خانه/ مراقبت از پوست / موثرترین روشهای مراقبتی پوست

موثرترین روشهای مراقبتی پوست

آخرین به روز رسانی ۳ دی ۱۴۰۲ 0

پوست یکی از مهم ترین عوامل زیبایی است که با گذشت زمان درخشندگی و زیبایی خود را از دست می دهد. بنابراین، پیدا کردن راهکارهای داشتن پوست صاف و بی نقص برای جوانی ظاهر بسیار حیاتی است. راه ها و روش های مراقبت از پوست صورت متعددی وجود دارد که در این مقاله مهم ترین موارد آن را توصیف داده ایم.

اهمیت شناخت نوع پوست

قبل از شروع هر روتین مراقبت از پوست، باید جنس پوست خود را بشناسید. با شناخت نوع پوست می توانید برای صاف کردن پوست خود، محصولات مناسب را بیابید. محصولات و روش های مراقبت از پوست صورت خود را بر پایه نوع آن انجام دهید. وگرنه، احتمال آسیب زدن به آن بیشتر می شود.

برای شناسایی نوع پوست باید به عواملی مانند ترشح چربی، واکنش به محصولات آرایشی، درخشندگی یا خشکی آن، اندازه منافذ باز و نوع آکنه توجه کنید. پوست ها معمولاً به پنج دسته زیر تقسیم می شوند.

  1. پوست چرب: پوست چرب منافذ باز زیادی دارد، درخشنده است و زیاد جوش می زند. علائم آن بیشتر در نواحی پیشانی، بینی و چانه دیده می شود.
  2. پوست خشک: پوست خشک کمبود روغن دارد، به سرعت قرمز و دچار خارش می شود.
  3. پوست مختلط: وقتی چوست در نواحی پیشانی و بینی چرب باشد؛ ولی گونه ها یا دور لب خشک است؛ پوست مختلط می شود.
  4. پوست حساس: ممکن است به محصولات مختلف واکنش نشان دهد. قرمزی، التهاب و سوزش پوست علائم پوست حساس هستند.
  5. پوست معمولی: در پوست معمولی چربی و خشکی پوست متعادل بوده و حالتی طبیعی دارد.

در صورت هرگونه ابهام، می توانید با اپ زیبر وقت دکتر خود را رزرو کنید تا دقیقاً نوع پوست خود را تشخیص دهید.

اهمیت شناخت نوع پوست

بایدها و نبایدهای روشهای مراقبت از پوست صورت

برای جلوگیری از پیری و داشتن پوست زیبا و جوان از راهکارهای زیر استفاده کنید.

1. نوشیدن آب کافی در طول روز

بهترین روش مراقبت از پوست نوشیدن آب کافی است. آب پوست را مرطوب و شاداب کرده و چروک شدن آن را جلوگیری می کند. توصیه می شود که هرروز 2 لیتر آب به طور معمول بنوشید. اگر زیاد در معرض خورشید هستید و فعالیت بالایی دارید، باید آب بیشتری مصرف کنید. برای به دست آوردن آب کافی می توانید از آب میوه طبیعی نیز استفاده کنید.

نکته: آب بدن خود را با نوشیدن قهوه، چای و نوشابه ها تامین نکنید. کافئین با بالا بردن ادرار باعث کم آبی در بدن می شوند. نوشیدن مایعات شکری مانند نوشابه مفید نبوده و احتمال مبتلا شدن به دیابت را بالا می برند.

2. داشتن روتین مراقبتی مناسب پوست

پیشگیری، همیشه بهتر از درمان است. پس با ایجاد عادت های درست از لک شدن و پیری پوست خود جلوگیری کنید. مراقبت از پوست مراحلی دارد که در ادامه به آن بیشتر می پردازیم.

همچنین بخوانید: 
بهترین روش برای جوانسازی و سفتی پوست صورت

3. استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده مرتب از کرم ضد آفتاب، یکی از ساده ترین روش های مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) خورشید است. اشعه خورشید یکی از عوامل اصلی پیری زودرس، چروک و لکه های قهوه ای روی پوست است. همچنین، قرار گرفتن در مقابل اشعه خورشید عوارض جدی تری مانند سرطان پوست را بالا می برند.

کرم ضد آفتاب را هرروز استفاده کنید و بخشی از برنامه مراقبتی پوست خود قرار دهید. برای پوشش کامل از ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 تا 50 استفاده کنید. اگر زیاد در معرض نور خورشید هستید، کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یک بار دوباره روی پوست خود بزنید.

بیرون از خانه، تا جایی که امکان دارد در سایه بمانید و از کلاه استفاده کنید. عینک آفتابی نیز تا حدی از ایجاد چین وچروک دور چشم جلوگیری می کند.

استفاده از ضد آفتاب

4. شست و شوی صورت

شست و شوی روزانه صورت یکی از مؤثرترین روش های مراقبتی است. این فرآیند به پوست لطافت می دهد، منافذ صورت را تمیز می کند و آلودگی های جمع شده روی آن از بین می برد. صورت خود را حداقل دو بار در روز (قبل و بعد از خوابیدن) بشویید. برای تمیزی بهتر و برطرف کردن لک های روی صورت می توانید از پاک کننده های ملایم نیز استفاده کنید.

نکته: هدف از شست و شوی صورت لایه برداری آن نیست، پس حواستان باشد که زیاد به پوست خود فشار وارد نکنید.

5. تونرهای پوستی استفاده کنید

از تونرهای پوستی مناسب که حاوی ویتامین هستند استفاده کنید. این تونرها مواد مغذی پوست را تامین کرده و پوست شما را لطیف و سالم می کنند. برای استفاده مقداری تونر روی دست خود بریزید و با آرامش روی پوست ماساژ دهید. وظیفه اصلی تونرها برداشتن سلول های مرده و پاکیزه سازی پوست است. بهترین زمان برای استفاده از تونر هنگام شست وشوی صورت حساس است.

نکته: اگر روزانه از تونر استفاده می کنید، تونرهای ملایم را خریداری کنید. اما اگر تونرها مواد قوی و فعال دارند از آن ها هفته ای 2 بار استفاده کنید و لایه برداری بدون نظارت دکتر انجام ندهید.

تونرهای پوستی استفاده کنید

6. پاک کردن آرایش قبل از خواب

برداشتن آرایش قبل از خواب را حتماً به روتین خود اضافه کنید. آرایش در طول خواب به پوست شما آسیب جدی وارد خواهد کرد. پوست در هنگام خواب خود را بازسازی می کند، وقتی که با آرایش می خوابید جلوی این روند را می گیرید. همچنین، آرایش غلیظ منافذ پوست را می بندد. این اتفاق تنفس پوست را مختل و باعث پیری زودرس می شود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای روتین مراقبت از پوست چرب

برای پاک کردن آرایش از دستمال مرطوب کننده استفاده کنید. این محصول آرایش را به سرعت پاک می کند، سپس صورت خود را با آب بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. آرایش دور چشم به سختی پاک می شود. به همین دلیل، اطمینان حاصل کنید که ریمل و خط چشمتان به درستی پاک شدند.

 پاک کردن آرایش

7. بادقت و به آرامی ریش خود را بتراشید

در بحث مراقبت پوست آقایان باید اصلاح ریش و موهای زائد را جدی گرفت. قبل از اصلاح، حتما خمیر یا ژل اصلاح بکار ببرید. برای تراشیدن درست، تیغ یا ریش تراش باید تیز باشد و شما در جهتی که مو رشد می کند تیغ بزنید. برای طراوت پوست خود بعد از شیو کردن از محصولاتی مانند افتر شیو (After Shave) استفاده کنید.

8. پوست خود را مرطوب کنید

مرطوب کننده را در کنار کرم ضد آفتاب استفاده کنید. انواع مختلف مرطوب کننده در بازار است که هرکدام برای پوست خاصی ساخته شده اند. قبل از استفاده مطمئن شوید که مرطوب کننده ای که انتخاب کردید برای شما مناسب است. مرطوب کننده را پس از شست وشوی شبانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

چیکار کنم صورتم چاق بشه

9. به جای آفتاب گیری از محصولات برنزه کردن استفاده کنید

هر زمان که از تخت برنزه کننده استفاده کرده یا آفتاب می گیرید، خود را در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می دهید. محصولات برنزه کننده، پوست را بدون خطر اشعه ماوراءبنفش برنزه می کنند. یادتان باشد که روغن و کرم ضد آفتاب فقط تا حدی از پوست شما محافظت می کنند؛ برای همین بهتر است از محصولات برنزه کننده استفاده کنید.

10. به اندازه کافی لایه برداری پوست انجام دهید

یکی از روشهای مراقبتی پوست لایه برداری است. لایه برداری سلول های مرده را پاک می کند و منافذ را تمیز می کند. ولی لایه برداری زیاد یا سنگین می تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  1. قرمزی دائم
  2. التهاب
  3. عفونت
  4. تورم
  5. تب خال
  6. تغییر رنگ

دقت داشته باشید که لایه برداری پوست خود را به صورت درست و اصولی انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که درست لایه برداری می کنید؛ به سالن ها و کلینیک های زیبایی برای لایه برداری خود مراجعه کنید. در صورت نیاز خود به وقت کلینیک های زیبایی می توانید از اپ رزرواسیون زیبر استفاده کنید تا جلسه اگزفولیاسیون خود را رزرو کنید.

بیشتر بخوانید:

درمان سریع قارچ پوستی

11. حمام کنید

همه ما می دانیم که حمام کردن از اصلی ترین و مؤثرترین روش های مراقبت از پوست است. در حمام تمام آلودگی های جمع شده روی پوست شسته و منافذ باز خواهد شد. سعی کنید با آب سرد یا ولرم حمام کنید تا ترمیم پوست خود را به حداکثر برسانید.

نکته: حمام های 5 تا 10 دقیقه روزانه بگیرید. شست و شوی زیاد باعث خشکی پوست می شود. از صابون های قوی در حمام استفاده نکنید و لیف ملایم تهیه کنید. بعد از حمام حوله را به آرامی روی خودتان قرار دهید تا خشک شود.

12. پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

استفاده از دخانیات نیکوتین دار روند پیری پوست را تسریع می کند. سیگار و قلیان کشیدن رگ های خونی نزدیک به پوست را نازک می کند. این روند اکسیژن رسانی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و انعطاف پذیری و لطافت پوست را از بین می برد. یکی از نشانه های بارز تاثیر سیگار، خطوط عمودی بالای لب است که به خطوط سیگاری ها نیز معروف است.

مصرف الکل بیش از حد آب رسانی به پوست را کاهش داده و میزان مواد مغذی در صورت کاهش می دهد که باعث گودی و سیاهی دور چشم می شود.

پرهیز از مصرف دخانیات

13. توجه به وضعیت سلامت پوست و رفع مشکلات

همیشه به سلامتی خود دقت کنید تا در صورت ایجاد مشکلات به سرعت آن را رفع کنید. اگر هرکدام از این علائم زیر را مشاهده کردید، سریعاً وقت دکتر خود را رزرو کنید تا علت آن تشخیص داده شود.

  1. خارش شدید
  2. زخم شدن متداول
  3. ایجاد خال های ناگهانی
  4. برآمدگی و برجستگی
  5. تغییر رنگ
  6. تاول
  7. پوسته پوسته شدن
  8. تغییر در بافت پوستی

هرسال حداقل یک بار به دکتر متخصص مراجعه کنید تا مشکلات پوست را به موقع تشخیص دهید و دلیل حساسیت به لوازم آرایشی را بدانید. اپ زیبر بهترین کلینیک های اطراف مکان زندگی یا کارتان را پیدا می کند تا به راحتی وقت دکتر موردنظر خود را رزرو به صورت آنلاین رزرو کنید.

بیشتر بخوانید:

خاصیت فوق العاده آب برنج برای پوست

14. استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی تأییدشده

به محصولات آرایشی که استفاده می کنید دقت بیشتری داشته باشید. در لوازم آرایشی برای دستیابی به کیفیت بهتر و افزایش تاثیر آن ، مواد شیمیایی مانند مواد نگه دارنده، تثبیت کننده، رنگ دانه های معدنی، رنگ و براق کننده اضافه می شود.

طبق آزمایش های انجام شده در سال 2016 «مواد شیمیایی درون محصولات آرایشی و مراقبتی باعث آلرژی، التهاب، قرمزی و مسمومیت می شود.»

عوارض محصولات آرایشی بی کیفیت طبعاً خیلی بدتر خواهند بود. به همین دلیل، قبل از استفاده حتماً به برچسب روی محصولات دقت کنید و مطمئن شوید که لوازم آرایشی مورد تأیید وزارت بهداشت قرارگرفته باشد. برای اطمینان بیشتر، محصول را در اینترنت سرچ کرده و نظرات دیگر کاربران را مطالعه کنید.

 استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی تأییدشده

15. رژیم غذایی سالم

یک رژیم غنی از چربی های سالم و ویتامین های موردنیاز، به سلامت پوست کمک می کند. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین های بدون چربی مصرف کنید. ارتباط دقیق بین رژیم و پوست سالم معلوم نیست؛ ولی آزمایش ها نشان می دهند که استفاده بیش ازحد از قند و غذاهای فرآورده شده باعث التهاب، آکنه و پیری زودرس پوست می شود.

مواد مغذی ضروری خود را به اندازه کافی دریافت کنید. غذاهای موجود در جدول زیر برای حفظ پوست سالم، قوی و جذاب مناسب هستند.

غذای مناسب

علت

ماهی

دارای چربی های طبیعی و امگا 3 است

آووکادو

دارای ویتامین C، E است.

گردو

چربی امگا 6 و زینک تامین می کند

تخم آفتاب گردان

دارای زینک، ویتامین E و سدیم است

سیب زمینی شیرین

غنی از ویتامین A است.

فلفل دلمه ای

بهترین منبع ویتامین C است

این لیست توسط سایت HealthLine ساخته شده و پشتوانه علمی بسیاری دارد. این غذاها حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، A و E هستند و چربی طبیعی پوست شما را تامین می کنند.

16. سبک زندگی و کنترل استرس

یکی از عوامل موثر بر سلامت پوست که کمتر به آن توجه می شود سبک زندگی شماست. پوست شما بازتابی از سبک زندگی شماست. برای حفظ سلامت، اگر در طول روز استرس زیاد دارید، سعی کنید تا جایی که می شود استرس را کاهش دهید.

اگر استرس کنترل نشود، به آکنه و دیگر بیماری های پوستی حساس تر خواهید شد. برای داشتن پوستی شاداب و روحیه ای سالم به نکات زیر توجه کنید.

سبک زندگی و کنترل استرس

سوالات متداول راجب روشهای مراقبتی پوست

الف) آیا آقایان نیز باید از پوست خود مراقبت کنند؟

بله، پوست سالم مرد یا زن نمی شناسد و بازار محصولات مراقبتی آقایان رو به رشد است. تفاوتی در روتین مردانه و زنانه وجود ندارد و بیشتر محصولات مراقبتی مانند کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده برای هر دو ساخته شده اند.

ب) چگونه از پوست کودکان مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از پوست کودکان از محصولات ملایم تر و مخصوص کودکان استفاده کنید تا آسیبی متوجهشان نشود. پوست کودکان به نور خورشید حساس تر است، پس حتماً از ضد آفتاب و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

ج) از چه سنی باید از پوست مراقبت کرد؟

مراقبت از پوست بهتر است از کودکی شروع شود. تمامی سنین به روتین مراقبتی پوست نیاز دارند تا سلامت آن را تضمین کنند.

د) آیا مراقبت از پوست در خانه ممکن است؟

بله، درواقع مراقبت از پوست باید در خانه انجام شود. اگر مشکلی بود که نمی توانستید در خانه حل کنید، آن وقت به روش های پزشکی رو بیاورید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *