خانه/ کسب و کار/ معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی
معایب سیستم نوبت دهی تلفنی

معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی

آخرین به روز رسانی ۱۹ آذر ۱۴۰۲ 0

آیا شما هنوز هم برای گرفتن نوبت مراکز پزشکی و یا زیبایی از تماس تلفنی استفاده می کنید؟ زمان انتظار پشت خط واقعا کلافه کننده است، به خصوص اگر تماس بگیرید و مدام بوق اشغال در گوشتان بپیچد. البته سیستم نوبت دهی تلفنی مدت زیادی است که استفاده می شود و مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در ادامه این نوشتار از زیبر، معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی را با هم بررسی خواهیم کرد. در ادامه این نوشتار از زیبر، معایب سیستم نوبت دهی تلفنی و در نتیجه اهمیت استفاده از اپلیکیشن رزرو آنلاین زیبر را با هم بررسی خواهیم کرد.

سیستم نوبت دهی تلفنی چگونه است؟

سیستم نوبت دهی تلفنی، شیوه ای است که در آن مشتری به وسیله تلفن زدن به مطب، کلینیک و یا آرایشگاه برای دریافت خدمات یا مشاوره نوبت می گیرد. این سیستم یکی از ابتدایی ترین شیوه های رزرو نوبت است که به دلیل سادگی ساختار، میان همگان رواج پیدا کرده و محبوب شده بود؛ اما امروزه با بیشتر شدن جمعیت و ارتباطات مدت زمان انتظار برای برقراری تماس بیشتر شده و وقت شما هنگام استفاده از این سیستم تلف می شود. البته این فقط یکی از معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی است و در ادامه موارد دیگر را خواهیم گفت.

از مزایای استفاده از این سیستم، می توان به افزایش راندمان کاری کارکنان و برقراری نظم در مقایسه با نوبت دهی حضوری اشاره کرد، اما امروزه شیوه های جدیدتری هم برای رزرو نوبت وجود دارد که نظم بیشتری را نسبت به این شیوه ایجاد می کنند.

سیستم نوبت دهی تلفنی

نحوه عملکرد سیستم نوبت دهی تلفنی گویا

مطالعات نشان داده اند که بیشتر از پنجاه درصد رزروهای نوبت از طریق تلفن همراه انجام می شود و ۴۰ درصد این رزروها خارج از ساعات کاری مرکز هستند.

یک سیستم نوبت دهی تلفنی گویا، مجموعه کاملی از اختیارات خودکار را در اختیار مراکز قرار می دهد و شما می توانید با گرفتن شماره مرکز مورد نظر خود در هر ساعتی از شبانه روز، برای گرفتن نوبت خود اقدام کنید. اما از معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی گویا نیز می توان به طولانی بودن زمان انتظار و امکان نادیده گرفته شدن نوبت اشاره کرد، زیرا مسئول پذیرش موظف است نوبت شما را در اولین ساعت کاری بعد از گرفتن نوبت، به صورت دستی ثبت کند.

معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی

با این که برای سال های زیادی این شیوه رزرو تنها گزینه موجود بوده است اما امروزه که امکان های دیگری برای رزرو نوبت فراهم آمده اند، مشکلات این روش بیشتر به چشم می آید. به عنوان نمونه، سیستم نوبت دهی تلفنی، در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس نیست و افراد فقط در ساعت های کاری مرکز می توانند از آن استفاده کنند.

این سیستم نیاز به یک نیروی مسئولیت پذیر دارد که نوبت ها را ثبت کند تا از ایجاد بی نظمی جلوگیری شود. اگر به هر دلیلی، مسئول پذیرش حضور نداشته باشد، امکان نوبت گرفتن نیست. برخی از معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی را با هم مرور خواهیم کرد.

معایب گرفتن نوبت با تلفن

  • وابستگی رزرو نوبت به ساعات کاری
  • امکان لغو نوبت از سوی مشتری یا مرکز
  • اشغال بودن خطوط
  • پیچیدگی زیاد
  • نیازبه ارتباط با نیروی انسانی
  • انعطاف پذیر نبودن

1. وابستگی رزرو نوبت به ساعات کاری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در روزهای تعطیل تصمیم به رزرو نوبت آرایشگاه بگیرید و کسی تماس شما را پاسخگو نباشد. برای شاغلین که روزهای تعطیل تنها فرصت برای رسیدگی به برنامه های روزمره است این مسأله از مهم ترین معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی به شمار می رود.

2. امکان لغو نوبت از سوی مشتری یا مرکز

در این روش امکان حصول اطمینان از ررزو نوبت برای مشتری وجود ندارد. شما ممکن است به صورت تفلنی نوبت خود را رزرو کنید و بعد از مراجعه به آرایشگاه متوجه شوید که ثبت نوبت شما انجام نشده است. همین حالت در مورد آرایشگاه ها نیز وجود دارد. مشتریانی که رزرو تلفنی انجام داده و بدون اطلاع قبلی سر نوبت خود حاضر نشده اند.

اشغال بودن خطوط از معایب سیستم نوبت دهی تلفنی

3. اشغال بودن خطوط

اشغال بودن خطوط از قدیمی ترین مشکلات رزرو تلفنی به شمار می رود. شنیدن بوق اشغال یا بوق های ممتد پشت خطی که کسی پاسخگوی آن ها نیست از اصلی ترین معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی است. به همین دلیل است که نوبت های تلفنی ممکن است به دلیل بوق های اشغال فراموش شده و به تعویق افتند.

همچنین اگر اختلالی در خط های تلفن به وجود آید و یا مشکلی در خود دستگاه باشد، سیستم ارتباطی به کل قطع می شود و نمی توانید نوبت بگیرید.

4. پیچیدگی زیاد

کار کردن با سیستم نوبت دهی تلفنی گویا نیز بسیار دشوار است و برخی از مشتری ها به خاطر پیچیدگی زیاد آن از رزرو نوبت خود منصرف می شوند. حتما شما هم تا به حال با زنجیره پشت سر همی که باید به صورت مداوم عدد خاصی را وارد کنید، مواجه شده اید.

در ضمن یکی دیگر از معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی ، این است که در این شیوه نمی توان پیش پرداختی، پرداخت کرد و به همین دلیل امکان دارد نوبت رزرو شده از سمت مشتری یا حتی مرکز خدمات، لغو شود.

نیاز به ارتباط با نیروی انسانی در سیستم نوبت دهی تلفنی

5. نیازبه ارتباط با نیروی انسانی

در این سیستم تعداد خط های تلفن که مشتری ها می توانند با آن تماس بگیرند، محدود است و اگر متقاضیان زیادی وجود داشته باشد، امکان پاسخگویی به همه وجود نخواهد داشت. این مسأله شما را بیش از هر چیز نیازمند به ارتباط با نیروی انسانی خواهد کرد که ممکن است به دلایل مشابه شما در اثر معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی خسته و آشفته باشد.

6. انعطاف پذیر نبودن

این سیستم نوبت دهی، انعطاف پذیر نیست و به همین دلیل زمانی که مشتری هنگام نوبت گرفتن مشکلی داشته باشد، نمی تواند خودش آن را حل کند. احتمالا با مطالعه این نوشتار، شما هم خاطرات تلخی از این سیستم را به یاد آورده اید.

مشکلات سیستم نوبت دهی تلفنی باعث شده است که اکثر مردم از آن ناراضی بوده و تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. اشغال بودن خطوط تلفن و تماس گرفتن های مکرر، لغو نوبت های از پیش تعیین شده و تلف شدن وقت از مهم ترین معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی است که شما را وادار می کند از روش های جدیدتری برای رزرو نوبت استفاده کنید. خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی، سیستم گرفتن نوبت از مراکز خدمات رسانی هم پیشرفت کرده است. در بخش بعدی، راه حل تمام این مشکلات را ذکر کرده ایم.

معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی

اهمیت استفاده از سیستم نوبت دهی اینترنتی

دردسرهای سیستم نوبت دهی تلفنی در سال های اخیر و استفاده عموم مردم از گوشی های هوشمند باعث شده است که سامانه های نوبت دهی اینترنتی به وجود بیایند. این سامانه ها در مقایسه با شیوه نوبت دهی تلفنی که به روش سنتی انجام می شود کاربردی تر هستند و نوبت گرفتن از آن ها هم راحت تر است.

مزایای سیستم نوبت دهی اینترنتی

مزایای استفاده از این سامانه ها عبارتند از:

  • امکان گرفتن نوبت به صورت ۲۴ ساعته
  • امکان دریافت بیعانه به صورت پرداخت آنلاین
  • امکان گذاشتن لینک در شبکه های اجتماعی پربازدید و سهولت بیشتر استفاده
  • امکان گرفتن گزارش و مشاهده نوبت های گرفته شده
  • دسترسی ساده و استفاده راحت
  • امکان ارسال پیامک یادآور نوبت
  • سازگاری با گوشی های هوشمند
  • امکان مقایسه مراکز مختلف
  • امکان پرداخت اینترنتی
  • امکان خواندن انتقادات و پیشنهادات مراجعان

مزایای سیستم نوبت دهی اینترنتی

با استفاده از سامانه های نوبت دهی اینترنتی، دیگر از شر معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی خلاص می شوید. می توانید در هر جایی که هستید، نوبت خود را رزرو کنید و نیازی به مکالمه با مسئول پذیرش نخواهید داشت. امکان رزرو نوبت، در گوشی هوشمند، رایانه شخصی و لپ تاپ وجود دارد و شما در این زمینه آزادی عمل دارید. در جدول زیر برای مقایسه مزایای شیوه نوبت دهی آنلاین و معایب سیستم نوبت دهی اینترنتی را نوشته ایم.

سیستم نوبت دهی تلفنی

سیستم نوبت دهی آنلاین

امکان گرفتن نوبت فقط در ساعت کار مرکز

امکان گرفتن نوبت 24 ساعته

نیاز به نیروی انسانی برای ثبت نوبت

عدم نیاز به نیروی انسانی برای ثبت نوبت

عدم امکان مقایسه چندین مرکز خدمات رسانی

امکان مشاهده همه مراکز و مقایسه آن ها

پیچیدگی برای گرفتن نوبت

سهولت در استفاده

قطعی نبودن رزرو

امکان پرداخت و قطعی کردن رزرو

دشواری در اطلاع رسانی حذف یا تغییر نوبت

امکان اطلاع تغییر نوبت از طریق اینترنت

وابستگی جذب مشتری به منشی

مواجهه با ربات و کاهش خطای انسانی

نتیجه گیری

اگر به دنبال اپلیکیشنی هستید که با رزرو نوبت اینترنتی شما را از معایب استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی برکنار داشته و تجربه ای آشنا برای شما رقم بزند، اپلیکیشن زیبر، یک سامانه نوبت دهی حرفه ای تحت وب است که می توانید برای رزرو تمامی خدمات زیبایی از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن امکان مقایسه خدمات زیبایی، استفاده از خدمات تخفیف دار و مناسبتی، یافتن سالن های زیبایی مردانه و زنانه و رزرو وقت تنها در پنج دقیقه را برای شما عزیزان ارائه می دهد. همچنین می توانید در این اپلیکیشن قیمت سرویس مورد نظر خود را دیده و نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام کنید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *