خانه/ مراقبت از مو/ کراتینه مو چیست و چه مزایایی دارد؟

کراتینه مو چیست و چه مزایایی دارد؟

آخرین به روز رسانی ۵ دی ۱۴۰۲ 0

بعد از انجام کارهای زیبایی برای مو از قبیل رنگ، دکلره و هایلایت موهای شما درخشندگی خود را از دست می دهند. خشکی و وز شدن موها و گره خوردن آن ها نیز از عوارض دردسرساز استفاده از رنگ و دکلره برای مدت زمان طولانی است. کراتینه مو یکی از بهترین راه های احیای موهای شماست. با ما در زیبر همراه باشید.

منظور از کراتینه کردن چیست؟

آنچه باعث تضعیف موهای شما می شود از دست رفتن مواد معدنی مورد نیاز آن هاست و محصولات کراتینه که یکی از اجزای تشکیل دهنده مو، ناخن، پوست و سایر بافت های بدن انسان است، این مواد را به موهای شما باز می گرداند.

کراتین در برابر آسیب های محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلاینده ها و ... از مو مراقبت می کند. مقدار این پروتئین به دلایل مختلف از قبیل افزایش سن، استفاده از مواد شیمیایی و مواد آسیب زننده دیگر در مو رو به کاهش می رود. به همین دلیل است که کراتینه کردن مو برای تقویت آن از اقدامات رایج در آرایشگاه هاست.

این پروتئین در برخی محصولات مختلف مراقبت از مو، مانند شامپوها، نرم کننده ها و ماسک موها نیز به چشم می خورد. این محصولات به طور موقت شفافیت و سلامت را به موهای شما باز می گردانند. اما در روش کراتینه مو که در آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی انجام می شود بیشترین اثربخشی را بر روی موها خواهد گذاشت و درخشندگی و لطافت پایدارتری برای موهای شما به ارمغان خواهد آورد.

همچنین بخوانید : راهنمای کامل کاشت مو

مراحل کراتین مو چگونه است؟

برای جذب شدن کراتینه در ساقه موها و اثربخشی زودهنگام از ترکیبات کارخانه ای کراتین مو استفاده می شود که برای راحتی کار بهتر است در آرایشگاه انجام شود. انجام کراتینه مو در خانه البته ناممکن نیست اما با توجه به مراحل مختلفی از قبیل اتوکشی موها بعد از مصرف مواد، دشواری بسیاری دارد. البته محصولات خانگی مناسبی هم وجود دارند که به صورت ماسک روی موها استفاده شده و تداوم در مصرف آن ها نتایجی مناسب برای موهای شما به همراه خواهند داشت.

قبل از انجام کراتینه به روش شیمیایی حتمأ با آرایشگر خود مشورت کنید تا با توجه به جنس موهای شما و البته بودجه مدنظرتان، مناسب ترین گزینه از میان برندها را به شما پیشنهاد کند و پس از آن مراحل به ترتیب زیر انجام خواهند شد.

  • گام اول: شستشوی موها
  • گام دوم: پخش کردن مواد روی موهای شما
  • گام سوم: اتوکشی برای جذب بهتر کراتین در موها
  • گام چهارم: مکث برای اثربخشی
  • گام پنجم: شستشوی موها با استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب

مراحل کراتین مو چگونه است؟

با توجه به مواد به کار رفته در برند کراتینه این مراحل ممکن است متفاوت باشند.

معرفی انواع کراتینه مو

تنوع قیمت در این سرویس به عوامل مختلفی از قبیل نوع برند و مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. برخی از این محصولات به دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی از قیمت بالاتری برخوردارند. کشورهای مبدأ برند نیز بر روی قیمت محصولات اثر گذار هستند و البته اثردهی مختلفی بر موهای شما نشان خواهند داد.

آمریکا و ژاپن از جمله این تولیدکنندگان هستند اما برزیل با تنوع زیاد انواع برندهای کراتینه از جمله برندهای کادیو که به کراتینه کاکوئو نیز معروف است و همچنین برند محبوب ریو، پرطرفدارترین کشور تولید کننده این محصول به شمار می رود.

همچنین بخوانید:

5 تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو

کراتینه کردن مو چه مزایایی دارد؟

کراتینه مو پروتئین های مورد نیاز موهای شما را تأمین خواهد کرد و ظاهری براق و شاداب به موهای شما می بخشد. همچنین این روش از آسیب بیشتر موهای شما نیز جلوگیری می کند.

  1. تقویت و احیای موهای مرده
  2. باز شدن گره موهای وز
  3. درخشندگی و لطافت موها
  4. از بین بردن موخوره
  5. بی نیاز شدن از سشوار و براشینگ

کراتینه کردن مو چه مزایایی دارد؟

آیا کراتینه مو ضرر دارد؟

با توجه به اینکه در این فرآیند مواد شیمیایی مضری نیز با موهای شما در تماس خواهند بود، این کار معایبی نیز به همراه خواهد داشت.

۱. بررسی عوارض کراتینه مو با فرمالدئید

فرمالدئید موجود در ترکیبات کراتین مو باعث جذب بهتر مواد بر موهای شما خواهند بود اما خود خطرات زیادی برای سلامتی به همراه خواهند داشت.

فرمالدئید یک محرک شناخته شده است که خطراتی برای سلامتی از جمله التهابات تنفسی و مشکلات مربوط به چشم به همراه خواهد داشت. همچنین برخی از افراد به دلیل آلرژی به فرمالدئید ممکن است واکنش های التهابی خطرناکی بروز دهند.

همچنین تکرار استفاده از مواد حاوی فرمالدئید می تواند اثرات منفی آن را تشدید کند. با این حال، بسیاری از سالن های زیبایی اکنون مواد کراتین بدون فرمالدئید را برای رفع این مشکل پیشنهاد می دهند که گزینه مناسبی برای دور بودن از مضرات فرمالدئید است.

۲. از بین رفتن فرها

درست است که عده ای برای از بین بردن وز مو و خشکی آن اقدام به تقویت کردن مو می کنند ولی این کار ممکن است به بهای از دست رفتن فرهای شما تمام شود. اگر به فر طبیعی خود علاقه دارید، بهتر است بدانید که این مواد ظاهر صاف تری به موهای شما می دهد. البته برخی از فرمول ها ملایم تر هستند و ممکن است بر فرها تأثیر چشمگیری نداشته باشند اما مهم است که ترجیحات فردی خود را با آرایشگرتان در میان بگذارید.

از بین رفتن فر موها در اثر کراتینه کردن

۳. با صرف وقت و هزینه بسیار کراتینه مو چقدر دوام دارد؟

اثرات این روش دائمی نیستند و بسته به نوع مواد استفاده شده بعد از چند هفته درخشندگی و لطافت نخستین خود را از دست خواهند داد. با توجه به هزینه ای که این سرویس به همراه دارد، مضراتی که در بالا ذکر شد و همچنین مراحلی که ممکن است برای بسیاری زمان بر و دشوار باشد، این اثربخشی کوتاه دلسردکننده خواهد بود.

انواع روشهای کراتینه مو خانگی

در حالی که روش های حرفه ای اغلب در سالن ها انجام می شود، محصولات خانگی متعددی نیز برای کسانی که ترجیح می دهند از روش های خانگی استفاده کنند، وجود دارد. این روش ها نتایج کوتاه مدت و قطعی به دنبال نخواهند داشت بلکه برای نتیجه دهی بهتر به استمرار و تکرار نیاز دارند. برخی از این روش ها را با هم مرور می کنیم.

۱. ماسک آووکادو و عسل

یکی از ماسک های پیشنهادی که کراتین خانگی به حساب می آید، مخلوطی از روغن نارگیل، آووکادو، عسل و تخم مرغ است. برای استفاده از این ماسک بهتر است طبق دستور ساده ای که در ادامه مطرح خواهد شد عمل کنید.

الف) مواد لازم جهت تهیه ماسک آووکادو و عسل

  • آووکادوی رسیده 1 عدد
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل

اختیاری: 1-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل برای نرمی بیشتر

ب) مراحل استفاده از ماسک آووکادو و عسل

  1. یک آووکادوی رسیده را از وسط نصف کنید، هسته آن را جدا کنید و گوشت آن را در یک کاسه بریزید.
  2. آووکادو را با استفاده از چنگال یا مخلوط کن له کنید تا به قوام یکدستی برسید.
  3. عسل را اضافه کنید.
  4. برای نرمی بیشتر می توانید روغن زیتون یا روغن نارگیل را اضافه کنید.
  5. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست و یکدست ایجاد شود.
  6. موهای خود را با آب مرطوب کنید.
  7. مخلوط را روی موهای خود بمالید، از ریشه شروع کنید و تا نوک موها ادامه دهید. از توزیع یکنواخت مواد مطمئن شوید.
  8. موهای خود را با کلاه حمام یا کیسه پلاستیکی بپوشانید تا گرم بماند و جذب مواد مغذی را افزایش دهد.
  9. اجازه دهید ماسک حدود 20 تا 30 دقیقه روی سر بماند.
  10. موهای خود را با آب ولرم کاملا آبکشی کنید.
  11. موها را با شامپو و نرم کننده به طور کامل شستشو دهید.

ماسک آووکادو و عسل جهت کراتینه کردن مو

۲. ماسک جو دو سر و آلوئه ورا

ماسک بلغور جو دوسر و آلوئه ورا یک درمان طبیعی است که اغلب به دلیل خواص تسکین دهنده و مرطوب کنندگی مورد استفاده قرار می گیرند. جو دوسر و آلوئه ورا هر دو به دلیل فواید مراقبت از پوست شناخته شده اند و ترکیب آن ها به ویژه برای آرام کردن پوست ملتهب و خشک مفید است.

الف) مواد لازم جهت تهیه ماسک جو دو سر و آلوئه ورا

  • نصف فنجان بلغور جو دوسر پخته و خنک شده
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا (ترجیحأ به دست آمده از آلوئه ورای تازه)
  • اختیاری: 1 قاشق غذاخوری عسل برای رطوبت بیشتر و خواص ضد باکتریایی

ب) مراحل گذاشتن ماسک جو دو سر و آلوئه ورا

  1. کمی بلغور جو دوسر را بپزید و اجازه دهید کاملأ خنک شود.
  2. اگر از آلوئه ورای تازه استفاده می کنید، یک برگ را ببرید و ژل آن را بیرون بیاورید. اگر از ژل آلوئه ورای خریداری شده در فروشگاه استفاده می کنید، به اندازه 2 قاشق غذاخوری کافی خواهد بود.
  3. در یک کاسه، بلغور جوی دوسر خنک شده و ژل آلوئه ورا را مخلوط کنید. آنقدر هم بزنید تا به یک مخلوط صاف و یکدست برسید.
  4. اگر می خواهید خاصیت مرطوب کنندگی ماسک را افزایش دهید، می توانید 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که برای پوست کف سر نیز مفید خواهد بود.
  5. موهای خود را با آب مرطوب کنید.
  6. مخلوط را روی موهای خود بمالید، از ریشه شروع کنید و تا نوک موها ادامه دهید. از توزیع یکنواخت مواد مطمئن شوید.
  7. موهای خود را با کلاه حمام یا کیسه پلاستیکی بپوشانید تا گرم بماند و جذب مواد مغذی را افزایش دهد.
  8. اجازه دهید ماسک حدود 20 تا 30 دقیقه روی سر بماند.
  9. .موهای خود را با آب ولرم کاملا آبکشی کنید.
  10. موها را با شامپو و نرم کننده به طور کامل شستشو دهید.

ماسک جو دو سر و آلوئه‌ورا جهت کراتینه کردن مو

۳. ماسک سس مایونز

ماسک موی مایونز تقویتی ایده آل برای موهای خشک یا آسیب دیده به شمار می رود . در حالی که سس مایونز به خودی خود حاوی کراتین نیست، اما حاوی موادی از قبیل روغن و پروتئین است که به تقویت موها کمکی چشم گیر خواهند کرد. مانند.

الف) مواد اولیه جهت ساخت ماسک سس مایونز

سس مایونز (پرچرب و ساده، بدون طعم دهنده اضافه)

موارد اختیاری: عسل، روغن زیتون یا تخم مرغ برای تغذیه بیشتر

ب) مراحل گذاشتن ماسک سس مایونز

بر اساس بلندی و ضخامت موهایتان مقدار مناسبی سس مایونز در یک ظرف بریزید و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری عسل، روغن زیتون یا یک تخم مرغ به سس مایونز اضافه کنید.

ماسک سس مایونز جهت کراتینه کردن مو

  1. موهای خود را با آب مرطوب کنید.
  2. مخلوط سس مایونز را به طور یکنواخت در سراسر موهای خود بمالید، می توانید برای نوک موها و نواحی خشک یا آسیب دیده مقدار بیشتری در نظر بگیرید.
  3. برای اطمینان از پخش شدن مناسب ماسک، با شانه ای دندانه پهن موهای خود را شانه کنید.
  4. موهای خود را با کلاه حمام یا کیسه مشمایی بپوشانید تا گرما و رطوبت آن حفظ شود.
  5. حدود 30 دقیقه تا یک ساعت به مواد اجازه دهید تا جذب موهای شما شوند.
  6. موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید.
  7. با شامپو و نرم کننده سر خود را کاملأ بشویید.

جدا از ماسکهای خانگی و درمان تدریجی آن ها، قبل از تصمیم گیری در مورد درمان کراتینه در آرایشگاه ، ضروری است که محصول و مواد تشکیل دهنده آن را به طور کامل بررسی کنید، هر گونه نگرانی را با آرایشگر خود در میان بگذارید و ترجیحات فردی موهای خود را در نظر بگیرید. علاوه بر این، انتخاب فرمول های بدون فرمالدئید و جستجوی متخصصان حرفه ای و با تجربه می تواند به کاهش برخی از معایب احتمالی مرتبط با درمان های کراتینه کمک کند.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *