خانه/ سبک زندگی / انواع نژاد مو و ویژگی‌های آن‌ها
انواع نژاد مو

انواع نژاد مو و ویژگی‌های آن‌ها

آخرین به روز رسانی ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ 0

موقعیت جغرافیایی هر کشور، باعث ایجاد شرایط تغذیه ای، اقلیمی و ویژگی های منحصر به فرد برای هر نژاد می شود، علاوه بر این نژادهای مختلف ژنتیک ویژه خود را دارند که تمام این فاکتورها باعث تنوع رنگ پوست و قد و وزن و انواع نژاد مو می شود. با ما در زیبر همراه باشید تا با انواع این نژادها و عوامل تأثیرگذار بر آن ها آشنا شوید.

انواع نژاد مو در چه دسته هایی قرار می گیرد

به طور کلی برای شناخت انواع مو می توان دسته بندی های مختلفی از لحاظ ویژگی های مختلف در نظر گرفت، یکی از این ویژگی ها خاستگاه جغرافیایی و نژادی است که باعث شرایط متفاوتی در جنس، بافت و حتی رنگ مو می شود.طبق تحقیقات انجام شده در نشریه NCBI انواع نژاد مو بر اساس ویژگی های نژادی مناطق مختلف عبارتند از:

  • نژاد موی قفقازی(اروپایی)
  • نژاد موی آسیایی
  • نژاد موی افریقایی

انواع نژاد مو

نژاد موی قفقازی(اروپایی)

اروپایی ها به موهای بلوند و بور روشن معروفند. پالت رنگی گسترده از قهوه ای تیره و شاه بلوطی تا سایه های مختلف بلوند و قرمز از ویژگی های مهم نژاد موی اروپایی است. شیوه های مراقبت از مو در فرهنگ های اروپایی بر استایل فردی تأکید دارند. عمده ترین ویژگی های این نژاد مو عبارتند از:

  • صاف، موج دار یا مجعد
  • بلوند تا قهوه ای تیره
  • رشد مورب
  • ۱.۲ سانتی متر رشد مو در ماه
  • تار موی بیضی شکل
  • بیشترین تراکم مو در میان نژاد موها

انتخاب مدل کوتاهی متناسب با جنس مو

نژاد موی آسیایی

موهای آسیایی طیف متنوعی از بافت ها، رنگ ها و جنس مو را به نمایش می گذارند که آینه تمام نمایی از فرهنگ ها و قومیت های مختلف در سراسر این قاره است. به طور کلی، موهای آسیایی ویژگی های زیر را دارند.

  • صاف
  • مشکی و قهوه ای
  • رشد عمودی
  • ۱.۴ سانتی متر رشد مو در ماه: سریعترین نرخ رشد مو
  • تار موی دایره ای شکل

نژاد موی آفریقایی

یکی از ویژگی های متمایز موهای آفریقایی، طیف متنوعی از فر موست. مدل های مختلف آرایش مو در فرهنگ آفریقایی نیز شکل قدرتمندی از ابراز وجود است که ریشه در میراث فرهنگی، هویت شخصی و نقش اجتماعی مردم آفریقا دارد. برخی از اصلی ترین ویژگی های نژاد موی آفریقایی عبارتند از:

  • مجعد یا وز
  • رشد افقی
  • ۰.۹سانتی متر در ماه: کمترین نرخ رشد مو
  • تراکم بیشتر از نژاد آسیایی

ویژگی ها

نژاد موی قفقازی

نژاد موی آسیایی

نژاد موی آفریقایی

تراکم مو

73 ± 226 سانتی متر مربع

54 ± 175 سانتی متر مربع

50 ± 161 سانتی متر مربع

وسعت مو

132 ± 3857 میکرومتر مربع

159 ± 4804 میکرومتر مربع

215 ± 4274 میکرومتر مربع

انحنای مو

مجعد و صاف

صاف ترین

فر ترین

شکل فولیکول مو

دایره ای و بیضی

دایره ای

بیضی

رنگدانه مو

بلوند و قهوه ای

مشکی-قهوه ای

مشکی-قهوه ای

نرخ رشد مو

۱.۲ سانتی متر

۱.۴ سانتی متر

۰.۹سانتی متر

قدرت مو

متوسط

مقاوم ترین

شکننده ترین

عوامل تاثیرگذار در تعیین نژاد مو

همانطور که پیشتر ذکر شد عوامل متعددی در انواع نژاد مو نقش ایفا می کنند. موقعیت هر کشور و قاره باعث تنوع دمای هوا، رطوبت و مواردی از این قبیل می شوند که در جنس و رنگ مو و حتی بافت و تراکم آن ها و انواع موی سر اثرگذار هستند.

شناخت آسیب های مو

برخی از این عوامل را با هم مرور خواهیم کرد.

  • آب و هوا
  • تغذیه
  • ژنتیک
  • درجه تابش آفتاب
  • دلایل فرهنگی
  • بیماری ها
  • میزان رفاه

عوامل تاثیرگذار در تعیین نژاد مو

تاثیر آب و هوا در تعیین نژاد مو

علت صاف و فر بودن مو می تواند از شرایط آب و هوایی ناشی شود. یکی از مهم ترین عوامل تغییر رنگ و بافت در انواع نژاد مو در کشورهای مختلف آب و هواست.

ساکنین کشورهایی با آب و هوای مرطوب موهایی مرطوب تر از افرادی دارند که در کشورهایی با آب و هوای خشک زندگی می کنند. همچنین افرادی که در اب و هوایی معتدلی زندگی می کنند رطوبت موهای آن ها در وضعیتی مناسب قرار دارد.

رطوبت مو عاملی مهم در تعیین شکل آن است. خشکی مو باعث وز شدن می شود و علت فر شدن مو می تواند رطوبت آب و هوا باشد.

تغذیه در نژاد مو

دیگر عامل مهم در تعیین ویژگی های فیزیکی انواع نژاد مو از تغذیه مردمان نقاط مختلف دنیا نشأت می گیرد. بدیهی است که عوامل جغرافیایی باعث دسترسی مردم یک قوم به میوه ها و مواد اولیه گیاهی متنوعی می شوند.

همان طور که در جدول بالا مشاهده کردیم بیشترین نخ رشد موی ماهیانه متعلق به نژاد موی آسیایی است. این مسأله می تواند ناشی از تغذیه منحصر به فرد مردم کشورهای آسیایی باشد. تشخیص انواع مو در مناطق مختلف بر این اساس متفاوت است.

به طور مثال مصرف برنج در وعده های اصلی غذایی در کشورهای آسیایی عادتی مرسوم است که تغذیه ای مناسب برای فولیکول های مو فراهم می کند و می تواند یکی از عوامل به دست آوردن این رکورد توسط آسیایی ها باشد.

ژنتیک و نژاد مو

دلیل حفظ رنگ و جنس مو در میان نسل های مختلف یک قوم و شکل گیری انواع نژاد مو بیش از هر چیز ژنتیک است. مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که ضخامت مو در کشورهای آسیایی با تغییرات ژنتیکی در آن ها مرتبط است.

همچنین صاف بودن مو در انواع موی خشک و چرب یکی از ویژگی های مورفولوژیکی است که در بین نژادهای مختلف متنوع است و دلالت بر پیوندی ژنتیکی دارد. ژنتیک تعیین کننده بسیاری از جزئیات ظاهری افراد در قومیت های مختلف است و در واقع این کدهای ژنتیکی هستند که رنگ و بافت پوست و مو و قد و وزن شما را رقم خواهند زد، به همین دلیل است که ژن موی فر یکی از مهم ترین دلایل فر شدن موهاست.

انواع رنگ مو در نژادهای مختلف

نقش درجه تابش آفتاب در نژاد مو

روشنی یا تیرگی مو و پوست در کشورهای مختلف و ایجاد انواع نژاد مو می تواند از درجه تابش آفتاب در این کشورها ناشی شود. تنوع رنگدانه های مو و پوست، عمدتاً ریشه در مقادیر مختلف اوملانین و فئوملانین دارد که در اثر تابش آفتاب تغییر خواهند کرد.

موهای تیره حاوی مقادیر بالای اوملانین و مقدار کمی فئوملانین هستند.

موهای بلوند حاوی سطح اندکی از اوملانین و سطح بالاتری از فوملانین هستند، در حالی که موهای قرمز سطوح پایین تا متوسط یوملانین و فئوملانین را دارا هستند.

دلایل فرهنگی در نژاد مو

در فرهنگ هایی که مراقبت از پوست و مو بخشی از روتین روزمره زندگی به شمار می رود بالا بودن کیفیت مو دور از انتظار نخواهد بود. در برخی اقوام آفریقایی انواع خاصی از آرایش مو کارکردی فرهنگی دارند اما باعث آسیب به ریشه مو در درازمدت می شوند. انواع نژاد مو می توانند در نتیجه این دلایل فرهنگی متفاوت باشند.

در کشورهایی که به دلایل مذهبی و فرهنگی موها پوشانده می شوند احتمال تغذیه مو با آفتاب کاهش یافته و موها از شکنندگی بیشتری برخوردارند.

در فرهنگ هایی که موهای بلند نمادی از مفاهیم دیگری هستند نیز به نسبت باقی فرهنگ ها احتمال مراقبت بیشتر از مو و مناسکی در این راستا وجود دارد.

نژاد موی آفریقایی

بیماری ها

در اقلیم های مختلف و سبک تغذیه ای متنوع بیماری ها انواع متفاوتی دارند. کسانی که بیشترین استفاده را از غذاهایی دریایی دارند بیماری های متفاوتی از کسانی دارند که غذاهای چرب یا میوه های استوایی بخش جدایی ناپذیر زندگی آن هاست.

برخی بیماری های ناشی از عوامل ذکر شده می تواند منجر به ریزش مو و نازک شدن آن یا سایر مشکلات پوست کف سر و تفکیک انواع نژاد مو از یکدیگر شود.

میزان رفاه

وضعیت مالی و رفاهی مردم یک کشور باعث بهبود ویژگی های تغذیه ای آن ها و افزایش رسیدگی به سلامت پوست و مو خواهد بود. رفاه مالی باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و سایر فاکتورهای آسایش است که نقشی مهم در سلامتی بدن و پوست و مو دارد. پر واضح است که وضعیت سلامتی در کشورهای آفریقایی که فقیرترین کشورهای جهان به شمار می روند متفاوت از کشورهای ثروتمند اروپا و آسیا با بهترین کیفیت زندگی است و تفاوت در انواع نژاد مو می تواند از این عامل نیز ناشی شود.

سخن آخر

به طور کلی ممکن است در اثر اختلاط نژادها در دنیای مدرن به زودی مرز میان نژادها برداشته شده و ترکیبی از این نژادها ویژگی های ظاهری متنوعی را رقم بزند. همین امروز هم نمی توان همه انسان ها را در یک مرزبندی مشخص قرار داد. شاید بتوان از مطالب ذکر شده اینطور نتیجه گرفت که انواع نژاد مو تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و شیوه های مراقبت شخصی است و ارتباط مستقیمی به پیشینه های نژادی یا قومی ندارد.

سوالات متداول

چند درصد مردم جهان موی فر دارند؟

۱۱ درصد مردم جهان موی فر دارند.

تفاوت موی خشک و چرب ناشی از نژاد موست؟

بله. نژاد مو در خشکی و چربی مو نقش دارد.

درصد موی فر در ایران چقدر است؟

تحقیقاتی در این باره در ایران منتشر نشده است.

رشد موی آسیایی ها بیشتر از باقی مردم جهان است؟

بله طبق تحقیقات آسیایی ها با نرخ رشد موی 1.4 سانتی متر بیشترین رشد موی جهان را دارند.

چند درصد مردم جهان موی بور دارند؟

۲ درصد مردم جهان موی بور دارند.

لینک منبع

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *