خانه/ مراقبت از مو/ 5 تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو

5 تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو

آخرین به روز رسانی ۴ آذر ۱۴۰۲ 0

تفاوت ریباندینگ و کراتینه چیست؟ برای صاف کردن مو راه های زیادی وجود دارد. کراتینه، ریباندینگ، پروتئین تراپی و ... همه از این قبیل هستند، اما هر کدام برای اهداف خاصی استفاده می شوند. برخی از این روش ها از قیمت بالاتری برخوردارند و برخی از آن ها فقط برای موهای رنگ شده استفاده می شوند.

کراتین و ریباندینگ هر دو از محبوب ترین این روش ها هستند اما تفاوت های زیادی دارند. برای مقایسه ریباندینگ و کراتینه با ما درزیبر همراه باشید. در مقاله پیش رو ابتدا مختصری درباره هرکدام از این دو روش توضیح خواهیم داد و بعد هر دوی این روش ها را از لحاظ اجرا، ساختار شیمیایی، ماندگاری، نحوه درمان و قیمت، مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

کراتینه مو چیست؟

کراتین پروتئین موجود در ناخن و موست که باعث رشد و قدرت آن هاست. اما روش صافی کراتینه مو اصطلاحأ به روشی گفته می شود که در آن برای تقویت و نرم شدن موها و افزایش درخشندگی و همچنین از بین بردن آسیب، خشکی و موخوره از محصولات حاوی کراتین کمک گرفته می شود. در این روش مواد کراتینه متناسب با نیاز شما بر روی موهای شما قرار گرفته و با حرارت اتوی مو به خورد مو می روند. مهم ترین تفاوت ریباندینگ و کراتینه از همین مسأله ناشی می شود.

معایب و مزایای کراتینه

معایب

  • موقتی بودن
  • آسیب مو در صورت تکرار
  • ترکیبات مضر فرمالدئید

مزایا

  • قیمت مناسب
  • صافی مناسب
  • تنوع مواد
  • زمان کم

معایب و مزایای کراتینه

ریباندینگ مو چیست؟

در این روش که به اصطلاح لخت ژاپنی نیز شناخته می شود موهای شما با فرآیندی شیمیایی از درون تحت تأثیر قرار گرفته و صاف و براق می شوند. در این روش هدف بیش از آنکه تقویت مو باشد، اصلاح حالت آن است که صافی فوق العاده ای را به دنبال خواهد داشت. این تفاوت ریباندینگ و کراتینه از آنجایی ناشی می شود که مواد به کار رفته در روش ریباندینگ در انواع محدودی در بازار موجود هستند و به همین دلیل این سرویس از قیمت بالایی برخوردار است و این تفاوت کراتین مو و ریباندینگ در قیمت از دلایل استقبال کمتر ریباندینگ است.

مزایا و معایب ریباندینگ

معایب

  • قیمت زیاد
  • آسیب به بافت مو
  • کم بودن تنوع مواد موجود
  • زمان طولانی فرآیند

مزایا

  • صافی ایده آل
  • ماندگاری بالا

مزایا و معایب ریباندینگ

1. تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو در اجرا

این دو روش در اجرا تفاوت زیادی ندارند. در هر دوی این روش ها بعد از شستشوی مناسب مو، مواد مورد نظر روی موها قرار داده شده و بعد از مکث به کمک اتوی مو حرارت داده می شوند. بعد از مکث مجدد مواد روی موها، شسته و خشک می شوند. اما در مقایسه ریباندینگ و کراتینه تفاوت های زیر وجود دارد:

در ریباندینگ یا صافی ژاپنی نیاز به تکرار فرآیند بالاست و زمان بیشتری لازم دارد.

برای شروع کراتینه موها باید نم دار باشند درحالیکه برای ریباندینگ موها باید خشک باشند.

مدت زمان پروسه در ریباندینگ از ۶ تا ۸ ساعت و برای کراتینه از ۱ تا ۳ ساعت متغیر است.

2. تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو در ساختار شیمیایی

کراتینه تغییری در ساختار داخلی مو ایجاد نمی کند و باعث تغییر در ساقه مو می شود اما ریباندینگ مستقیمأ ساختار مو را نشانه می رود و پیوند هیدروژنی آن را می شکند. به همین دلیل است که ریباندینگ آسیب بیشتری به مو وارد می کند.

ریباندینگ برای صاف کردن مو از پیوندهای شیمیایی قوی، مانند هیدروکسید سدیم یا تیوگلیکولات آمونیوم، در جهت شکستن و اصلاح پیوندهای داخلی مو استفاده می کند. اما کراتینه با استفاده از ترکیبات فرمالدئید یا مشتقات آن و همچنین گرما برای چسباندن کراتین به کوتیکول مو به صاف شدن مو کمک می کند.

3. تفاوت ریباندینگ و کراتینه در ماندگاری

ریباندینگ به دلیل نحوه عملکرد از ماندگاری بیشتری برخوردار است و با رشد موهای شما از ریشه با موی خودتان جایگزین می شود. به همین دلیل است که برای از بین رفتن آن در کل موها به رشد کامل موهای شما نیاز است.

کراتینه در مقایسه با ریباندینگ ماندگاری کمتری دارد و با هر بار شستشو مقداری از مواد آن از موهای شما شسته می شود و بعد از ۶ ماه نیاز به تمدید دارد.

مقایسه ریباندینگ و کراتینه

4. تفاوت ریباندینگ و کراتینه در نحوه ی درمان

کراتینه باعث تقویت موها خواهد شد اما صافی کاملی را برای موها به دنبال نخواهد داشت درحالی که ریباندینگ با صافی ۱۰۰ درصد، ممکن است به موهای شما آسیب وارد کند. ساختار شیمیایی ریباندینگ ساقه مو را آسیب پذیر کرده به طوری که تکرار این روش کمتر از یک سال ممکن نخواهد بود.

همچنین در مورد کراتینه نیز باید در نظر داشت که موقت بودن اثر کراتینه باعث احساس نیاز به تکرار آن می شود و این تکرار نیز می تواند آسیب زیادی برای مو به همراه داشته باشد.

5. مقایسه کراتینه و ریباندینگ از نظر قیمت


در مقایسه قیمت میان این دو سرویس زیبایی مو کراتینه از قیمتی مناسب تر برخوردار است.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه در قیمت به این دلیل است که مواد کراتینه از تنوع بیشتری برخوردار هستند و برای انواع مو در برندهای متوسط تا خوب ارائه می شوند. برای مثال برند کاکائو از بهترین برندهای کراتینه مو کشور برزیل به شمار می رود. اما ریباندینگ در مقایسه با کراتین گران تر به شمار می رود. چراکه مواد محدودی دارد و هزینه مواد به طور کلی در مقایسه با مواد کراتینه بالاتر است. ریباندینگ با هزینه ای سه برابر کراتین انتخابی مناسب برای کسانی است که بودجه ای نامحدود دارند.

قبل و بعد صافی مو

کراتینه یا ریباندینگ؟ کدام بهتر است؟

به دلیل تفاوت ریباندینگ و کراتینه هر کدام از این سرویس ها می تواند اهداف متفاوتی را برآورده کند. به طور مثال کسانی که صرفأ به دنبال هرچه صاف تر شدن موهای خود هستند بهتر است از ریباندینگ استفاده کنند. برای کسانی که به دنبال صافی مو با کمترین هزینه ممکن هستند، با توجه به قیمت سه برابری ریباندینگ کراتینه گزینه مناسب تری است و کسانی که موهای دکلره شده دارند بهتر است از سرویس کراتینه استفاده کنند چراکه صافی ژاپنی به موهای آن ها آسیب زیادی وارد خواهد کرد و این سرویس به همین دلیل در آرایشگاه ها برای افرادی که موهای دکلره شده دارند ارائه نمی شود.

نگهداری از کراتینه آسان تر است یا ریباندینگ؟

بعد از انجام ریباندینگ موهای شما بسیار حساس شده و برای جلوگیری از آسیب نیازمند مراقبت ویژه خواهد بود. محصولات و روش های خاص مراقبت از مو توسط متخصص به شما معرفی خواهند شد.

اما یکی دیگر از انواع تفاوت ریباندینگ و کراتینه در این است که بعد از انجام کراتینه، موهای شما به نگهداری کمتری نیاز خواهد داشت. طیفی گسترده از شامپوها و نرم کننده های بدون سولفات برای طولانی تر شدن اثر کراتینه توصیه می شوند.

با توجه به نوع نیازتان برای درک بهتر تفاوت کراتین و ریباندینگ می توانید از جدول زیر راهنمایی بگیرید.

ویژگی

سرویس انتخابی

ریباندینگ

کراتینه

صافی ۱۰۰ درصد

صافی مو با کمترین آسیب

مناسب موهای دکلره شده

مناسب موهای سفید

کمترین هزینه

ماندگاری بیشتر

نتیجه گیری

با اطلاعاتی که درباره مزایا و معایب هر کدام از این روش ها دارید و با دانستن تفاوت ریباندینگ و کراتینه از جهات مختلف، می توانید مناسب ترین روش را به نسبت بودجه خود و همچنین ویژگی های مورد نظر انتخاب کنید. برای انجام هر کدام از این روش ها بهتر است به آرایشگاه هایی که به صورت تخصصی روی کراتینه و ریباندینگ کار می کنند مراجعه کنید و از انجام این روش ها در خانه و بدون در نظر گرفتن مراقبت های لازم خودداری کنید.

همچنین می توانید برای انتخاب مناسب ترین آرایشگاه از اپلیکیش زیبر دیدن کنید و بعد از خواندن نظرات کاربران درباره آرایشگاه ها و همچنین بعد از آگاهی از قیمت سرویس مورد نظر نوبت آرایشگاه خود را رزرو کنید.

سوالات متداول

آیا انجام کراتینه و ریباندینگ محدودیت سنی خاصی دارد؟

بله بهتر است از هر دوی این سرویس ها برای افراد زیر 16 سال استفاده نشود.

انجام ریباندینگ در خانه امکان پذیر است؟

به دلیل حساسیت فرآیند ریباندینگ و آسیبی که ممکن است برای موهای شما به همراه داشته باشد بهتر است از انجام آن در خانه خودداری کنید و از متخصصان برای انجام این روش کمک بگیرید.

برای موهای فر کدام یک از روش های صافی مناسب تر است؟

اگر به دنبال صاف شدن کامل موهای فر خود هستید بهتر است از ریباندینگ یا صافی ژاپنی استفاده کنید. اما اگر فکر می کنید ممکن است در کوتاه مدت علاقه مند به بازگشت موهای فر خود باشید بهتر است از کراتینه استفاده کنید.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه از لحاظ تمدید چیه؟ بعد از چه مدتی میشه دوباره ریباندینگ انجام داد؟

بعد از گذشت یک سال می توانید دوباره ریباندینگ مو را انجام دهید. برای جلوگیری از آسیب مو بهتر است حداقل یک سال میان دو نوبت ریباندیگ فاصله بیندازید.

برای موهای خشک و آسیب دیده، ریباندینگ احیا و ترمیم هم در پی دارد؟

خاصیت اصلی ریباندینگ صافی مناسب این روش است اما این روش باعث احیای مو نمی شود و برای احیای مو کراتینه روش مناسب تری است.

چطور می توان از اصل بودن مواد کراتینه مطمئن شد؟

می توانید برند مورد نظر خود را از نمایندگی مربوط به آن تهیه کرده و با مواد خریداری خود به آرایشگاه بروید. اما بهتر است به آرایشگر خود نیز اطمینان کنید. تفاوت قیمت انواع مواد گویای اصالت و بی کیفیتی آن ها هستند.

امکان انجام سریعتر ریباندینگ در آرایشگاه وجود ندارد؟

با توجه به مراحل انجام کار و نیاز به تکرار مراحل این روش زمان بر بوده و به صبوری شما نیاز دارد.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *