خانه/ مراقبت از مو/ درمان خشکی مو با ماسکهای طبیعی
درمان خشکی مو

درمان خشکی مو با ماسکهای طبیعی

آخرین به روز رسانی ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ 0

آیا تاکنون احساس کرده اید که موهایتان کدر، بی حالت و خشک شده است؟ آیا می دانستید این مشکل می تواند سلامت موهای شما را هم به خطر بیندازد؟ این مشکل به علت خشکی موها به وجود می آید و اگر شما هم با آن دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است با مطالعه این مطلب تا انتها راه درمان آن را بشناسید.

در ادامه علاوه بر این که درمان خشکی مو را به شما می گوییم، علل اتفاق افتادن آن را هم بررسی کرده و برای پیشگیری از آن راه حل هایی را ارائه می کنیم، با ما در این مقاله از مجله زیبر همراه باشید.

خشکی مو چیست؟

قبل از این که به درمان خشکی مو بپردازیم بهتر است کمی بیشتر این مشکل را شرح دهیم. اصلا خشکی مو چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

این عارضه هم در مردان و هم در زنان ممکن است به وجود آید و اصلا سن و سال هم نمی شناسد. موهای شما دارای سه لایه است که خشکی مو در ابتدای امر روی بیرونی ترین لایه آن اثر می گذارد و روغن و درخشندگی طبیعی آن را از بین می برد.

در واقع، این خشکی به دلیل کمبود آب در ساختار موها به وجود می آید؛ اما روغن طبیعی روی سطح مو را از بین می برد. البته توجه کنید که این موضوع ربطی به چرب شدن مو و پوست کف سر ندارد. یک فرد می تواند دارای کف سر بسیار چرب و ساقه بسیار خشک و شکننده مو باشد.

هنگامی که مو دچار خشکی می شود، امکان ایجاد موخوره، کشیدگی و شکنندگی مو افزایش می یابد؛ اما آیا شما می دانید چگونه می توان خشکی موها را تشخیص داد؟ در بخش بعدی درباره روش تشخیص این عارضه بیشتر گفته ایم.

تشخیص موهای خشک

روش تشخیص موهای خشک

توجه کنید که خشکی مو با داشتن موی خشک متفاوت است. گاهی اوقات، موی خود فرد به صورت مادرزادی خشک است و در واقع جنس موی او محسوب می شود؛ اما خشکی به دلایلی همچون قرار گرفتن بیش از حد فرد در زیر نور آفتاب، استفاده از لوازم حرارتی برای آرایش مو و رنگ و دکلره کردن زیاد به وجود می آید.

برای این که بتوانید برای درمان خشکی مو، اقدام کنید باید قبل از این که دیر شود و مجبور به کوتاه کردن موهای خود شوید، آن را تشخیص دهید. از این رو، در این بخش روش تشخیص این عارضه را به شما گفته ایم:

  • ایجاد موخوره
  • وز شدن مو
  • کدر بودن مو
  • حالت نگرفتن مو
  • از بین رفتن شفافیت و درخشندگی موها
  • زود گره خوردن مو

راه های درمان خشکی مو

برای درمان خشکی مو راهکارهای زیادی در یک مقاله، توسط مجله Heathline ارائه شده است که دراین بخش آن ها را معرفی می کنیم:

  • ویتامینه کردن موها
  • افزودن امگا سه به رژیم غذایی
  • جلوگیری از شستن مداوم موها

ویتامینه کردن موها

ویتامین های مختلف نه تنها برای سلامتی بدن مهم هستند؛ بلکه برخی از آن ها به طور مستقیم بر روی سلامتی موها و ناخن ها تأثیر می گذارند.

مصرف ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (گاهی اوقات به آن ویتامین H هم گفته می شود) و آهن به سلامتی موها کمک می کند. حتی برخی افراد معروف مثل جنیفر لوپز ویتامین های مخصوص دوران بارداری را به دلیل تأثیرات مثبت آن ها بر روی موها مصرف می کنند. همچنین، مصرف مکمل های حاوی بیوتین یا پروتئین های دریایی ممکن است به سلامتی مو کمک کند.

افزودن امگا سه به رژیم غذایی

مصرف پروتئین های دریایی مثل ماهی می تواند از نازک شدن موها جلوگیری کند و آنها را درخشان تر نشان دهد. می توانید خودتان هم این نتایج را با افزایش مقداری ماهی در رژیم غذایی خود مشاهده نمایید.

همچنین، مصرف آنتی اکسیدان ها جلوی استرس اکسایشی را می گیرد که باعث پیری زودرس مو می شود. برخی از مواد غذایی مثل گردو، لوبیا سبز، انگور، بروکلی و گوجه فرنگی غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.

رژیم غذایی برای درخشندگی مو

جلوگیری از شستن مداوم موها

شستشوی موها با شامپو آلودگی ها را از موهایتان می زداید، اما در عین حال باعث حذف چربی طبیعی مو (سبوم) هم می شود. سبوم، یا همان روغن طبیعی مو، باعث تسهیل در مراقبت از مو و در صورت حفظ مقدار مناسب، باعث درخشندگی مو می شود.

شما نباید با شستن هر روز موهای خود با شامپو آن ها را از وجود سبوم محروم کنید. بهتر است هر دو روز یکبار موهایتان را شویید تا سالم تر به نظر بیایند. اگر نمی توانید یک روز در میان موهای خود را بشویید، حداقل از یک شامپوی خاص برای موهای خشک استفاده کنید یا حتی می توانید از شامپو بچه کمک بگیرید.

راهکار درمان خشکی مو

معرفی 5 روغن برای موهای خشک و وز

روغن تراپی به عنوان راه درمان خشکی مو متخصصان توصیه شده است. موهای خشک و وز نیاز به مراقبت و تغذیه خاص دارند. روغن های مختلف می توانند موهای شما را تغذیه کرده و باعث بهبود آن شوند. در زیر، پنج روغن معروف برای بهبود وضعیت موهای خشک و وز را معرفی می کنیم:

  • روغن نارگیل (Coconut Oil)
  • روغن آرگان (Argan Oil)
  • روغن کرچک (Castor Oil)
  • روغن زیتون (Olive Oil)
  • روغن جوجوبا (Jojoba Oil)

روغن نارگیل (Coconut Oil)

روغن نارگیل آنتی باکتریال، ضدقارچ، مرطوب کننده و نرم کننده مو بوده و به راحتی موهای شما را از خشکی نجات می دهد. برای استفاده می توانید این روغن را روی موهایتان ماساژ دهید و سپس آنها را با یک حوله گرم بپوشانید و بعد از 30 دقیقه، موهایتان را آبکشی نمایید.

روغن آرگان (Argan Oil)

این روغن نیز غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب، تقویت کننده و مرطوب کننده مو است و به عنوان یک راه مهم درمان خشکی مو محسوب می شود. برای استفاده چند قطره از این روغن را به موهایتان بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

روغن تراپی مو

روغن کرچک (Castor Oil)

روغن تقویت کننده مو، حاوی اسیدهای چرب و ویتامین ها است و می توانید روزانه یک یا دو بار این روغن را به موهایتان ماساژ دهید و بگذارید حداقل یک ساعت روی موها باقی بماند.

روغن زیتون (Olive Oil)

روغن زیتون، روغن محبوب بانوان هندی برای مراقبت از گیسوانشان است. این روغن مرطوب کننده و تقویت کننده مو و غنی از انواع ویتامین هاست و به منظوراستفاده می توانید مقداری از این روغن را در کف دستان خود گرم کرده و روی موهایتان ماساژ دهید. سپس با یک حوله گرم موهایتان را بپوشانید و بگذارید تا حداقل 30 دقیقه بماند.

روغن جوجوبا (Jojoba Oil)

روغن جوجوبا نیز تقویت کننده مو، مرطوب کننده و بازسازی کننده ساقه مو است و کافی است مقدار کمی از این روغن را به موهایتان ماساژ دهید و بعد از مدت 20-30 موها را بشویید. توجه کنید که بهتر است این روغن را به کف سر خود نزنید.

هرکدام از این روغن ها خواص خاص خود را دارند، ولی برای بهترین نتیجه، ممکن است نیاز باشد چند روغن را با یکدیگر ترکیب کنید یا بر اساس نیازهای خود استفاده کنید. همچنین، پیشنهاد می شود قبل از استفاده، یک آزمایش کوچک را روی یک بخش از موهایتان انجام دهید تا اطمینان حاصل نمایید که به محصول واکنش آلرژیک نشان نمی دهید.

روغن برای درمان خشکی مو

معرفی 5 ماسک موی خانگی برای رفع خشکی مو

برای درمان خشکی مو نباید استفاده از ماسک موهای طبیعی را در روتین مراقبت از موی خود فراموش نمایید. اما، برای گرفتن نتیجه بهتر باید برای بهترین نتیجه، موها را قبل از استفاده از ماسک ها با یک شامپو خنک کنید.

همچنین، اگر به هر دلیلی از یکی از مواد حساسیت دارید، بهتر است تست حساسیت انجام دهید یا از استفاده از آن ماده خاص خودداری کنید.

ماسک موز + روش تهیه و مصرف

یک موز رسیده را خرد کنید یا آن را با چنگال له کرده و در یک کاسه بریزید. یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق عسل را به موز اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر صاف بسازید.

نحوه استفاده

مواد را روی موهای تمیز و خیس خود بزنید و ماساژ دهید.

ماسک را به مدت 20-30 دقیقه بر روی موها نگه دارید.

سپس موهایتان را به دقت شسته و بعد از آن با شامپو و آب خنک بشویید.

ماسک عسل و روغن نارگیل + روش تهیه و مصرف

دو قاشق عسل و یک قاشق روغن نارگیل را در یک کاسه مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت بسازید.

نحوه استفاده

ماسک را روی موهای خیس و تمیز ماساژ دهید.

آن را به مدت 20 دقیقه روی موها نگه دارید.

سپس موهایتان را با آب گرم بشویید.

تخم مرغ و مایونز + روش تهیه و مصرف

یک تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ بشکنید و دو قاشق مایونز را اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر آمیز و صاف بسازید.

سس مایونز برای درمان خشکی مو

نحوه استفاده

ماسک را روی موهای تمیز و خیس خود ماساژ دهید.

آن را به مدت 15-20 دقیقه روی موها نگه دارید.

سپس موهایتان را با آب گرم بشویید.

ماسک تخم مرغ و لیمو + روش تهیه و مصرف

یک تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ بزنید و یک قاشق چایخوری آب لیمو را اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر ایجاد شود.

همچنین بخوانید: انواع نژاد مو و ویژگی های آن ها

نحوه استفاده

ماسک را به موهای تمیز و خیس ماساژ دهید.

آن را به مدت 15 دقیقه روی موها نگه دارید.

سپس موهایتان را با آب گرم بشویید.

ماسک آلوئه ورا + روش تهیه و مصرف

ژل آلوئه ورا را استخراج کنید و آن را روی موهای تمیز و خیس ماساژ دهید و گذارید به مدت 15-20 دقیقه روی موها بماند و سپس موهایتان را با آب گرم بشویید.

سخن پایانی

در این نوشتار از زیبر متوجه شدید که خشکی مو یک مشکل شایع است که می تواند سلامت موها را تهدید کند. علت اصلی این مشکل، کمبود آب در ساختار موها است که منجر به از دست دادن روغن طبیعی و درخشندگی موها می شود.

با توجه به راهکارهای ارائه شده در این مقاله، به نظر می رسد که مراقبت از موها و جلوگیری از خشکی آن ها امکان پذیر است.

در کل راه حل های کاربردی و قابل اجرایی که ارائه شد می تواند به حفظ سلامت و زیبایی موها کمک کند؛ اما باز هم توصیه می کنیم برای درمان خشکی مو از یک متخصص پوست و مو به کمک زیبر نوبت بگیرید و به او مراجعه کنید تا بهترین راهکار را برای شما ارائه کند.

سوالات متداول

چرا خشکی مو مشکلی جدی برای سلامت آن ها به حساب می آید؟

خشکی مو به دلیل کمبود آب در ساختار موها ایجاد می شود و منجر به از دست دادن روغن طبیعی و درخشندگی موها می شود که می تواند به سلامت آنها آسیب برساند.

چگونه می توان خشکی موها را تشخیص داد؟

تشخیص خشکی مو از طریق علائمی مانند ایجاد موخوره، وز شدن مو، کدر بودن، حالت نگرفتن، از بین رفتن شفافیت و درخشندگی موها و زود گره خوردن مو امکان پذیر است.

چگونه می توان از خشکی موها پیشگیری کرد؟

از جلوگیری از شستشوی مداوم موها، مصرف ویتامین ها و همچنین استفاده از روغن تراپی می توان به پیشگیری از خشکی موها کمک کرد.

چرا شستشوی مداوم موها آن ها را خشک تر می کند؟

شستشوی مداوم موها با شامپو آلودگی ها را زدایی می کند، اما باعث حذف روغن طبیعی مو (سبوم) نیز می شود که باعث خشکی و نازک شدن موها می شود.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *