خانه/ سبک زندگی / بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا

بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا

آخرین به روز رسانی ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 0

برای داشتن ظاهری آراسته همیشه نمی شود به راهکارهای آرایشی متوسل شد، در برخی موارد ترمیم بعضی از ویژگی های ناخوشایند می تواند اثری چند برابر شیک پوشی برای ظاهر شما به همراه داشته باشد. سیاهی مچ پا یکی از این موارد است که در صورت برطرف نشدن اثراتی مخرب روی آراستگی شما خواهد داشت و از مهم ترین موارد مراقبت از پوست محسوب می شود. در این مطلب از مجله زیبر به بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث سیاهی مچ پا می شوند؟

دلایل متعددی برای سیاهی مچ پا وجود دارد. از جمله این دلایل ممکن است رسیدگی نامناسب به بهداشت پا باشد. در صورتی که برای شستشوی پا از لیف های لایه بردار استفاده نشود تجمع سلول های مرده پوست در درازمدت می تواند باعث سیاهی قوزک شود. بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا برای افراد مختلف نیز به این عوامل بستگی دارد. بهتر است مروری بر این عوامل داشته باشیم.

  1. ژنتیک و مشکلات پوستی
  2. آفتاب سوختگی
  3. خشکی پوست
  4. شستشوی نامناسب
  5. استفاده مداوم از کفش و جوراب

روش های خانگی رفع سیاهی مچ پا

برای برطرف کردن سیاهی ناشی از این موارد می توانید از روش هایی نظیر لیزر و میکرودرم استفاده کنید. با مراجعه به کلینیک های زیبایی می توانید از سرویس ایده آل خود برخوردار شوید. برای یافتن بهترین کلینیک های زیبایی نزدیک به محل زندگی خود، می توانید از اپلیکیشن زیبر کمک بگیرید. اما اگر به دنبال روش های کم هزینه و خانگی هستید با ما همراه باشید تا بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا را بررسی کنیم.

۱. روغن نارگیل: روشن کننده پوست

روغن نارگیل از محبوب ترین روغن های گیاهی برای مصارف غذایی و درمانی است. به همین دلیل است که در لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا قرار می گیرد. ویتامین E از ویتامین های ضروری برای ترمیم و بهبود مشکلات پوستی است. این ویتامین در روغن نارگیل به وفور یافت می شود. برای مصرف این ترمیم کننده خانگی نیز کافی است آن را برای مدت ۱۵ دقیقه روی مچ پا ماساژ دهید. اگر ماندن چربی بر روی پوست را دوست ندارید، می توانید بعد از این زمان آن را بشویید اما در غیر این صورت می توانید بگذارید تا حمام بعدی این روغن روی پای شما بماند.

۲. آب لیمو: لایه برداری در دسترس

برای آنکه بتوانید با استفاده از روش های خانگی تیرگی مچ پا را برطرف کنید یکی از این روش ها استفاده از آب لیموست. اسیدیته لیمو در دراز مدت تیرگی مچ پا را از بین خواهد برد. برای بهره مندی از این خاصیت چند قطره آب لیمو را روی پنبه بچکانید و مچ پای خود را با آن ماساژ دهید. روزی دو بار این کار را تکرار کنید تا بعد از دو هفته شاهد کم شدن نتیجه بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا باشید.

۳. عصاره آلوئه ورا : برطرف کردن تیرگی پوست

عصاره آلوئه ورا نیز همچون لیمو برای برطرف شدن سیاهی مچ پا نتیجه بخش خواهد بود. آلوئه ورا سرشار از ویتامین هایB ، C و E بوده که برای ترمیم پوست بسیار مفید هستند. نصف قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را روی تیرگی مچ پا ماساژ دهید و بعد از ۳۰ دقیقه بشویید. معجزه ژل آلوئه ورا آن را به گزینه ای ایده آل برای ترمیم زخم ها و تیرگی های پوست بدل کرده است.

آلوئه ورا و برطرف کردن تیرگی پوست

۴. روغن کرچک: درمان خشکی پوست

روغن کرچک نیز در لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا قرار می گیرد چراکه این روغن حاوی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد، به همین دلیل است که استفاده از این روغن با حذف رنگدانه های سیاه باعث برطرف شدن تیرگی مچ پا می شود. برای آنکه این روغن مدت زمان بیشتری روی پای شما بماند می توانید آن را قبل از خواب استفاده کنید و بگذارید تا صبح روی پای شما بماند برای تأثیر بیشتر می توانید بعد از ماساژ مچ پا با روغن کرچک روی آن جوراب بپوشید.

۵. خیار: آبرسانی برای برطرف کردن سیاهی مچ پا

خیار از محبوب ترین میوه ها برای پاکسازی پوست به شمار می رود. برای بهره بردن از خواص آنتی اکسیدانی خیار در روشن کردن تیرگی مچ پا بهتر است آن را رنده کرده و روی پا بگذارید. همچنین می توانید آب و تکه های خیار را در ظرفی مناسب بریزید و پاهای خود را برای ۱۵ دقیقه در آن استراحت دهید. همچنین استفاده از ترکیب خیار و زردچوبه یا قطره های آب لیمو می تواند بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا به شمار رود.

۶. گلیسیرین و گلاب: معجون روشن کننده پوست

ترکیبی از گلیسیرین و گلاب انتخابی مناسب برای کسانی است که به دنبال روشنی پوست مچ پا در زمانی نسبتأ کوتاه هستند. گلیسیرین خاصیت سفیدکنندگی مناسبی داشته و استفاده از آن به همراه گلاب، بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا محسوب می شود. کافی است گلیسیرین و گلاب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و کمی عسل اضافه کنید. این محلول را روی مچ پا بمالید و برای ۴۵ دقیقه به آن زمان دهید. این کار را به مدت ۱۰ روز تکرار کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید.

۷. پوست پرتقال: ترمیم کننده سلول های پوست

تأثیر پوست پرتقال در روشن کردن تیرگی مچ پا اثری شناخته شده است. ویتامین سی موجود در پوست پرتقال سلول های مرده پوست شما را ترمیم خواهد کرد و به همین دلیل در لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا قرار می گیرد. به این منظور مخلوطی از پودر پوست پرتقال خشک شده و شیر یا گلاب را روی مچ پا بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. برای به دست آوردن نتایج بهتر، کمی زردچوبه یا چند قطره آب لیمو به مخلوط اضافه کنید.

پرتقال و خواص پاکسازی پوست

۸. چای سبز : جوانسازی پوست

حتمأ با خواص چای سبز آشنا هستید، این نوشیدنی سرشار از آنتی آکسیدان برای جوانسازی و ترمیم پوست نیز به کار می آید. فقط کافی است که آن را مثل چای سیاه دم کنید و چند قطره روی پنبه بریزید تا آغشته به چای سبز شود. با این پنبه تیرگی مچ پا را خوب ماساژ دهید. این کار را برای یک هفته تکرار کنید تا با تأثیرات بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا مواجه شوید.

۹. جوی دوسر و ماست: شفافیت و درخشندگی پوست

معجزه جوی دوسر برای پوست این روزها آن را به ماده غذایی پرطرفداری بدل کرده است. استفاده از جوی دو سر در ترکیبات صبحانه آماده به همین دلیل رو به افزایش است. برای بهره بردن از خواص جو دوی سر در رفع تیرگی پوست لعاب جوی دو سر را با دو قاشق ماست مخلوط کنید و اسکراب به دست آمده را روی تیرگی های مچ پا ماساژ دهید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک بشویید. این روش از بهترین روشهای خانگی رفع سیاهی مچ پا به شمار می رود.

۱۰. شیر و جوش شیرین: پاک کننده ای قوی

کاربردهای متنوع جوش شیرین در پاکسازی تیرگی مچ پا نیز موثر خواهد بود. از سوی دیگر شیر به دلیل ترکیبات اسید لاکتیک خاصیت روشن کنندگی به همراه دارد. ترکیب شیر و جوش شیرین در راستای پاکسازی پوست معجزه ای خانگی محسوب می شود. برای تهیه این اسکراب، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و نتیجه به دست آمده را روی تیرگی مچ پا ماساژ دهید. بعد از دو هفته استفاده روزانه از این ترکیب، شاهد رفع سیاهی مچ پا با راهکارهای خانگی خواهید بود.

۱۱. اسکراب روغن زیتون و شکر، لایه برداری حرفه ای

یکی دیگر از موارد لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا مخلوطی از روغن زیتون و شکر است. شکر سلول های مرده پوست را از بین برده و روغن زیتون باعث ترمیم و روشن سازی پوست خواهد بود. درست است که روغن زیتون انتخابی مقرون به صرفه به شمار نمی رود اما استفاده از یک یا دو قاشق چای خوری در هر بار تهیه اسکراب مقدار چشمگیری نخواهد بود. کافی است یک قاشق غذاخوری شکر را با یک یا دو قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه روی مچ پا ماساژ دهید. بعد از این زمان می توانید پاهای خود را با آب سرد و صابون بشویید.

رفع تیرگی مچ پا با روغن زیتون و شکر

۱۲. ترکیب شیر و عسل و زردچوبه: روشن کنندگی در کوتاه ترین زمان

این معجون که خواص تسکین بخشی نیز دارد برای ترمیم سلول های مرده و جوانسازی پوست و روشن کردن تیرگی ها نیز معجزه آسا عمل خواهد کرد. برای به دست آمدن خمیری از این سه ترکیب می توانید یک قاشق غذاخوری سرخالی عسل را با یک سوم لیوان شیر مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری زردچوبه به آن بیفزایید. خمیر به دست آمده را روی قسمت های تیره مچ پای خود بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

۱۳. سیب زمینی: برطرف کننده التهابات پوستی

یکی دیگر از موارد لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا سیب زمینی است. اگر پیشتر از خواص سیب زمینی برای درمان فوری سوختگی باخبر هستید، باید بدانید که این ماده غذایی در برطرف کردن تیرگی پوست نیز به بهترین شکل عمل می کند. برای این کار می توانید سیب زمینی را رنده کنید و بعد روی تیرگی مچ پا بگذارید و حتی می توانید آن را تنها به تکه های کوچک خرد کرده و تکه ها را روی پا بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

۱۴. اسکراب بادام و شیر: رطوبت رسانی به پوست

از زمان های قدیم بادام و شیر به عنوان محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گرفتند، زیرا مخلوط این دو برای پوست شما معجزه خواهد کرد. ترکیبات بادام در بیشترمحصولات کارخانه ای پوست به چشم می خورد زیرا بادام نه تنها پوست را روشن می کند، بلکه به رفع جوش و تیرگی نیز کمکی به سزا می کند. شیر نیز همان طور که در سایر اسکراب ها ذکر شد به دلیل محتویات اسید لاکتیک به کاهش رنگدانه های پوست معروف است.

برای تهیه این اسکراب ۱۰ عدد بادام را بکوبید و با اضافه کردن شیر به بادام له شده خمیری غلیظ درست کنید. این خمیر را روی مچ پاهای خود بمالید و بگذارید سی دقیقه باقی بماند. بعد از این زمان آن را با آب سرد بشویید. بعد از پنج روز متوجه نتایج بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا خواهید شد.

۱۵. عصاره عود صندل و گلاب: آرامبخشی برای روشن سازی تیرگی پوست

با ترکیبات به کار رفته چوب صندل در عود آشنایی دارید. چوب صندل خاصیت روشن کنندگی پوست را دارد. برای استفاده از این ترکیب گلاب و خاکستر عود صندل را به مقدار مساوی مخلوط کرده و آن را به مدت پانزده دقیقه روی مچ پاهای خود ماساژ دهید و سپس آن را با آب سرد بشویید. برای از بین بردن تیرگی مچ پا هفته ای دو بار از این مخلوط استفاده کنید.

قبل و بعد رفع تیرگی مچ پا

نتیجه گیری

حالا که با لیست بهترین راهکار خانگی رفع سیاهی مچ پا آشنا شدید کافی است متناسب با بودجه و موادی که به آن ها دسترسی دارید وارد عمل شوید. به یاد داشته باشید گرفتن بهترین نتیجه نیازمند مداومت و تکرار آن است. اگر به موادی از این لیست دسترسی همیشگی ندارید می توانید آن را لابلای باقی موارد در دسترس هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار بگنجانید تا بعد از ۳۰ روز از دیدن نتایج حیرت زده شوید. همچنین با انجام پدیکور در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی نیز می توانید تیرگی مچ پای خود را برطرف کنید. کافی است آرایشگاه و سرویس مورد نظر خود را در زیبر پیدا کرده و رزرو اینترنتی نوبت خود را انجام دهید.

سوالات متداول

تأثیر ماسک ها و اسکراب های روشن کننده خانگی موقتی است یا ماندگاری دارد؟

در صورتیکه بعد از پاکسازی مچ پا از روش های مناسبی برای شستشو و مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید تأثیر دائمی خواهد بود.

روش های خانگی درمان تیرگی مچ پا برای برطرف گردن تیرگی در زانو نیز مناسب است؟

بله به طور کلی برای برطرف کردن تیرگی های پوست در نواحی ای که به دلایلی مشابه به مرور زمان تیره شده اند می توان از این روش ها کمک گرفت.

رنگ موادی مثل زردچوبه در لایه بردارهای خانگی روی پوست باقی می ماند؟

خیر، در صورتی که بعد از زمان مناسب با آب و صابون به خوبی پوست خود را بشویید رنگی از این مواد برجا نخواهد ماند.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *