خانه/ کسب و کار/ تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن چیست؟
تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن چیست؟

آخرین به روز رسانی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ 0

تبلیغات، به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی برای جذب مخاطبان و فروش محصولات یا خدمات، از زمان های قدیم تا به امروز تحولاتی را تجربه کرده است. تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن بیشتر روی نحوه ارائه و تعامل با مشتری بوده است. تبلیغات سنتی معمولاً به استفاده از وسایل مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و بیلبوردها متکی بوده و بیشتر به صورت یک طرفه و پراکنده صورت می گیرد.

اما تبلیغات مدرن، با پیشرفت فناوری و روند دیجیتالی شدن، به تکنیک های هدفمندتری روی آورده اند. تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی، تبلیغات موبایلی و تبلیغات محتوایی از جمله روش های مدرن تبلیغاتی هستند. این روش ها امکان هدفمندی دقیق تر، ارتباط بیشتر با مخاطبان و ارائه محتوای خلاقانه را فراهم می کنند. در نتیجه، تبلیغات مدرن به مخاطبان امکان مشارکت و ارتباط با کسب و کار را می دهد.

در حالیکه تبلیغات سنتی به طور کلی بر روی ارائه پیام واحد تمرکز دارد. استفاده از این متد در انواع کسب و کارها کاربرد دارد و صنعت زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه استفاده از بازاریابی دیجیتال یکی از اصلی ترین فاکتورهای موفقیت در سالن های زیبایی و آرایشگاه هاست.

تبلیغات سنتی چیست؟

تبلیغات سنتی، روشی قدیمی و معمول در جهان تبلیغات است که به منظور جذب مشتریان و ارتقای فروش محصولات یا خدمات استفاده می شود. این روش تبلیغات تاکید بر ارتباط مستقیم و یک طرفه با مشتری دارد و به کمک طرح های جذاب و جذابیت های متنوع، هدف اصلی آن جلب توجه و ترغیب به خرید محصولات یا استفاده از خدمات است.

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

انواع تبلیغات سنتی

تبلیغات سنتی شامل روش های متنوعی می شود. برخی از این روش ها را در ادامه شرح خواهیم داد:

  • کارت بازرگانی
  • بازاریابی حضوری
  • بروشورهای تبلیغاتی
  • روزنامه و مجله
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • تلویزیون
  • رادیو

الف) کارت بازرگانی

این روش معمولاً در بازاریابی سنتی برای آشنایی افراد با برند استفاده می شود. در این روش، کارت بازرگانی شرکت را معرفی می کند و برخی از خدماتی که توسط شرکت ارائه می شود را تبلیغ می کند.

ب) بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری به مجموعه فعالیت هایی که در آن ارتباط حضوری با مشتریان برقرار می شود، اشاره می کند. این روش تبلیغات در مکان هایی مانند فروشگاه ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها انجام می شود.

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن چیست؟

ج) بروشورهای تبلیغاتی

پوسترها و بروشورها در مکان های عمومی مانند تئاترها، سینماها، ایستگاه های اتوبوس، مترو و همچنین در فروشگاه ها یا در کوچه و خیابان قرار می گیرند و پخش می شوند. هدف این تبلیغ، جلب توجه مشتری به محصول یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار است.

د) روزنامه و مجله

در گذشته تبلیغات در روزنامه ها و مجلات به صورت متنی یا تصویری انجام می شد. تبلیغات می توانستند به صورت تک صفحه یا صفحات متعدد باشند. این نوع تبلیغات معمولاً شامل شرح محصول، قیمت، مزایا و راهنمای استفاده از آن بود.

ه) تابلوهای تبلیغاتی

تابلوهای تبلیغاتی در خیابان ها، جاده ها و ساختمان ها قرار می گرفتند. این تابلوها معمولاً شامل تصاویر، متن ها و لوگوها بودند و برای جذب توجه عابران از رنگ های زنده استفاده می کردند.

خ) تلویزیون

رسانه تلویزیون همچنین برای تبلیغات استفاده می شد. تبلیغات تلویزیونی شامل تبلیغات فیلمی یا تصویری بودند که در طول برنامه های تلویزیونی پخش می شدند.

م) رادیو

تبلیغات رادیویی با استفاده از صدا و موسیقی، به گوش شنوندگان پیامی مختصر و قابل جذب ارائه می دهند. این رسانه با هدف افزایش شناخت و فروش محصولات و خدمات در مدت زمان کوتاه پخش می شود.

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

مزایای بازایابی سنتی

بازاریابی سنتی مزایای بسیار زیادی دارد که نمی توان هیچ کدام از آن ها را نادیده گرفت در ادامه هرکدام از این مزایا را توضیح خواهیم داد:

  • موثر بودن
  • اعتماد اجتماعی
  • قابلیت تعامل مستقیم با محصول

1. موثر بودن

تبلیغات سنتی در جذب مشتریان و افزایش فروش موثر است. اگر تبلیغات به درستی طراحی و در رسانه های مناسبی منتشر شوند، می توانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند و از اثربخشی بالایی برخوردار باشند.

2. اعتماد اجتماعی

تبلیغات سنتی اعتماد اجتماعی به برند یا محصول شما را بالا می برد. وقتی یک محصول در روزنامه ها، تلویزیون یا رادیو تبلیغ می شود، ممکن است مخاطبان آن را به عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد در نظر بگیرند.

3. قابلیت تعامل مستقیم با محصول

در برخی تبلیغات سنتی، مشتری می تواند به صورت مستقیم محصول را مشاهده، لمس یا حتی آزمایش کند که باعث ترقیب شدن او برای خرید می شود.

انواع تبلیغات سنتی در یک نگاه

معایب بازاریابی سنتی

در زیر به برخی از معایب بازاریابی سنتی می پردازیم:

  • هزینه بالا
  • محدودیت جغرافیایی
  • کنترل ناپذیری
  • کمبود پیگیری و اندازه گیری اطلاعات

1. هزینه بالا

تبلیغات سنتی معمولا پرهزینه هستند، زیرا نیاز تولید و توزیع تبلیغات مخصوص در تلویزیون و رادیو بسیار گران است.

2. محدودیت جغرافیایی

تبلیغات سنتی تا حدودی به محدودیت جغرافیایی خود دچار هستند و نمی توانند به راحتی به مخاطبین در مناطق دورتر دسترسی پیدا کنند.

3. کنترل ناپذیری

پس از ارسال تبلیغات سنتی، امکان تغییر آن ها به راحتی وجود ندارد و در صورت نیاز به تغییر، نیاز به تولید و توزیع دوباره دارند.

4. کمبود پیگیری و اندازه گیری اطلاعات

در تبلیغات سنتی، امکان پیگیری دقیق و اندازه گیری نتایج کمتر است و ممکن است اندازه گیری تاثیر مستقیم تبلیغات روی فروش و نتایج کسب و کار کمی دشوار باشد.

مزایای تبلیغات سنتی معایب تبلغات سنتی

  • موثر بودن هزینه بالا
  • اعتماد اجتماعی محدودیت جغرافیایی
  • قابلیت تعامل مستقیم با محصول کنترل ناپذیری

تبلیغات مدرن چیست؟

مهم ترین تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن ، تمرکز اصلی تبلیغات سنتی بر روی معرفی و ترویج خدمات یا محصولات است. اما در تبلیغات مدرن تمرکز بیشتری بر مشتری مداری و برقراری ارتباط با مشتریان است. کسب و کارهایی که به استراتژی مدرن تبلیغات روی آورده اند، اهمیت بالایی را بر رضایت مشتریان و مصرف کنندگان قائل می شوند.

آن ها در تبلیغات مدرن به خواسته ها و نگرانی های خاص مشتریان توجه می کنند تا اعتماد به برند را ایجاد کرده و مخاطبان را به مشتریان دائمی تبدیل کنند.

به دلیل وجود تبلیغات مدرن در پلتفرم های دیجیتال، این نوع تبلیغات به عنوان دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته شده. تبلیغات دیجیتال از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و تغییر تبلیغات در این روش آسان تر خواهد بود. بنابراین، برندها قادر به دنبال کردن و استفاده از ترفندهای بازاریابی روز در دنیای دیجیتال هستند.

انواع تبلیغات مدرن یا دیجیتال مارکتینگ

در ادامه با چند استراتژی مدرن تبلغاتی روز دنیا آشنا می شویم:

  1. بازاریابی ایمیلی
  2. سایت های فروشگاهی
  3. تبلیغات در رسانه های اجتماعی
  4. تبلیغات اینترنتی
  5. تبلیغات محتوایی
  6. بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

مزایا و معایب بازاریابی سنتی

1. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای قدرتمند و کم هزینه برای بازاریابان دیجیتال است. با استفاده از بازاریابی ایمیلی، شما قادر خواهید بود به صورت مستقیم ایمیل هایی را به مشتریان و مخاطبان خود ارسال کنید. این ایمیل ها می توانند شامل اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات، تحولات صنعتی یا تغییرات در شرکت شما باشند. همچنین می توانید تخفیف های ویژه، کوپن های تخفیف، رویدادها یا پیشنهادهای ویژه را نیز از طریق ایمیل به مخاطبانتان ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی در تبلیغات مدرن

2. سایت های فروشگاهی

اگر شما محصولات فیزیکی را عرضه می کنید یا خدمات اینترنتی ارائه می دهید، وجود یک وبسایت فروشگاه برای کسب و کار شما بسیار حیاتی است. وبسایت به مشتریان شما این امکان را می دهد که محصولات را بدون نیاز به حضور در فروشگاه خریداری کنند. به این ترتیب، حتی افرادی که به صورت حضوری نمی توانند از شما خرید کنند، امکان خرید محصولات و خدمات شما را به صورت آنلاین دارند.

3. تبلیغات در رسانه های اجتماعی

تبلیغات در پلتفرم های اجتماعی به معنای استفاده از ابزارها و روش های مختلف در شبکه های اجتماعی برای توسعه برند، جذب مخاطبان و افزایش فروش محصولات و خدمات است. این تبلیغات می توانند شامل تبلیغات متنی، تصویری، ویدئویی و تعاملی باشند که به وسیله آن ها امکان رسیدن به جمعیت بزرگی از کاربران فعال، هدفمندسازی تبلیغات و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان فراهم می شود.

تبلیغات در رسانه های اجتماعی

4. تبلیغات اینترنتی

با استفاده از تبلیغات اینترنتی، می توان تبلیغات خود را در موتورهای جستجو یا به صورت بنر در سایت های معتبر قرار داده و با بهره گیری از داده های دقیق و محتوای مناسب، اطمینان حاصل کنید که تبلیغ شما به مخاطبان هدف می رسد و با کمترین هزینه، مخاطبان علاقمند بیشتری جذب کنید.

5. تبلیغات محتوایی

تبلیغات محتوایی یک استراتژی بازاریابی است که در آن محتواهای ارزشمند و جذاب به جای تبلیغات مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش، تمرکز بر ارائه اطلاعات مفید و متناسب با نیازهای مشتریان قرار دارد تا ارتباط عمیق تری با آنها برقرار شود. این نوع تبلیغات معمولاً در قالب مقالات، ویدئوها، پست های وبلاگ، پادکست ها و محتواهای دیگر ارائه می شود.

هدف اصلی تبلیغات محتوایی، ارائه اطلاعات مفید و آموزشی به مخاطبان بدون ایجاد حس اجبار برای خرید یا استفاده از محصول یا خدمات است. این روش باعث ایجاد رابطه اعتماد بین برند و مشتریان می شود و به وسیله ارائه محتواهای جذاب، به افزایش آگاهی و تأثیرگذاری در تصمیم گیری مشتریان کمک می کند. تبلیغات محتوایی به عنوان یک استراتژی موثر در دنیای دیجیتال و بازاریابی آنلاین شناخته شده است.

6. بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

سئو یک اصطلاح عمومی برای تمامی اعمالی است که برای بهینه سازی سایت و رتبه گرفتن آن در موتورهای جستوجو است. هر چه رتبه شما بالا در موتورهای جستوجو بالاتر باشد سایت شما توسط مخاطبان بهتر دیده می شود.

آلت تصویر: مزایای تبلیغات مدرن

مزایای تبلیغات مدرن

در ادامه به بررسی مزایای تبلیغات مدرن می پردازیم:

  1. دسترسی گسترده
  2. تنوع و خلاقیت
  3. پیگیری و اندازه گیری آسان نتایج تبلیغ
  4. هدف گیری دقیق

1. دسترسی گسترده

با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مانند تبلیغات آنلاین، رسانه های اجتماعی و جستجوگرها، می توان به راحتی به میلیون ها نفر دسترسی داشت و محصول یا خدمات را معرفی کرد.

2. تنوع و خلاقیت

تبلیغات مدرن از ابزارها و فنون متنوع استفاده می کند تا مخاطبین را جذب کند. از تصاویر، ویدیوها و صداها تا تبلیغات تعاملی و تبلیغات پویا، امکانات زیادی وجود دارد تا تبلیغات جذاب و خلاقانه ایجاد شود.

3. پیگیری و اندازه گیری آسان نتایج تبلیغ

با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مدرن، می توان به راحتی پیشرفت و عملکرد تبلیغات را اندازه گیری کرد. شما می توانید داده هایی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل و بازده سرمایه گذاری را بررسی کنید و تبلیغات خود را بر اساس این اطلاعات بهبود بخشید.

4. هدف گیری دقیق

تبلیغات مدرن به شما امکان می دهد به طور دقیق به مخاطبین خود هدف بگیرید. با تحلیل داده های کاربران، می توانید تبلیغات را بر اساس جنسیت، سن، مکان و علایق فردی تنظیم کنید، که احتمال موفقیت تبلیغات را افزایش می دهد.

معایب تبلیغات مدرن

در ادامه به معرفی معایب تبلیغات مدرن می پردازیم:

  • اشباع با تبلیغات
  • مزاحمت و ناخواسته بودن
  • وابستگی به فناوری
  • نفوذ به حریم شخصی

الف) اشباع با تبلیغات

مخاطبان امروزی با تعداد زیادی تبلیغ روبرو هستند و این باعث اشباع شدن و بی توجهی به تبلیغات می شود. برخی افراد از تبلیغات خسته شده اند و این می تواند باعث کاهش اثربخشی تبلیغات شود.

ب) مزاحمت و ناخواسته بودن

برخی تبلیغات مدرن را به طرزی مزاحم گونه و ناخواسته به مخاطبان تحمیل می کنند.

ج) وابستگی به فناوری

تبلیغات مدرن به طور گسترده از فناوری و وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و ابزارهای آنلاین استفاده می کنند. این به معنای وابستگی به این فناوری ها است و در صورتی که این فناوری ها با مشکلاتی مواجه شوند، تبلیغات نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

ه) نفوذ به حریم شخصی

در برخی موارد، تبلیغات مدرن به حریم شخصی افراد نفوذ می کند. ممکن است اطلاعات شخصی کاربران بدون اجازه آن ها جمع آوری شود و در تبلیغات استفاده شود، که ممکن است از دیدگاه حریم خصوصی نامطلوب به نظر بیاید.

مزایای تبلیغات مدرن معایب تبلیغات مدرن

  1. دسترسی گسترده اشباع با تبلیغات
  2. تنوع و خلاقیت مزاحمت و ناخواسته بودن
  3. پیگیری و اندازه گیری آسان نتایج تبلیغ وابستگی به فناوری
  4. هدف گیری دقیق نفوذ به حریم شخصی

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

همانطور که گفتیم تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن در اصول و روش های استفاده شده برای جذب مشتری مخاطبان و معرفی محصول یا برند است. در ادامه مهم ترین تفاوت های این دو نوع بازاریابی را لیست کرده ایم و در زیر هر کدام را بیشتر توضیح داده ایم:

  • هدف در تبلیغات
  • تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن از لحاظ هزینه
  • تعامل با مخاطب
  • مدت زمان ماندگاری برند بر ذهن مخاطبین
  • گستردگی مخاطبان

1. هدف در تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی سنتی عمدتاً بر ترویج محصول تمرکز دارند و به ندرت به نیازهای مشتری توجه می کنند. اما در تبلیغات مدرن، هدف اصلی حفظ رضایت مشتری است تا مشتری نه تنها از خرید محصولی خاص لذت ببرد، بلکه به طور مداوم با کسب و کار ارتباط برقرار کند. البته، این یک عمومی سازی است و برخی مواقع استثناها نیز بوجود می آید.

2. تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن از لحاظ هزینه

تبلیغات یک پروسه هزینه بر است، اما به طور معمول هزینه های مرتبط با تبلیغات سنتی به شدت بالاتر از هزینه های تبلیغات مدرن است. کسب و کار برای تبلیغات سنتی هزینه های زیادی برای تولید، تدوین، نمایش و پخش تبلیغات باید پرداخت کند.

به عنوان مثال، تولید یک تبلیغ تلویزیونی ممکن است هزینه های بالایی را شامل شود. از جمله هزینه های بازیگران، تصویربرداری، صداگذاری و تدوین. همچنین پخش تبلیغ در شبکه های تلویزیونی نیز هزینه های قابل توجهی دارد. در حالی که تبلیغات مدرن معمولاً به دلیل استفاده از پلتفرم های دیجیتال و اتوماسیون، هزینه های کمتری برای تبلیغات پرداخت می کنند.

3. تعامل با مخاطب

اساسی ترین تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن ، تعامل و ارتباط با مخاطبان و مشتریان است. تبلیغات سنتی عمدتا به صورت یک طرفه می باشد. شما نمی توانید با یک بیلبورد یا تبلیغ تلویزیونی تعامل داشته باشید و سوالات خود را بپرسید. در مقابل در تبلیغات مدرن همیشه راهی برای ارتباط با مشتری وجود دارد. حال این مورد ممکن است کامنت های اینستاگرام باشد یا چت باکس در وبسایت تا با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید.

به طور کلی تعامل در تبلیغات مدرن بیشتر و شخصی تر است. تبلیغات سنتی به طور کلی بیشتر بر روی ارائه پیام های یک طرفه و جذابیت تصویری تمرکز دارند و تعامل با مخاطب محدودتر است.

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

4. مدت زمان ماندگاری برند بر ذهن مخاطبین

تبلیغات سنتی به طور معمول بیشتر در ذهن مخاطبان به خاطر می مانند. برخی از موسیقی هایی که در تبلیغات تلویزیونی کودکی مان شنیده ایم، هنوز هم یادمان است. اما تبلیغات مدرن معمولاً پس از چند ساعت از یاد مخاطبان محو می شوند و نیاز به یادآوری مجدد دارند.

5. گستردگی مخاطبان

مخاطبین تبلیغات مدرن خیلی بیشتر از تبلیغات سنتی است. تبلیغات آنلاین امکان نمایش تبلیغات به تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنتی را فراهم می کند. به عنوان مثال، یک وب سایت محبوب روزانه می تواند هزاران یا حتی میلیون ها بازدیدکننده داشته باشد، بنابراین تبلیغ محصول شما به صورت روزانه به تعداد زیادی مخاطب نمایش داده می شود.

انتخاب استراتژی تبلیغات، بستگی به نوع کسب و کار، هدف تبلیغاتی، مخاطبان هدف و بودجه موجود دارد. معمولا بهترین روش تبلیغ ترکیبی از تبلیغات سنتی و مدرن است. برای مثال، شما می توانید برای کسب و کار آرایشگاه خود بروشورهای تبلیغاتی پخش کنید و همراه آن در سایت نوبت دهی آنلاین آرایشگاه زیبر ثبت نام کنید تا خدمات خود را به صورت آنلاین به مشتریان بلقوه خود نشان دهید. این می تواند یک استراتژی کامل و موفق برای یک آرایشگاه باشد تا نیاز مشتریان را برآورده کرده و مشتریان بیشتری کسب کنید.

تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن چیست؟

کلام آخر

استراتژی تبلیغاتی خوبی که به هدفتان و کسب و کارتان منطبق باشد؛ باید ترکیبی از روش های سنتی و مدرن باشد تا بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد. با استفاده از تکنیک های تبلیغات سنتی، می توانید به گسترش آگاهی عمومی و افزایش شناخت محصول خود کمک کنید. از طرفی، با استفاده از دانش تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن ، می توانید رابطه نزدیک تری با مشتریانتان برقرار کرده و ارتباط مؤثری با آن ها برقرار نمایید.

این که کدام استراتژی را انتخاب کنید به کسب و کارتان و شرایط بازار بستگی دارد، توصیه می کنیم همیشه از ترکیبی از این دو نوع تبلیغات استفاده کنید.

سوالات متداول راجب تفاوت تبلیغات سنتی و مدرن

در تبلیغات سنتی معمولاً از چه روشی برای آشنایی افراد با برند استفاده می کنند؟

کارت بازرگانی معمولاً در تبلیغات سنتی برای آشنایی افراد با برند استفاده می شود.

چه نوع تبلیغات سنتی مرتبط با بازاریابی حضوری است و در کجا انجام می شود؟

بازاریابی حضوری به مجموعه فعالیت هایی اشاره دارد که ارتباط حضوری با مشتریان را برقرار می کند و این فعالیت ها ممکن است در مکان هایی مانند فروشگاه ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها انجام شود.

چه مزایایی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که آن را به یک راهکار موثر در تبلیغات تبدیل کرده است؟

دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیاری دارد که شامل دسترسی آسان به جمعیت هدف، اندازه پذیری دقیق، امکان هدف گذاری دقیق تر، ارتقا تعامل با مشتریان، هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی و امکان تغییرات سریع در استراتژی ها می شود.

چه ابزارها و روش هایی معمولاً در دیجیتال مارکتینگ برای افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) به کار می روند؟

برخی از ابزارها و روش های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ برای افزایش نرخ تبدیل شامل بهینه سازی وب سایت، استفاده از تبلیغات گوگل (Google Ads) و فیسبوک (Facebook Ads)، بهینه سازی محتوا (Content Optimization)، استفاده از ایمیل مارکتینگ، ایجاد لندینگ پیج های جذاب و اجرای کمپین های تبلیغاتی تعاملی است.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *