خانه/ مراقبت از پوست / راهنمای روتین مراقبت از پوست چرب

راهنمای روتین مراقبت از پوست چرب

آخرین به روز رسانی ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 0

روتین مراقبت از پوست چرب به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که به سلامت پوست منجر شود. پوست به صورت معمول برای محافظت از خود چربی یا سبوم تولید می کند؛ بنابراین چربی در حد طبیعی برای سلامت پوست لازم است. اما در صورتیکه این چربی بیشتر از حد معمول ایجاد شود، سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. در این مقاله با ما همرا باشید تا ضمن بررسی علت ایجاد چربی اضافی در برخی از پوست ها، روش هایی برای کنترل چربی و روتین مراقبت از پوست چرب معرفی کنیم.

چرا پوست چرب می شود؟

پوست یک عضو بزرگ و حیاتی در بدن انسان است که به عنوان حائل بین بدن و محیط خارجی عمل می کند. پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است:

  • لایه بیرونی؛ اپیدرم
  • لایه میانی؛ درم
  • لایه زیرین؛ هیپودرم

در مورد چربی پوست، تولید چربی توسط غدد صفراوی و در لایه میانی پوست یعنی درم اتفاق میافتد. غدد صفراوی در این لایه قرار دارند. بیشتر ما ممکن است حداقل در ماه هایی از سال تجربه پوست چرب را داشته باشیم. مهمترین علت چربی پوست مساله هورمون و وراثت است اما چرب بودن پوست می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. موارد زیر میتوانند ایجاد چربی در پوست افراد را تشدید کنند:

  • تغییرات هورمونی؛ استرس و تنش، دوران نوجوانی، دوران بارداری و استفاده از برخی داروها
  • استفاده از محصولات ناسازگار با پوست؛ مانند مرطوب کننده های چرب و ...
  • آلودگی هوا و شرایط بد اقلیمی؛ گرد و غبار، مواد آلاینده، گرما و سرما شدید و ...
  • تغذیه نامناسب؛ مصرف بیش از حد مواد چرب، غذاهای آماده و شور

اگر چربی پوست کنترل نشود باعث چه عواملی می شود؟

پوست افراد چرب، اغلب به صورت براق دیده می شود. چربی بیش از حد در پوست در صورتی که کنترل نشود می تواند عوارض و آثار ثانویه ایجاد کند. ایجاد جوش و آکنه یکی از این عوارض محسوب می شوند. تولید بیش از حد چربی منجر به انسداد منافذ پوست و تشکیل جوش و آکنه می شود. این مشکلات معمولا با باکتری ها موجود در پوست ترکیب شده و باعث التهاب، قرمزی و تورم می شوند.

وجود چربی بیش از حد در پوست حتی می تواند به مشکلات پوستی و عفونت های پوستی شدیدتری منجر شود. در صورتیکه با این مشکلات رو به رو هستید؛ مهم است که با متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید و تشخیص درست بگیرید.

عوارض کنترل نکردن چربی پوست

مراحل و روتین مراقبت از پوست چرب چگونه است؟

ضمن بررسی علت و عوارض ایجاد چربی اضافی در پوست، در این مرحله نوبت به معرفی روتین مراقبتی مناسب رسیده است. همانطور که قبلتر در مقاله روتین مراقبتی برای پوست خشک نیز بررسی شد؛ در حالت کلی رمز سلامت و مراقبت از پوست صورت در 4 مرحله خلاصه می شود:

  1. تغذیه سالم
  2. پاکسازی و شستشو
  3. تغذیه و ترمیم پوست
  4. مراقبت از پوست

در اینجا نیز توصیه های مراقبتی مهم متناسب با دسته بندی مذکور و برای افراد با نوع پوست چرب جمع آوری شده است.

بخش اول؛ تغذیه سالم

همیشه مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی به بهبود وضعیت سلامت جسمانی و متعاقبا شادابی پوست کمک می کنند. تغذیه مناسب برای پوست چرب به جرئت مهمترین عامل برای کنترل چربی پوست محسوب می شود. در زیر تعدادی از مهمترین اصول تغذیه سالم برای پوست های چرب آورده شده است.

همیشه نوشیدن آب خوب است!

نوشیدن آب کافی برای داشتن پوست سالم همیشه از سوی متخصصان توصیه شده. زیرا که مصرف آب به رطوبت رسانی طبیعی پوست کمک می کند و باعث کاهش تولید اضافی چربی در غدد می گردد. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز برای داشتن پوست سالم مناسب است.

اهمیت نوشیدن آب در روتین پوست چرب

از منابع سالم چربی استفاده کنید.

مواد غذایی با چربی بالا تحریک کننده تولید چربی در پوست است. بهتر است مصرف مواد غذایی چرب مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی پر چرب کاهش پیدا کند و با منابع سالم چربی مانند ماهی، آجیل، روغن های نباتی (روغن زیتون، روغن کانولا) و آووکادو و ... جایگزین شود. حتما از مواد غذایی حاوی روغن های اسید چرب امگا3- مانند ماهی سالمون و بذرهای کتان استفاده کنید.

استفاده از منابع طبیعی چربی در روتین مراقبتی پوست چرب

میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبر و ویتامین هستند. این مواد پوست را تغذیه کرده و سلامت عمومی آن را بهبود می بخشند. از میوه ها و سبزیجاتی رنگی مانند هویج، خیار، گوجه فرنگی، انواع توت استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات رنگی خاصیت های متنوعی دارند که هر کدام به نوعی به سلامت پوست کمک می کند.

اهمیت استفاده از میوه و سبزیجات در روتین پوست چرب

غلات کامل به کنترل چربی پوست کمک می کنند!

غلات کامل شامل: برنج قهوه ای، نان کامل، جو و گندم و .. حاوی فیبر زیادی هستند. فیبر و غلات علاوه بر خاصیت سیر نگهداشتن، نقش بسزایی در کاهش چربی پوست و داشتن تغذیه سالم برای افراد دارد.

استفاده از غلات کامل برای کنترل چربی پوست

بخش دوم؛ پاکسازی و شستشو

شستشو مناسب: حتما شستشو پوست های چرب را جدی بگیرید. بهتر است صبح و شب از یک محصول شستشو ملایم و مناسب برای پوست چرب استفاده کنید. استفاده از یک محصول شستشوی ملایم با Ph تعادلی از تحریک غده های چربی جلوگیری کرده و به حذف آلودگی های سطحی پوست کمک می کند.

استفاده از تونر مخصوص پوست چرب؛ تونرها ترکیباتی ضد باکتری و تنظیم کننده چربی هستند. استفاده از تونر مناسب باعث تمیزی عمقی پوست می شود. برای پاکسازی پوست چرب، علاوه بر شستشو بهتر است از تونر مناسب استفاده کنید. تونرها Ph پوست صورت را تنظیم می کنند.

شستشو ملایم و مناسب برای پوست چرب

بخش سوم؛ تغذیه و ترمیم پوست

استفاده از یک مرطوب کننده سبک: انتخاب یک مرطوب کننده مناسب برای پوست چرب ضروری است. معمولا استفاده از آبرسان های سبک برای این نوع پوست توصیه می شوند. استفاده از مرطوب کننده ها با ترکیباتی مانند اسید هیالوروک، گلیسیرین و آلوئه ورا، پوست را رطوبت رسانی کرده و همزمان از افزایش تولید چربی جلوگیری می کند.

استفاده از کرم ها و ژل های کنترل چربی؛ از کرم ها یا لوسیون های کنترل چربی برای کاهش براق بودن پوست استفاده کنید. استفاده از محصولات حاوی مواد مات کننده مانند سیلیسیل کارنیتین، رتینول و سالیسیلیک اسید معمولا برای کاهش ظاهر چرب پوست استفاده می شوند.

استفاده از کرم‌ها و ژل‌های کنترل چربی

بخش چهارم؛ مراقبت از پوست

استفاده از ضد آفتاب؛ استفاده از ضد آفتاب اغلب برای همه انواع پوست توصیه می شود. اشعه آفتاب بسیار مضر است و اثرات جبران ناپذیری را ایجاد میکند. در خصوص اهمیت استفاده از ضد آفتاب پزشکان توصیه میکنند که حتی زمانیکه در منزل هستید نیز از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF مناسب، باعث حفاظت از پوست در برابر اشعه UV و جلوگیری از ایجاد چربی و لک در صورت می شود.

استفاده از اسکراب و ماسک ؛ برای مراقبت از پوست چرب استفاده از اسکراب و ماسک های خانگی را در برنامه روتین خود قرار دهید. استفاده از ماسک های خانگی میتوانند تاثیر خوبی در حفظ و شادابی پوست شما داشته باشند. بعلاوه اسکراب و لایه بردارها موجب حذف لایه های مرده و قدیمی در پوست میشوند. در ادامه مقاله حاضر، 3 ماسک خانگی ارزان مناسب برای پوست های چرب معرفی شده است.

نقش ضدآفتاب در روتین پوست چرب

معرفی 3 ماسک خانگی مناسب برای پوست های چرب

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر ماسکی باید پوست صورت از هرگونه مواد آرایشی و آلودگی پاک شود. صورت را با تونر و آب ولرم شستشسو دهید تا منافذ باز شده و ماسک بهتر جذب صورت شود. انجام تست حساسیت قبل از گذاشتن کامل ماسک روی صورت پیشنهاد می شود.

برای این کار مقدار کوچکی از ماسک را روی دست خود بمالید و به مدت 24 ساعت منتظر بمانید تا ببینید آیا پوست شما به آن حساسیت نشان می دهد یا خیر. در صورت مشاهده هرگونه حساسیت، تحریک یا التهاب استفاده از ماسک را متوقف کنید.

استفاده از انواع ماسک های مناسب برای پوست

ماسک خیار؛ خیار حاوی آب زیادی است و خاصیت مهارکنندگی چربی را دارد. خیار را رنده کرده و روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. برای اینکه پوست حالت مرطوب خود را حفظ کند میتوانید اندکی روغن نارگیل اضافه کنید. ماسک خیار معروف ترین و قدیمیترین ماسک صورت برای پوست های چرب محسوب می شود.

ماسک خیار مناسب برای پوست چرب

ماسک آرد جو و ماست؛ آرد جو نرم کننده و جذب کننده چربی پوست است. ماست خاصیت ضد باکتریایی و التهابی دارد. مخلوط کردن دو قاشق آرد جو با یک قاشق ماست (ترجیحا ماست پربیوتیک) کمک زیادی به کاهش چربی اضافی صورت می کند. به جای آرد جو می توانید از آرد نخود نیز استفاده کنید. اضافه کردن زعفران و چند قطره گلاب کیفیت ماسک خانگی را بهتر خواهد کرد.

ماسک آرد جو و ماست

ماسک گل ختمی؛ یک قاشق گل ختمی را با آب جوش مخلوط کرده و به آن چند قطره روغن نارگیل اضافه کنید. ماسک باید 20 دقیقه روی صورت بماند و سپس با آب ولرم شسته شود. گل ختمی نیز مانند سایر مواد طبیعی معرفی شده در این قسمت دارای خاصیت ضد التهابی و باکتریایی است.

ماسک گل ختمی

علاوه بر ماسک های بالا برای کنترل چربی بیشتر، می توانید از ترکیب ماسک های خاک رس، گل سرخ، عصاره آلوئه ورا و ماسک های کربن فعال نیز استفاده کنید. انجام تست حساسیت برای این ماسک ها را فراموش نکنید.

استفاده از ماسک های خانگی در روتین پوست چرب ماسک ذغالی مناسب پوست چرب و حساس

جمع بندی

در این مقاله سعی شد پاسخ مناسبی در جواب به این سوال که؛ چگونه میتوان چربی پوست را کنترل کرد؟ داده شود. به صورت خلاصه شما برای کنترل چربی پوست لازم است روتین مناسبی برای مراقبت از پوست خود داشته باشید. علاوه بر روتین مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از ماسک های خانگی تاثیر خوبی در کنترل پوست چرب و حفظ و شادابی پوست دارند. با مد نظر قرار دادن موارد بالا از ایجاد چربی اضافی در پوست جلوگیری کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که محصولات و ماسک های مراقبت از پوست چرب باید با توجه به نوع پوست انتخاب شوند. پوست چرب به شدت مستعد ایجاد جوش و آکنه است. چربی باعث مسدود شدن منافذ می گردد. بسته شدن منافذ خود عامل جذب میکروب و آلودگی است. در صورت ایجاد جوش و آکنه در پوست چرب باید حتما با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

توصیه آخر در خصوص مراقبت از پوست چرب توجه به این نکته است؛ از لمس مداوم صورت بپرهیزید! لمس پوست چرب می تواند باعث انتقال چربی و آلودگی به پوست شود. بنابراین توصیه می شود که دست ها را قبل از لمس صورت بشویید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *