خانه/ مراقبت از مو/ شناخت آسیب های مو
شناخت آسیب های مو

شناخت آسیب های مو

آخرین به روز رسانی ۹ بهمن ۱۴۰۲ 0

موهای آسیب دیده زیبایی شما را تحت تأثیر قرار می دهند. با وجود بهره مندی از تمام معیارهای زیبایی صورت اگر موهای خشک و وز شده و گره خورده داشته باشید زیبا محسوب نخواهید شد. به همین دلیل است که شناخت آسیب های مو و رسیدگی برای بازگرداندن سلامتی آن ها اقدامی مهم در راستای سلامتی و زیبایی به شمار می رود. با ما در زیبر همراه باشید تا با مهم ترین علل آسیب دیدگی موها و روشهای پیشگیری از آسیب مو و روش های درمان آسیب دیدگی مو آشنا شوید.

مهم ترین علل آسیب دیدگی موها

موها از ساقه، پیاز و فولیکول تشکیل شده اند. لایه های تشکیل دهنده ساقه مو نیز عبارتند از: کوتیکول، کورتکس و مغز. کوتیکول لایه بیرونی و محافظ مو، کورتکس لایه میانی مو (دربردارنده رنگدانه، پروتئین و چربی) و مغز لایه درونی مو است که در بردارنده چربی و پروتئین است.

شناخت آسیب های مو در گروی شناخت این لایه هاست. آسیب دیدگی مو زمانی رخ می دهد که یک یا چند لایه مو تضعیف شده و با مشکل مواجه شوند. عوامل مختلفی باعث آسیب دیدگی مو هستند. نشانه های خشکی مو عبارتند از:

  • وز شدن
  • خشکی مو
  • ریزش مو
  • گره خوردن
  • مو خوره

مهم‌ترین نشانه‌های آسیب مو

1. وز شدن

کسانی که از موهای فر برخوردارند در صورت نگهداری نامناسب مو بیش از باقی افراد با وز شدن موی خود دست و پنجه نرم خواهند کرد. وز شدن مو در اثر استفاده طولانی مدت از سشوار با حرارت بالا یا اتوی مو اتفاق می افتد. وز شدن مو همچنین از نشانه های آسیب مو بعد از دکلره به شمار می رود.

2. خشکی مو

از دیگر علائم و نشانه هایی که به شناخت آسیب های مو کمک می کند خشکی موهاست. خشک شدن مو می تواند در اثر استفاده زیاد از شامپو یا استفاده از انواع نامناسب آن اتفاق بیفتد. همچنین استفاده از رنگ موی حاوی مواد شیمیایی آسیب زننده نیز یکی از عوامل از بین رفتن رطوبت مناسب موست.

3. ریزش مو

در نتیجه انواع آسیب های مو ریزش آن ناگزیر خواهد بود. در صورتی که درمانی مناسب برای ریزش مو در نظر گرفته نشود در دراز مدت زیبایی شما تحت تأثیر قرار گرفته و به معضلی اساسی برای شما بدل می شود. هزینه های گزاف کاشت مو و ترمیم باعث می شود که افراد به فکر راه های پیشگیری و ترمیم آسان و ارزان باشند.

4. گره خوردن

برای شناخت آسیب های مو باید در نظر داشت که مشکلات ناشی از تماس مو با جنس نامناسب مقنعه یا روسری و ایجاد اصطکاک در مو باعث مشکل گره خوردگی مو می شود. در مرحله بعد از گره خوردن موهای شما دچار موخوره شده و خرد می شوند. افرادی که موهای فر دارند نیز از مشکل گره خوردن فرهای موی خود گلایه می کنند. در موهای فر نیز این گره خوردگی به دلایل متفاوتی از قبیل رطوبت مضاعف ساقه مو اتفاق می افتد اما نتایجی مشابه باقی انواع مو در پی خواهد داشت.

5. مو خوره

یکی دیگر از علائم شناسایی موهای آسیب دیده در راستای شناخت آسیب های مو دنبال کردن رد پای موخوره در آن هاست. موخوره (Split ends) یک آسیب شایع در موهاست که در اثر آن انتهای موها به دو یا چند قسمت تقسیم می شوند. این مشکل علاوه بر اینکه باعث ظاهری نامرتب و ناخوشایند در موها می شود و حالت دادن به آن ها را دشوار می کند، در درازمدت باعث ریزش مو نیز می شود.

موخوره

روشهای پیشگیری از آسیب مو

اکنون با شناخت آسیب های مو بهتر است با دیدن هر یک از علائم در موهای خود برای صرفه جویی در وقت و هزینه ای که ممکن است شما را به زحمت بیندازد، اقدام به پیشگیری از آسیب بیشتر کنید. اما چه روش هایی در این مسیر به کمک شما خواهند آمد؟

  1. تغذیه مناسب
  2. استفاده مناسب از سشوار
  3. استفاده از محصولات شستشوی مناسب

1. تغذیه مناسب

نقشی که تغذیه در پیشگیری از خشک شدن مو و آسیب های وارد بر آن دارد انکارناپذیر است. با تغذیه مناسب شما می توانید ویتامین های مورد نیاز مو را فراهم کرده و زمینه بروز خشکی مو را از بین ببرید. مقادیر مناسب ویتامین E و بیوتین در برنامه غذایی یا به کمک مکمل های دارویی در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

ویتامین مورد نیاز تقویت مو

مواد غذایی

پروتئین

  • گوشت ماهی و مرغ
  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • آجیل

اسیدهای چرب امگا 3

  • ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن و قزل آلا
  • گردو
  • روغن زیتون

ویتامین C

  • مرکبات
  • سبزیجات برگ سبز
  • فلفل دلمه ای
  • توت فرنگی

ویتامین E

  • آجیل
  • دانه ها
  • سبزیجات برگ سبز
  • روغن زیتون

بیوتین

  • تخم مرغ
  • جگر
  • آجیل و دانه ها

2. استفاده مناسب از سشوار

اگر برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که استفاده نامناسب از سشوار یکی از دلایل آسیب مو بوده و می تواند آسیب زیادی به موهای شما وارد کند. نکاتی که با در نظر گرفتن آن ها می توانید از این آسیب ها در امان بمانید عبارتند از:

  • قبل از سشوار از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید.
  • سشوار را روی درجه کم بگذارید.
  • سشوار را در فاصله ۱۵ سانتی متری موها نگاه دارید.
  • در انتهای کار دمای سشوار را کم کرده و موها را خنک کنید.

3. استفاده از محصولات شستشوی مناسب

یکی دیگر از نتایجی که از شناخت آسیب های مو به دست می آید این است که خشکی مو یکی از عوارض شستشوی نامناسب موهاست. برای تجربه مناسب شستشو بهتر است از محصولات مناسب موی خشک استفاده کنید و پس از شستشوی موها استفاده از ماسک مو را جایگزین نرم کننده موی سر کنید. این کار رطوبت مورد نیاز موی شما را فراهم کرده و از آسیب های بعدی جلوگیری خواهد کرد.

روشهای درمان آسیب دیدگی موها

بعد از شناخت آسیب های مو و پیشگیری از آن نوبت درمان این آسیب ها برای کسانی است که در زمان مناسب به پیشگیری اقدام نکرده اند. شما می توانید برای درمان از روش های کلینیکی و آرایشگاهی نظیر ویتامینه و تراپی مو نیز کمک بگیرید.روش های درمان خانگی موهای آسیب دیده نیز از دیگر روش های ترمیم شکنندگی و خشکی موهاست که نیازمند تداوم و تکرار هستند. برخی از این روش ها را با هم مرور می کنیم.

  1. استفاده از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک
  2. استفاده از روغن های طبیعی
  3. ماساژ کف سر
  4. کوتاهی مو

قبل و بعد از خشکی مو و درمان آن

1. استفاده از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک

به خاطر داشته باشید که شناخت آسیب های مو باید به درمان آن منجر شود. شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک حاوی مواد مرطوب کننده و مغذی هستند که با آبرسانی مو باعث تقویت آن شده و به ترمیم خشکی مو کمکی به سزا خواهند کرد. این مواد شامل روغن های طبیعی، پروتئین ها و مواد مرطوب کننده مصنوعی هستند و استفاده از آن ها برای دو هفته اثراتی قابل مشاهده بر روی موهای شما خواهد گذاشت.

2. استفاده از روغن های طبیعی

روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان باعث آبرسانی و تقویت مو خواهند بود. این روغن ها به راحتی جذب مو شده و نرمی و درخشندگی مو در کوتاه مدت را برای شما به ارمغان می آورند. همچنین در نتیجه شناخت آسیب های مو استفاده از روغن های ضروری مانند روغن اسطوخودوس و روغن رزماری برای تقویت مو و کاهش ریزش مو کمک کننده خواهد بود. این روغن ها اگر با روغن های پایه مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق شوند و سپس روی موها مالیده شوند، بیشترین اثرگذاری را به دنبال دارند.

3. ماساژ کف سر

ماساژ درمانی به بهبود سلامت کلی مو در احیا و درمان موی سوخته کمکی چشم گیر می کند. ماساژ کف سر با افزایش گردش خون در پوست سر به تغذیه فولیکول های مو و بالا رفتن سرعت رشد موهای جدید منجر می شود. کاهش استرس و اضطراب ناشی از این ماساژ نیز برای تقویت ریشه موها اثری چشم گیر دارد.

 مراحل انجام ماساژ موی سر در خانه

4. کوتاهی مو

شناخت آسیب های مو وقتی بهترین نتیجه را در ترمیم موهای شما خواهد داشت که کوتاهی مو را جدی بگیرید. کوتاه کردن مو نه تنها باعث از بین رفتن قسمت های موخوره دار و شکننده موهای شماست بلکه باعث بالا رفتن سرعت رویش مجدد موهای شما می شود. با کوتاه کردن موهای خود به اندازه دو سانتی متر در ماه می توانید بهترین اقدام را در درمان خشکی مو انجام دهید.

سخن آخر

اکنون که با بهترین روش ها برای شناخت موهای آسیب دیده و پیشگیری و درمان آسیب های مو آشنا شدید بهتر است بدانید در صورت آسیب زیاد به مو مراجعه به متخصص پوست و مو نیز ضروری خواهد بود. در برخی مراحل خشکی مو تنها شناخت آسیب های مو برای درمان آن توسط خود فرد کافی نیست و ممکن است پزشک شما راه هایی بهتر و مناسب تر پیش پای شما بگذارد.

سوالات متداول راجب شناخت آسیب های مو

1. بهترین راه درمان موهای آسیب دیده چیست؟

کوتاهی مو بهترین راه درمان خشکی موست.

2. کدام روغن ها برای تقویت موی خشک و وز مناسب است؟

روغن آرگان و روغن زیتون و روغن نارگیل بهترین روغن ها برای تقویت مو هستند.

3. بهترین روش درمان موخوره چیست؟

کوتاهی مو برای موخوره از همه راه ها مناسب تر است.

4. ماساژ کف سر باعث توقف ریزش مو می شود؟

بله. ماساژ کف سر روشی مناسب برای درمان ریزش مو است.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *