ممکن است در خانه یا کلینیک پزشک متخصص انجام شوند و بهترین درمان ترکیب درمان های موثر و اجتناب عوامل تشدید بیماری هستند.

درمان خانگی ریزش مو سکه ای

درمان هایی که در خانه انجام می شود معمولاً تأثیرات زیادی ندارند ولی برای درمان کردن ریزش مو سکه ای در طولانی مدت بسیار حیاتی و موثر هستند. این درمان ها بیشتر عادت های منفی که باعث این عارضه می شوند را تغییر می دهد.

رژیم غذایی سالم

مصرف مواد غذایی حاوی آهن در تولید هموگلوبین در خون و اکسیژن رسانی به بافت ها نقش دارد. روی نیز به سلامتی پوست و رشد مو کمک می کند و از منابعی مانند ماهی، میگو، نخود و اسفناج استفاده کنند. سعی کنید میوه ها و سبزیجات فراوان که حاوی ویتامین های A, C و E هستند استفاده کنید.

کاهش استرس

تاثیر استرس بر ریزش مو سکه ای

استرس می تواند ریزش مو را تشدید کند. از روش های مدیریت استرس مانند ماساژ، یوگا، تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن و فعالیت های استراحتی مانند خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش و علاقه مندی های شخصی استفاده کنید.

شامپوهای ضد ریزش مو

شامپوهای ضد ریزش مو حاوی محرک هایی مثل کافئین هستند تا به رشد مو کمک کنند. این شامپوها از ریزش مو جلوگیری می کنند و رشد دوباره مو را تحریک می کنند. مهم است که در هنگام استفاده از شامپوهای ضد ریزش، از دستورات و راهنمایی های روی شامپو رعایت کنید و به منظم از آن استفاده کنید.

شامپوهای ضد ریزش مو

مصرف مکمل های غذایی

مصرف مکمل های غذایی: برخی مکمل های غذایی می توانند به سلامتی موها کمک کنند. مکمل هایی که حاوی آهن، روی، روغن ماهی، ویتامین D و ویتامین های گروه B هستند، می توانند مفید باشند.

ماساژ موها

ماساژ فشار ملایم به پوست سر می تواند به تقویت رشد موها و بهبود پرونده خون رسانی به پوست سر کمک کند. از دستگاه های ماساژ سر و قطره های روغن طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن کرچک استفاده کنید.

درمان قطعی ریزش موی سکه ای طب سنتی

درمان های سنتی با استفاده از مواد و روغن های طبیعی برای ریزش مو سکه ای استفاده می شود. این درمان ها شامل موارد زیر است و استفاده از آن ها در حالت کلی می تواند ریزش مو را کاهش دهد و موهای شما را ضخیم کند.

روغن نعنا

روغن نعناع باعث تحریک رشد و بهبود سلامت مو می شود. برای استفاده از این روغن چند قطره روغن نعنا را با یک قاشق روغن ماساژ مخلوط کرده و آن را به مدت 20 – 15 دقیقه روی پوست مو سر ماساژ دهید. سپس با آب گرم شست وشو دهید.

ماسک آلوئه ورا و عسل

مخلوطی از ژل آلوئه ورا و عسل را به مدت 30 دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس با گرم آن را بشویید. این ماسک خواص مرطوب کننده دارد و می تواند به بهبود ریشه های مو کمک کند.

ماسک آلوئه‌ورا و عسل برای درمان ریزش مو

ماسک پیاز

پیاز دارای خواص ضدالتهابی دارد و می تواند رشد مو را تحریک دهد. یک پیاز را رنده کنید آب آن را روی پوست سر خود قرار دهید و سر خود ماساژ دهید. پس از 30 دقیقه موهای خود را شست وشو دهید تا بوی پیاز برطرف شود.

ماساژ مو با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا دارای خواص مرطوب کننده و تقویت کننده مو است. مقداری روغن جوجوبا را به پوست سر خود ماساژ دهید و آن را برای 30 دقیقه روی سرتان بگذارید. سپس با آب و شامپو شستشو دهید.

نکته = مجدداً توصیه می شود قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی و سنتی به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. درمان ریزش مو آلوپسی بسیار پیچیده است و به راهنمایی متخصص نیازمند است.

درمان پزشکی ریزش موی سکه ای

در طول درمان خانگی خود، پزشک نیز برخی درمان ها را تجویز می کند تا پروسه رفع ریزش مو سکه ای شما بهتر شود.

این درمان ها شامل:

قرص های درمانی

زمانی که ریزش مو زیاد باشد یا دوره ریزش مو تکرار شود از قرص های مخصوص برای رشد مو و کاهش عوامل ریزش مو استفاده می کنند.

  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی. این داروها به عنوان مهارکننده سیستم ایمنی استفاده می شوند و به تنظیم فعالیت آن کمک می کنند. فیناستراید به عنوان یک مهارکننده آنزیم تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) استفاده می شود. این داروها معمولاً به صورت محلی استفاده می شوند و برای ریزش مو سکه ای موثر هستند.
  • قرص روگین. روگین یک داروی بدون نسخه برای درمان ریزش مو است. روگین حاوی دو عامل فعال، فیناستراید و ماینوکسیدیل است که عوامل ریزش مو آلوپسی را کاهش داده و باعث رشد مو می شود. فیناستراید آنزیم هایی که باعث کاهش مو می شوند را ضعیف می کند. ماینوکسیدیل به عنوان ماده شیمیایی موضعی برای رشد مو استفاده می شود.

دارودرمانی برای درمان ریزش موی سکه ای

  • قرص کورتیزون. قرص کورتیزون نیز می تواند برای رفع ریزش مو سکه مفید باشد. کورتیزون یک استروئید ضدالتهاب است که می تواند به کاهش التهاب پوست و تسهیل فرآیند رشد مو کمک کند.
  • آنترالین. آنترالین یک نام تجاری برای یک داروی موضعی است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. این دارو بر اساس ماده موثر "ماینوکسیدیل" تهیه می شود که به عنوان یک ماده رویش مو شناخته می شود. ماینوکسیدیل معمولاً در شکل محلول یا اسپری به صورت موضعی به پوست سر اعمال می شود.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدالتهاب برای بیماری های خود ایمنی هستند. بیشتر این داروها به صورت تزریقی انجام می شوند و مرتباً هر یک یا دو ماه باید انجام شود. قرص و پماد نیز مورداستفاده قرار می گیرند. قرص و پماد حاوی این دارو نیز موجود است مانند کرم کورتیکو که برای اثر کردن به چهار تا شش ماه زمان نیاز دارند.

لیزر درمانی

این روش به عنوان یک درمان کمکی استفاده می شود و توسط پزشکان و متخصصان پوست انجام می شود.

در لیزر درمانی، نور مرئی با طول موج خاصی بر روی پوست سر تابانده می شود. این نور می تواند به پوست و فولیکول های مو کمک کند و فعالیت سلولی را افزایش دهد. علاوه بر این، این درمان می تواند به پاک سازی سبوم (لایه ی سفید روی پوست سر) و بهبود خون رسانی مناطق موردنیاز کمک کند.

تعداد جلسات و نحوه اجرا بستگی به شدت و علت ریزش مو، واکنش بدن به درمان و توصیه های پزشک دارد.

پی آر پی مو

پی آر پی (PRP) مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است. این روش یک فرآیند پزشکی است که در آن خون بیمار استخراج شده، توسط سانتریفیوژهای مخصوص پلاسمای غنی از پلاکت جداسازی می شود و سپس به نواحی موردنیاز برای تقویت رشد مو تزریق می شود. هدف از این روش تحریک رشد مجدد موها و تقویت موجود است.

پی آر پی مو

مزوتراپی مو

مزوتراپی یک روش درمانی است که با تزریق ترکیبات مختلف مانند ویتامین ها، مواد معدنی و داروها به صورت مستقیم در پوست سر به رفع ریزش مو سکه ای کمک می کند. این روش می تواند باعث تقویت و رشد موها شده، جریان خون را افزایش دهد و همچنین تأثیری در تنظیم هورمون ها داشته باشد. نتایج مزوتراپی ممکن است زمان بر باشد و نیاز به چندین جلسه داشته باشد.

کاشت مو

کاشت مو آخرین روش درمانی برای ریزش مو آلوپسی است. در این روش، موهای سالم و قوی از مناطق دیگر بدن به مناطقی که ریزش مو در آن ها رخ داده است، منتقل می شوند. این درمان توسط پزشکان و متخصصان زیبایی انجام می شود. این روش طبیعی و دائمی است و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

کاشت مو برای درمان ریزش سکه ای

کلام آخر در مورد ریزش مو سکه ای

درنهایت، ریزش مو سکه ای یکی از مواردی است که بسیاری از افراد روبه رو می کند. این مشکل بر روی اعتمادبه نفس و روانشناسی فرد تأثیر می گذارد، اما باید به یاد داشت که هنوز راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

با توجه به پیشرفت های پزشکی و فناوری، روش های درمانی و روش های تقویت مو در دسترس قرار گرفته اند. همچنین، مراقبت و تغذیه مناسب نیز نقش مهمی در بهبود و پیشگیری از ریزش مو بازی می کند. این مسئله می تواند ذهن افراد مبتلا را مشغول کند، اما با روش های مناسب و زیر نظر متخصص می توان آن را درمان کرد.

سوالات متداولی که در مورد ریزش مو سکه ای پرسیده شد

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

ریزش مو به تنهایی خطری ندارد و هر فرد روزانه مقداری از موی خود را از دست می دهد. ولی ریزش مو سکه ای نشان دهنده مشکلاتی مانند ضعف سیستم ایمنی، عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب یا عوامل استرس زا است. اگر ریزش مو همراه با ترک پوست، خارش شدید و سوزش همراه است، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ریزش موی آلوپسی در آقایان بیشتر است یا زنان؟

این بیماری هم در آقایان و هم خانم ها رخ می دهد ولی معمولاً در آقایان رایج تر است. با این حال، زنان نیز می توانند دچار این بیماری شوند.

چه افرادی بیشتر به ریزش مو سکه ای دچار می شوند؟

عوامل مستعد که ممکن است باعث این مریضی شوند شامل عوامل ژنتیکی، سن بالا، جنسیت مرد، سابقه خانوادگی ریزش مو، استفاده از محصولات شیمیایی قوی برای مو، استرس روزمره، بیماری های مزمن و عوامل زیست محیطی مانند دود سیگار و تغذیه نامناسب می شوند.

دوره درمان این بیماری چه مدت است؟

مدت زمان درمان به شرایط و علت ریزش مو بستگی دارد و زمان دقیقی برای درمان آن پیدا نشده ولی حداقل زمان درمان ثبت شده 1 ماه بوده و ممکن است سال ها طول بکشد.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *