خانه/ مراقبت از مو/ رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟
آسیب های رنگ مو

رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟

آخرین به روز رسانی ۲ اسفند ۱۴۰۲ 0

رنگ کردن مو یکی از لذت بخش ترین فعالیت هاست، چون یک چهره جدید به ما می دهد؛ با این حال اکثر ما داستان های ترسناک مربوط به رنگ کردن موها را یا شنیده ایم و یا خود تجربه آن را داشته ایم. این مشکلات اغلب با خشکی و آسیب دیدگی موها شروع و به تهدیدهای جدی تری مانند سرطان نیز ارتباط داده می شوند.

شکی نیست که رنگ های مصنوعی می توانند عواقب نامطلوبی داشته باشند. ولی تا کجای این داستان واقعیت دارد؟ رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ چطور به موها آسیب می زند؟ آیا واقعا باعث سرطان می شود؟

همه این سوالات را در این مقاله به شما توضیح می دهیم تا برخی از نگرانی ها را کمی کاهش بدیم و ضررهای واقعی رنگ مو را به شما معرفی کنیم.

ممنوعیت رنگ مو برای برخی گروه ها

استفاده از رنگ مو برای همه مناسب نیست و می تواند برای برخی افراد، مضر نیز باشد.

برای پاسخ به این سوال که رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ به جدول زیر توجه کنید:

کسانی که موهای ضعیف و شکننده دارند

رنگ مو مواد شیمیایی قوی مانند آمونیاک دارد که باعث خشک شدن مو است. اگر از قبل موهای شما شکننده باشند ممکن است باعث ریزش مو شود.

کسانی حساسیت به رنگ مو دارند

کسانی که پوست حساس دارند و آلرژی های زیادی دارند بهتر است که از رنگ مو اجتناب کنند.

افرادی که پوست سر آسیب دیده دارند

اگر پوست سر دچار ترک ها، زخم ها، التهاب یا آسیب دیگری است، استفاده از رنگ های مو احتمال تشدید این عارضه ها و عفونت سر را بالا می برد.

زنان باردار

با این که شواهد قطعی در مورد خطرناک بودن رنگ مو برای مادران باردار و جنین وجود ندارد. برخی مواد شیمیایی درون رنگ مو برای جنین خطرناک است.

افراد با سن کمتر از16 سال

پوست سر کودکان و نوجوانان تا سن 16 سالگی در حال رشد و حساس است. برای همین مواد شیمیایی موجود در رنگ مو تاثیر منفی بیشتری روی آنها می گذارد.

افرادی که مشکل تب یا مریضی دارند

در حالت عادی، عوارض رنگ مو معمولاً موقت و قابل تحمل هستند، اما در صورتی که بدن در حال مبارزه با بیماری یا عفونت است (همچون تب)، ممکن است پوست و سیستم ایمنی بدن ضعیف تر باشد و به محصولات شیمیایی واکنش نشان دهد.

در حالت عادی، عوارض رنگ مو معمولاً موقت و قابل تحمل هستند، اما در صورتی که بدن در حال مبارزه با بیماری یا عفونت است (همچون تب)، ممکن است پوست و سیستم ایمنی بدن ضعیف تر باشد و به محصولات شیمیایی واکنش نشان دهد.

در هر صورت، قبل از استفاده از رنگ مو، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا از امنیت استفاده از رنگ مو مطمئن شوید.

روش های مراقبت از مو رنگ شده

عوارض و آسیب های رنگ مو

رنگ مو، یک محصول آرایشی است که از مواد شیمیایی تشکیل شده و ممکن است به پوست سر و موهای شما آسیب برساند. قبل از استفاده از این محصولات، بهتر است با عوارض و اثرات جانبی آن آشنا شوید.

مضرات رنگ مو

حساسیت پوستی

مواد شیمیایی استفاده شده در رنگ مو باعث التهاب و حساسیت پوست سر می شود. علائم این عارضه شامل: خارش، قرمزی و تورم سر است.

آسیب به ساختار مو

با استفاده زیاد از رنگ مو فولیکول های مو آسیب می بیند؛ که ساختار مو در ریشه، بدنه یا نوک مو تخریب و آن را شکننده می کند.

آلرژی

مضرات رنگ مو برای برخی افراد بیشتر از دیگران بوده. کسانی که آلرژی دارند نشانه هایی به صورت سردرد و تورم تجربه می کنند.

آسم و تنگی نفس یکی از علائم واکنش آلرژیک شدید به رنگ مو است. تنفس کردن مداوم مواد شیمیایی موجود در رنگ مو منجر به سرفه، خس خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی گلو و تنگی نفس شود.

خشکی مو

خشکی مو با استفاده مکرر از رنگ مو رخ می دهد. آمونیاک که معمولاً برای باز کردن پوسته مو و جذب رنگ استفاده می شود، روی خشکی مو نیز تاثیر دارد.

تغییرات ظاهری ناخواسته

در بعضی شرایط خاص، رنگ مو باعث تغییرات ظاهری ناخواسته در مو می شود. برای مثال، رنگ مو به صورت نامساوی در مو جذب شود و رنگ مو را غیرطبیعی میکند.

آسیب به چشم

در صورت استفاده نادرست از محصولات رنگ مو، خطرهای جدی روی چشم شما ایجاد می کند. نفوذ مواد شیمیایی به چشم آسیب جدی به آن می زند و حتی احتمال کور کردن شما نیز وجود دارد. به همین دلیل :

طبق نظر سازمان بهداشت و غذای آمریکا (FDA):

سازمان بهداشت و غذای آمریکا استفاده رنگ های موهای قوی را برای ابرو و مژه ، بخاطر آسیب های احتمالی به چشم و بروز برخی عوارض آلرژیک دیگر، برای برخی گروه ها ممنوع کرده است.

رابطه رنگ مو و ابتلا به سرطان

در 5 سال گذشته، چندین آزمایش بزرگ در ایالات متحده انجام شد تا ارتباط بین سرطان و محصولات رنگ مو بررسی شوند. این مطالعات روی سرطان هایی مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان رحم متمرکز بودند.

هیچ کدام رابطه مستقیم بین سرطان و رنگ مو پیدا نکردند؛ اما در این آزمایشات، ردپایی از ارتباط احتمالی بین استفاده مکرر از رنگ مو و سرطان سینه، تخمدان و رحم یافت شد.

در یک تحقیق انجام شده توسط مجله پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) :

«مشاهده شد که زنانی که بیش از 100 بار موهای خود را رنگ کرده اند، درصد بالاتری ابتلا به سرطان تخمدان و سینه نسبت به افرادی که موهایشان را کمتر رنگ کرده اند، دارند. با این حال، این تحقیق هنوز ارتباط مستقیمی بین رنگ کردن مو و خطر سرطان را تائید نکرده است و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.»

تاثیر روی باروری

مطالعات روی تأثیرات باروری رنگ مو متناقض است. اگرچه، برخی از آزمایش ها ثابت کردند که مقداری از مواد محصولات مو جذب بدن می شود، عملاً بر باروری یا قابلیت بارداری تاثیر نمی گذارند.

ولی همین که مقداری از ماده های شیمیایی جذب بدن می شود خطر تاثیر در باروری را بالا می برد. برای همین، پیشنهاد شده که اگر می خواهید بچه دار شوید از رنگ مو استفاده نکنید.

اقدامات احتیاطی زمان رنگ کردن مو

در اینجا برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی احتمالی انجام دهید.

به سالن های زیبایی برای رنگ مو حرفه ای مراجعه کنید

وقتی موهای خود را به تنهایی رنگ می کنید احتمال اشتباه شما بالا می رود. برای جلوگیری از آسیب مو به یک آرایشگاه حرفه ای مراجعه کنید.

برای نوبت گیری آنلاین آرایشگاه موردنظر خود می توانید از اپلیکیشن زیبر استفاده کنید. زیبر آرایشگاه های اطراف شما را معرفی می کند تا شما به آسانی وقت مراجعه خود را رزرو کنید.

رنگ مو در سالن

از رنگ مو دائمی استفاده نکنید

تا جایی که امکان دارد از رنگ های دائمی استفاده نکنید و از رنگ های نیمه دائمی یا موقت استفاده کنید. به خاطر موقتی بودن این رنگ ها، مواد شیمیایی خطرناک رنگ موهای دائمی را ندارند.

از رنگ موهای با کیفیت و خوب استفاده کنید

به درستی تحقیق کنید تا برندی مطمئن را پیدا کنید. سعی نکنید به دنبال محصولات ارزان قیمت باشید. برای پس انداز کمی پول، سلامت موهای خود را درخطر قرار ندهید.

استفاده از رنگ مو بدون آمونیاک

به منظور کاهش خطرات مرتبط با استفاده از آمونیاک در رنگ مو، می توانید به جای آن از رنگ های موی طبیعی تر و بدون آمونیاک استفاده کنید. شما می توانید از رنگ های طبیعی مانند قهوه، چای، حنا و ترکیب عسل و لیمو برای رنگ دهی موهای خود استفاده کنید.

معرفی انواع ماسک موی سر برای تقویت

قبل از رنگ مو تستی انجام دهید تا مطمئن شوید که حساسیت ندارید

پیش از استفاده از رنگ مو، یک مقدار کوچکی از رنگ را روی پوست دست خود بمالید و صبر کنید. اگر در طی 24 تا 48 ساعت هیچ علامتی از حساسیت، خارش، قرمزی یا تورم ظاهر نشود، احتمالاً مشکلی نیست.

همچنین، خواندن برچسب محصولات رنگ مو و بررسی مواد مورد استفاده در آن ها می تواند به شما کمک کند. اگر به هر یک از مواد موجود در رنگ مو حساسیت دارید، از استفاده از آن خودداری کنید.

تست حساسیت رنگ مو

کلام آخر

رنگ مو می تواند باعث آسیب مو شود. با انجام درست رنگ مو و کاهش رنگ کردن مکرر می تواند آسیب را به حداقل رساند. رنگ کردن موهای شما به رنگ طبیعی خود نیز ممکن است مدت زمان قرار گرفتن در معرض رنگ مو را محدود کند و به حداقل رساندن آسیب کمک کند.

اگر نگران سلامت موهای خود هستید، با یک آرایشگر در مورد رنگ کردن با نرم کننده ها یا روش های دیگر برای حفظ ظاهر و سلامت موهای خود صحبت کنید.

سوالات متداول

آیا رنگ مو باعث مرگ می شود؟

رنگ مو به طور مستقیم موجب مرگ نمی شود؛ اما در برخی موارد، واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ های مو می تواند به شدت خطرناک باشد و تنگی نفس شدید ایجاد کند.

آیا فرقی بین عوارض رنگ مو سیاه و سفید و جود دارد؟

بله طبق برخی آزمایش ها انجام شده، سفید کردن مو خطر بیشتری نسبت به سیاه کردن مو دارد.

آیا رنگ مو بر مغز تأثیری می گذارد؟

رنگ مو فقط روی رنگ دانه های مو تاثیر می گذارد و تأثیر مستقیمی بر مغز ندارد؛ اما می تواند تأثیر زیبایی شناختی و روانی بر فرد داشته باشد. رنگ های مو می توانند خودباوری و اعتماد به نفس فرد را تحت تأثیر قرار دهند و به طور غیرمستقیم روی روحیه و احساسات او تأثیر بگذارند.

آیا رنگ مو بر فشارخون را بالا می برد؟

رنگ مو به طور مستقیم بر فشارخون تأثیر نمی گذارد. فشارخون تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که شامل ژنتیک، سبک زندگی، تغذیه، سطح فعالیت بدنی، استرس و سایر شرایط پزشکی است.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *