خانه/ سبک زندگی / روش درمان کم پشتی ریش و سبیل مردان
روش درمان کم پشتی ریش و سبیل مردان

روش درمان کم پشتی ریش و سبیل مردان

آخرین به روز رسانی ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 0

موهای صورت یکی از عناصر زیبایی صورت مردان است که بدلیل عوامل مختلف مانند بالا رفتن سن، بیماری و غیره دچار کم پشتی ریش و سبیل می شوند. کم پشتی ریش و سبیل در روحیه و اعتماد به نفس آقایان تاثیر منفی می گذارد. اما برای جلوگیری و کاهش این روند طبیعی می توان برخی نکات بهداشتی را رعایت کرد.

خیلی وقت ها به دلیل بیماری ها یا سبک زندگی نادرست ریش افراد کم پشت شده و تمام زحمات آن ها از بین می رود. برای همین، مقاله فوق را تهیه کردیم تا با علل کم پشتی ریش و سبیل و روش های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

11 عامل که باعث کم پشتی ریش و سبیل می شود

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث کم پشتی ریش و سبیل می شود که به 11 مورد آن اشاره می کنیم.

1. سبک زندگی

چندین آزمایش مختلف، سبک زندگی یکی از عوامل کلیدی برای تولید تستوسترون در آقایان است. تستوسترون، در رشد و پرپشتی ریش رابطه ای مستقیم دارد. افرادی در شرایط استرس زا قرار دارند و در شبانه روز کمتر از 7 ساعت می خوابند، تستوسترون کمتری تولید می کنند و ریش کم پشت تری نسبت به دیگران دارند.

همچنین بخوانید: راهنمای کامل کاشت مو

2. تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین و پروتئین مهم مانند ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها می تواند به کم پشت شدن ریش و سبیل منجر شود. تغذیه متنوع و متعادل در طول روز برای حفظ سلامتی ریش بسیار حائز اهمیت بوده و از کم پشت شدن آن جلوگیری می کند.

کم پشتی ریش و سبیل مردان

3. استفاده از محصولات شیمیایی

استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مانند صابون ها، شامپوها، کرم ها و محصولات مراقبت از پوست صورت ممکن است باعث آسیب به فولیکول های مو و کاهش رشد موهای ریش شود. انتخاب محصولات طبیعی و مناسب برای مراقبت از پوست صورت مفیدتر است.

4. استرس و فشار روحی

استرس مزمن و فشار روحی تأثیرات منفی بر رشد و پرپشتی ریش می گذارند. مدیریت استرس و انجام تکنیک های آرامشی مثل مدیتیشن، تمرینات تنفسی و ورزش استرس را کاهش می دهد و به بهبود رشد موهای ریش کمک می کند.

5. استفاده از سیگار و الکل

استعمال دخانیات و مصرف بیش از حد الکل می تواند به تخریب فولیکول های مو و کاهش رشد موهای ریش منجر شود. ترک سیگار و کاهش مصرف الکل برای حفظ سلامتی ریش مفید است.

سیگار

6. عادات بهداشتی نامناسب

عدم رعایت بهداشت صورت، استفاده از ابزارهای نامرغوب برای اصلاح ریش و بهره گیری محصولات مراقبت از پوست نامناسب می تواند به کم پشت شدن ریش و سبیل منجر شود.

7. عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی مضر و تابش خورشید نیز باعث کم پشت شدن ریش و سبیل می شوند. استفاده از محافظت کننده های مناسب مانند ماسک و کرم های حفاظتی می توانند مفید باشند.

8. عوامل ژنتیکی

ژنتیک، یکی از عوامل اصلی کم پشت شدن ریش و سبیل است و به طور قابل توجهی سرعت رشد ریش و سبیل مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه، ژنتیک قابل تغییر نیست و هیچ درمان خاصی برای مشکلات ژنتیکی مرتبط با این عارضه وجود ندارد. ولی با بهبود بخشیدن به روش زندگی خود، جلوگیری و کاهش این عارضه تا حدی امکان پذیر است.

کم پشتی ریش مردان

9. اختلالات هورمونی

اختلالات و تغییر ناگهانی هورمون های مردانه مانند تستوسترون باعث ریزش مو و ریش می شود. اهمیت تشخیص دقیق علت تغییرات هورمونی برای کم پشت شدن ریش بسیار مهم است. پس اگر با تغییرات ناگهانی در رشد موهای خود روبرو هستید، هرچه سریع تر به یک متخصص پوست و مو یا متخصص غدد مراجعه کنید.

با زیبر می توانید وقت کلینیک های زیبایی را به صورت آنلاین رزرو کنید تا در اسرع زمان، درمان کم پشتی ریش خودتان را شروع کنید.

الف) کمبود تستوسترون

تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است؛ که همانطور که در بالا اشاره شد، نقش مهمی در رشد موهای صورت دارد. کمبود تستوسترون می تواند باعث کاهش رشد موهای ریش شود.

ب) بالا رفتن هرمون های زنانه

در برخی موارد، هورمون های زنانه مانند دی هیدروتستوسترون (DHT) به طور غیرطبیعی زیاد می شوند. این هورمون ها می توانند فولیکول های مو را تحت تأثیر قرار داده و رشد موهای ریش را کاهش دهند.

ج) اختلالات تیروئید

هیپوتیروئیدیسم (کم فعالی تیروئید) و هیپرتیروئیدیسم (فعالیت بیش از حد تیروئید) می توانند تأثیرات منفی بر رشد موهای صورت داشته باشند.

10. داروها

مصرف برخی داروها مانند آندروژن ها (هورمون های جنسی مردانه)، آنابولیک ها و برخی داروهای ضد روان گردان می تواند به تغییرات در سطح هورمون ها و درنتیجه کم پشت شدن ریش منجر شود.

استفاده از برخی دارو

11. بیماری ها

بیماری های مختلفی وجود دارند که روی رشد ریش و سبیل شما تأثیر می گذارند و باعث کم پشتی یا ریزش آن ها می شوند. بیشتر این بیماری ها قابل درمان بوده و بعد از درمان ریش شما به حالت قبل بازمی گردد.

الف) آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای

علت دقیق بیماری طاسی هنوز مشخص نشده است؛ اما در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه موهای ریش شما را به عنوان یک سلول خارجی خطرناک در نظر می گیرد و به آن ها واکنش نشان می دهد. این بیماری باعث ریزش مو به صورت سکه ای نیز می شود.

طاسی منطقه ای در ریش

ب) تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی

این بیماری روانی است که در آن فرد عادت کشیدن موهای ریش و سبیل را دارد. این بیماری معمولاً بر روی موهای سر و ابرو تأثیر می گذارد. ولی در ریش و سبیل نیز دیده شده است.

ج) عفونت های قارچی

برخی عفونت های قارچی باعث کم پشت شدن ریش و سبیل موضعی می شوند. این عفونت روی پوست صورت تأثیر گذاشته و باعث ضعیف شدن ریشه مو و ریزش آن می گردد.

یکی از عفونت های قارچی که می تواند این تأثیر را داشته باشد "تینیا" (Tinea) است. این قارچ در قسمت خارج پوست رشد می کند و یک حالت حلقه ایجاد می کند که به آن کرم حلقوی یا Ringworm نیز می گویند.

د) سرطان

به طور معمول خود سرطان باعث کم پشتی ریش و سبیل نمی شود ولی شیمی درمانی که یکی از اصلی ترین درمان سرطان است، باعث ریزش شدید مو و ریش افراد می شود.

شیمی درمانی به سلول های سرطانی صدمه وارد می کند. این داروها به طور هم زمان سلول های سالم بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهند، به ویژه سلول هایی که به سرعت تقسیم و رشد می کنند، مانند سلول های مو و ریش.

سرطان

بهترین روش درمان کم پشتی ریش و سبیل چیست؟

بهترین روش درمان کم پشتی ریش و سبیل ترکیب کردن چندین درمان مؤثر زیر نظر دکتر یا متخصص است. در ابتدا، مهم است با یک پزشک یا متخصص مراجعه کنید تا علت دقیق این مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی درمانی مناسب را ارائه کند. درمان های خانگی و سنتی می تواند در برخی موارد مفید باشند، اما در صورتی که نتیجه مطلوب را نداشته، درمان های پزشکی می تواند تأثیرگذار باشد.

درمان کم پشتی ریش و سبیل مردان

1. روش های خانگی تقویت ریش و سبیل

برخی روش های خانگی به درمان کم پشتی ریش و سبیل کمک کنند و درمان کم پشتی ریش را تسریع می کنند. این روش ها باید زیر نظر دکتر باشد تا به درستی انجام شود.

2. تغذیه سالم

مراقبت از تغذیه سالم و متوازن برای پرپشت شدن ریش و سبیل صورت بسیار مهم است. مطمئن شوید که در برنامه غذایی خود مقدار کافی پروتئین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، آهن و زینک دسترسی داشته باشید. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، میوه های تازه و سبزیجات برای درمان کم پشتی ریش و سبیل مناسب اند.

3. مکمل های غذایی

صرف مکمل های غذایی مانند بیوتین، زینک، آهن و ویتامین های گروه B می تواند به تقویت ریش و سبیل کمک کند. قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

4. استفاده از محصولات بهداشتی

برخی از محصولات بهداشتی مانند روغن های رشد ریش، شامپو ریش، محصولات حاوی بیوتین و مواد مغذی دیگر می توانند به تقویت ریش و سبیل کمک کنند. این محصولات را با توجه به دستورالعمل تولیدکننده استفاده کنید.

عادات شستشو

5. بهره گیری از روش های سنتی برای درمان کم پشتی ریش و سبیل

روش های سنتی با مرطوب کردن پوست، تقویت مو ریش و بهبود جریان خون، شدت ریزش مو را کاهش می دهد و به رشد موهای ریش جدید کمک می کند.

6. ماساژ روزانه ریش

ماساژ ریش و سبیل به جریان خون رسانی به پوست کمک کند و به رشد ریش و سبیل کمک کند. از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن نیمه گرم که گرم شده و بر روی پوست ماساژ داده می شود، استفاده کنید.

ماساژ

7. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص تسکین دهنده و تغذیه کننده برای پوست است. روزانه مقداری ژل آلوئه ورا را روی ریش و سبیل خود مالیده تا به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب و شامپو شستشو دهید.

8. روغن روزماری

روزماری یک گیاه دارویی است که برای بهبود رشد مو و درمان کم پشتی ریش و سبیل مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه رزماری شامل ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها، اسید رزماریک، اسید اورسولیک و فلاوونوئیدها است که می توانند بهبود رشد مو را تحریک کنند. روغن روزماری را می توانید با روغن های دیگر مانند روغن نارگیل ترکیب کرده و به مدت 30 دقیقه روی ریش و سبیل خود قرار دهید. بعد با آب شستوشو دهید.

9. عصاره پیاز

پیاز دارای مواد مغذی و ضد التهابی است که می تواند به رشد موها کمک کند. عصاره پیاز را از یک عدد پیاز استخراج کنید و آن را روی ریش و سبیل خود مالیده و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بماند. سپس شستشو کنید.

10. چای سبز

چای سبز می تواند در درمان کم پشت شدن ریش مفید باشد و حاوی ترکیباتی است که به تقویت ریش و افزایش رشد موها کمک می کنند. این چای حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در مقابل آسیب های محیطی و عوامل استرس که ممکن است بر روی ریش تأثیر بگذارند، محافظت کنند.

همچنین، پلی فنل های موجود در چای سبز می توانند به بهبود سلامت پوست و مو و تقویت ریش کمک کنند. برای استفاده از خواص چای سبز، می توانید آن را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید و یا از آن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید.

11. استفاده از روش های پزشکی

اگر درمان های خانگی و سنتی تأثیرگذاری موردنیاز را نداشته باشد، درمان های پزشکی برای درمان کم پشتی ریش و سبیل استفاده می شود.

12. مصرف داروها

برخی از داروها به عنوان درمان کم پشت شدن ریش مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، مینوکسیدیل (روگین) یک داروی موضعی است که می تواند رشد مجدد مو را تحریک کند و در برخی از موارد موجب رشد ریش نیز شود.

13. تزریق پی آر پی

پی آر پی یک روش درمانی است که در آن پلاسمای خود شما گرفته می شود و سپس به صورت تزریقی به مناطق مورد نیاز تزریق می شود. این پلاسما حاوی عوامل رشد و پروتئین هایی است که می تواند رشد مو را تحریک کند و به تقویت و ریزش کمتر ریش و سبیل کمک کند.

تزریق پی آر پی به ریش

14. کاشت مو ریش

اگر به دنبال یک درمان همیشگی هستید، کاشت مو ریش می تواند بهترین درمان برای شما باشد. تکنیک های مختلفی برای کاشت مو وجود دارند و پزشک شما تکنیک مناسب را برای شرایط شما انتخاب خواهد کرد.

نتیجه گیری

کم پشت شدن ریش و سبیل شاید در نگاه اول مریضی یا عارضه جدی به شمار نیاید، ولی برای خیلی از آقایان مهم و حائزاهمیت است و حتی می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر هم باشد. اگر با انجام روش های خانگی و طب سنتی جواب مناسب نگرفته اید، بهتر است، با اپلیکیشن رزواسیون نوبت خدمات زیبایی زیبر یک متخصص پوست و مو در نزدیک محل خود پیدا کرده و علت دقیق کم پشت شدن ریش خود را پیدا کنید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *