خانه/ سبک زندگی / چیکار کنم جوش صورتم بره؟
چیکار کنم جوش صورتم بره؟

چیکار کنم جوش صورتم بره؟

آخرین به روز رسانی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 0

شما هم از آن دسته کسانی هستید که درست قبل از مهمانی یا یک قرار مهم دچار جوش صورت می شوید؟ خوشبختانه مجبور نیستید این دانه های قرمز بدقواره را روی پوست خود تحمل کنید؛ زیرا در ادامه این متن، راهکارهایی را برای درمان جوش صورت به شما ارائه داده ایم.

آکنه یا جوش صورت شایع ترین مشکل پوستی در دنیا بشمار می رود و به همین دلیل هم محققان برای درمان آن تلاش بسیار زیادی می کنند. در ادامه با ما همراه شوید تا تمام راه های درمان آکنه و جوش را به شما بگوییم تا بتوانید برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید.

درمان سریع جوش پیشانی

برای درمان جوش صورت در ناحیه پیشانی می توانید از درمان های خانگی مثل درمان با یخ و یا داروهای موضعی کمک بگیرید. پیشانی یکی از مناطق پوست است که معمولا بیشتر از سایر جاها دچار این عارضه می شود، بهتر است برای پیشگیری هر چند روز یک بار از اسکراب و یا حتی سفیدآب استفاده نمایید.

به گزارش Healthline، مواد زیر برای درمان سریع جوش پیشانی مفید هستند:

  • عصاره آلوئه ورا
  • سالیسیلیک اسید
  • تونر چای سبز
  • روغن درخت چای
  • زینک

درمان جوش صورت با طب سنتی

چرا صورتم همش جوش می زنه؟

قبل از این که بخواهیم راه های درمان جوش صورت را بررسی کنیم، باید بدانیم که این عارضه چیست و اصلا چرا به وجود می آید. جوش های صورت در واقع همان منافذ پوست هستند که به وسیله آلودگی، عفونت و یا سبوم مسدود شده اند. زمانی که این اتفاق می افتد، برجستگی های قرمز کوچکی با سر سیاه یا سر سفید به وجود می آید که به آن ها جوش یا آکنه گفته می شود.

حتی گاهی اوقات این عارضه می تواند دردناک و یا حاوی کیست کوچکی پر از چرک باشد. اما چه چیزی باعث بروز این اتفاق می شود؟ عوامل زیادی در ایجاد جوش صورت نقش دارند و لازم است قبل از اقدام برای درمان جوش صورت دلیل آن مشخص شده باشد.

آکنه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی به وجود می آید (در مراحل مختلف زندگی مثل بلوغ، بارداری و یائسگی پوست سبوم بیشتری تولید می کند و بیشتر جوش می زنیم) و گاهی هم تغذیه نامناسب باعث بروز این عارضه می شود. در بخش های بعدی چند روش خانگی و کلینیکی برای درمان جوش صورت معرفی می کنیم.

دلیل ایجاد جوش صورت

5 روش خانگی برای رفع جوش

حال که متوجه شدید آکنه چیست و چگونه به وجود می آید، بیایید روشهای درمانی جوش صورت را با هم بررسی کنیم. معمولا این روش ها برای رفع آکنه موثر هستند:

  • مالیدن یخ روی ناحیه
  • گذاشتن خمیری از آسپرین له شده روی جوش
  • داروهای موضعی بدون نسخه درمان جوش صورت
  • استفاده از اسیدسالیسیلک در روتین روزانه
  • ماسک صورت مخصوص رفع آکنه
  • حال، هر کدام از این راه حل ها را توضیح می دهیم.

1. گذاشتن یخ روی ناحیه جوش زده

دم دستی ترین راه برای آرام کردن یک جوش قرمز و دردناک استفاده از یخ است. می توانید مقداری یخ را درون کیسه فریزر و یا پارچه قرار دهید و آن را ۳ تا چهار دقیقه روی ناحیه ملتهب فشار دهید. اگر این کار را چندین بار در روز انجام دهید موجب تسکین پوست و کاهش تورم خواهد شد.

2. گذاشتن خمیری از آسپرین له شده روی جوش

آسپرین حاوی ماده ای است که برای درمان جوش صورت و از بین بردن چربی اضافه پوست بسیار عالی عمل می کند. برای بهره مندی از خواص این ماده می توانید یک یا دو قرص آسپرین را له کنید و با چند قطره آب با آن خمیر شلی بسازید.

بعد از آن، خمیر را به طور مستقیم به مدت 15 دقیقه روی پوست صورت بگذارید و سپس با آب ولرم آن را بشویید. این ترکیب باعث می شود که ورم و قرمزی جوش صورت کاهش پیدا کند.

3. داروهای موضعی بدون نسخه درمان جوش صورت

می توانید با استفاده از ترکیبات ضد جوشی که در داروخانه ها به فروش می رسد، این عارضه را تسکین دهید. معمولا این داروهای موضعی نیازی به نسخه ندارند و فقط کافی است یک محلول ضدجوش صورت را درخواست کنید.

دقت کنید که در دارویی که می خواهید خریداری کنید بنزوئیل پراکسید وجود داشته باشد. این ماده هم چربی پوست را کاهش می دهد و هم سلول های مرده پوست را از بین می برد و هم برای از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده جوش موثر است. ماده دیگری که بهتر است در دارو وجود داشته باشد اسید سالیسیلیک است. این ماده همان ماده موثری است که در آسپرین هم وجود دارد.

البته باید در استفاده از این دو ماده احتیاط کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد از آن ها می تواند منجر به خشکی پوست شود. همچنین، پس از استفاده از بنزوئیل پراکسید، از پوست خود با ضد آفتاب مناسب در برابر نور خورشید محافظت کنید.

درمان‌های خانگی برای رفع جوش صورت

4. استفاده از اسید سالیسیلیک

همان طور که در بخش های قبلی گفتیم، این ماده برای درمان جوش صورت عالی است؛ به همین دلیل بهتر است دقت کنید محصولاتی که برای روتین روزانه پوست خود خریداری می کنید، حاوی اسید سالیسیلیک باشند.

حتی برخی از مواد آرایشی مثل کرم پودرهای ضد آکنه هم حاوی این ماده هستند و می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

5. ماسک صورت مخصوص رفع آکنه

ماسک های زیادی این روزها در بازار وجود دارند که برای درمان جوش صورت مناسب اند. ماسک هایی که حاوی بنزوئیل پراکسید، اسیدسالیسیلیک و گوگرد باشند، معمولا موثر خواهند بود. به طور مثال ماسک جلبک دریایی و یا ماسک خاک رس انتخاب های مناسبی هستند.

از آنجایی که موادی که برای رفع جوش صورت موثر هستند، پوست را دچار خشکی می کنند، بهتر است از ترکیباتی برای ماسک استفاده کنید که خاصیت آب رسانی هم داشته باشد.

اگر ماسک خانگی استفاده می کنید، اضافه کردن روغن درخت چای و یا کمی چای سبز فکر بسیار خوبی است؛ این دو ماده هم برای آب رسانی پوست عالی عمل می کنند و هم سرشار از آنتی اکسیدان و مواد التهابی هستند.

6. رژیم غذایی برای درمان جوش صورت

برای درمان قطعی جوش و آکنه باید به تغذیه خود هم توجه کنید. برای رفع آکنه شما باید مصرف لاکتوز و قند را محدود کنید و یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و امگا سه داشته باشید.

شما می توانید با مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسیمی پایینی هستند به جنگ با آندروژن ها که در ایجاد آکنه نقش موثری دارند، بروید. مطالعات نشان داده اند که پیروی از رژیم غذایی حاوی مواد زیر برای درمان آکنه و همچنین پیش گیری از آن موثر است:

  • میوه ها
  • سبزیجات سبز
  • حبوبات
  • دانه های آجیل
  • گوشت ها
  • تخم مرغ
  • شیر سویا
  • ماهی سالمون
  • بذر کتان
  • دانه چیا و شاهدانه

در کنار مصرف مواد بالا، باید مصرف شکر را هم محدود کنید تا بتوانید پوست خود را در برابر جوش های سرخ عصبانی محافظت کنید!

مواد مفید برای درمان جوش پیشانی

چه عرقی بخوریم جوش نزنیم؟

یکی از راه های درمان جوش صورت استفاده از دارو ها و عرقیجات گیاهی است که در طب ایرانی به آن ها توصیه می شود. برای پیشگیری از آکنه و رفع آن عرق های گیاهی با طبع سرد و تر مثل موارد زیر مناسب هستند:

  • عرق کاسنی
  • عرق شاتره
  • عرق بیدمشک
  • عرق آویشن
  • گلاب
  • عرق یونجه
  • عرق اسطوخدوس

شما عزیزان می توانید برای گرفتن نتیجه بهتر این عرق های گیاهی را به مدت چهل روز هر روز نصف استکان بنوشید و یا آن ها را مانند تونر به پوست خود بزنید.

روش‌های کلینیکی درمان جوش صورت

4 روش کلینیکی برای درمان جوش صورت

گاهی اوقات این مهما ن های ناخوانده، با درمان های خانگی از روی پوست محو نمی شوند و یا در اثر دستکاری شدن وخیم شده و به صورت یک اسکار در پوست باقی می مانند. زمانی که جوش و آکنه سرسختانه در مقابل درمان های دارویی و موضعی مقاومت می کند می توانید از روش های کلینیکی زیر بهره مند شوید:

  • فتوشاپ پوست ( gp)
  • مزونیدلینگ روشی برای درمان جوش صورت
  • پاکسازی پوست یا فیشیال
  • استفاده از دستگاه لیزر برای درمان جوش صورت

1. فتوشاپ پوست (gp)

فتوشاپ پوست در واقع نوع جدیدی از فناوری میکرودرم آبریژن است که در یکی دیگر از مقاله های مجله زیبر، درباره فواید آن صحبت کردیم. در این روش پوست به طور کامل از سلول های مرده خود پاکسازی می شود و به همین دلیل برای درمان جوش صورت و جای جوش موثر است. (لینک به مقاله آبریژن)

2. مزونیدلینگ روشی برای درمان جوش صورت

یکی دیگر از درمان های موثر رفع جوش و جای جوش مزونیدلینگ است. در این تکنیک با استفاده از سوزن مخصوص مزوتراپی، متخصص مواد تقویتی را به زیر پوست تزریق می کند. این روش، هم برای درمان جوش صورت موثر است و هم با تحریک کلاژن سازی به رفع چین و چروک های سطحی کمک می کند.

3. پاکسازی پوست یا فیشیال

در بخش های ابتدایی مقاله گفتیم که علت ایجاد جوش بسته شدن منافذ پوست با آلودگی ها و یا سبوم است. شما می توانید با تکنیک پاکسازی پوست یا فیشیال در دوره های زمانی منظم پوست خود را از دست چربی های اضافه و یا آلودگی هایی که روی آن مانده است به صورت عمقی پاک کنید.

همین الان می توانید برای گرفتن نوبت فیشیال از مراکز زیبایی از اپلیکیشن زیبر کمک بگیرید.

4. استفاده از دستگاه لیزر برای درمان جوش صورت

معمولا پوست صورت به طور طبیعی، برای پیشگیری از آسیب های پوستی و یا ایجاد جوش، کلاژن تولید می کند و همین موضوع سبب می شود گاهی برآمدگی هایی شبیه به اسکار روی پوست خود مشاهده کنید.

این برآمدگی ها همان جای جوش هستند که می توانید آن ها را به کمک دستگاه لیزر از بین ببرید. در لیزر درمانی به کمک اشعه نور فیبروپلاست های پوست تحریک می شود و این موضوع باعث بازسازی کلاژن و الاستین از دست رفته خواهد شد.

البته درمان جوش صورت به کمک لیزر مزایای دیگری هم دارد که در زیر به طور خلاصه وار به آن ها اشاره می کنیم:

  • بهبود جای زخم و جای جوش
  • نرم تر و لطیف تر شدن پوست
  • روشن شدن لکه های پوستی تیره
  • بسته شدن منافذ باز پوست و پیشگیری از ایجاد مجدد جوش
  • تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست
  • پاکسازی پوست از سلول های مرده

درمان جای جوش در کلینیک

علت بوجود آمدن جوش صورت ، چانه ، پیشانی و اطراف بینی چیست؟

علت به وجود آمدن جوش صورت همانطور که گفتیم معمولا هورمونی است، اما گاهی جوش زدن در نواحی مختلف صورت می تواند نشانه ای از بیماری و یا ایجاد مشکل در اندام خاصی از بدن باشد.

وجود جوش در هرکدام از این نواحی صورت می تواند به علت ایجاد مشکل در اندام های بدن باشد:

وجود جوش در هرکدام از این نواحی صورت می تواند به علت ایجاد مشکل در اندام های بدن باشد:

علت جوش پیشانی

علت جوش گونه

علت جوش روی چانه

علت جوش زیر پلک

علت جوش اطراف بینی

علت جوش روی شقیقه ها

روده کوچک

معده

غدد درون ریز

کلیه ها

معده

کیسه صفرا

مثانه

طحال

-

-

روده بزگ

-

قلب

پانکراس

-

-

-

-

کبد

ریه

-

-

-

-

نتیجه گیری

معمولا آکنه‎ها به علت تغییرات هورمونی و زیاد شدن آندروژن ها به وجود می آیند و از آنجایی که این مشکل میان تمام مردم جهان بسیار شایع است، محققان راه های بسیار زیادی برای درمان جوش صورت یافته اند که در این مقاله بهترین این راهکارها را معرفی کردیم.

شاید با مطالعه درمان های کلینیکی، تصمیم گرفته باشید یکی از آن ها را انجام دهید، اما نمی دانید کدام کلینیک را انتخاب کنید.

نگران این موضوع نباشید، زیرا زیبر این مشکل را حل کرده است! با نصب وب اپ زیبر، می توانید مراکز زیبایی را با یکدیگر مقایسه کنید، نظرات مشتریان قبلی هر کلینیک را بخوانید و مناسب ترین آن ها را انتخاب نمایید.

سوالات متداول راجب بوجود آمدن جوش های زیر پوستی

الف) علت بوجود آمدن جوش های زیر پوستی چیست؟

علت ایجاد جوش زیر پوستی معمولا ترشح بیش از حد سبوم به دلیل تغییرات هورمونی است.

ب) علت تبدیل شدن جوش به لک چیست؟

دستکاری جوش ها یا کندن آن ها ممکن است باعث شود که جوش به لک تبدیل شود.

ج) دلیل جوش پیشانی در سن بالا چیست؟

معمولا جوش پیشانی در سن بالا به علت بیماری کبد چرب و یا حتی بیماری قلبی عروقی است.

ه) بهترین راه درمان جوش صورت چیست؟

اگر هر یک از درمان های خانگی برای رفع جوش صورت موثر نبودند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *