خانه/ کسب و کار/ معرفی 10 شغل از شغل ‌های پر درآمد در ایران
شغل ‌های پر درآمد در ایران

معرفی 10 شغل از شغل ‌های پر درآمد در ایران

آخرین به روز رسانی ۴ دی ۱۴۰۲ 0

"خوب درس بخون تا دکتر مهندس شی" این جمله تا مدت ها نقل قول اکثر پدر و مادرها در دهه 60 و 70 بود. در آن زمان برای پولدار شدن فقط شغل هایی مثل پزشکی، مهندسی و وکالت شناخته می شد. شاید اگر به پدر و مادرهای دهه 70 می گفتید که در سال 1400 یکسری افراد با گذراندن وقت در شبکه های مجازی ماهانه میلیاردها تومان درآمد دارند، کسی باور نمی کرد. اما امروزه به لطف پیشرفت علم و دسترسی به اینترنت تغییراتی در سبک زندگی مردم و به تبع آن شغل های پر درآمد در ایران ایجاد شده، می دانیم بدون دکتر مهندس شدن هم می شود به درآمدهای بالا دست پیدا کرد. البته از راه درست و قانونی! در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم 10مورد از این شغل های درآمدزا را بررسی کنیم.

1. صنعت غذا (Food Industry)

این صنعت همواره به دلیل تقاضای مداوم برای محصولات غذایی متنوع، قابلیت درآمد مناسبی داشته است. صنعت غدا از پر درآمدترین شغل ها در ایران است. پیش بینی ها نشان می دهد این صنعت در آینده نیز همچنان پر رونق به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با این تفاوت که تقاضا برای تغذیه سالم و متنوع رشد خواهد کرد. پس اگر توانایی نوآوری و خلاقیت در تهیه و ارائه غذاهای خوشمزه در سبک های مختلف غذایی دارید، می توانید به عنوان سرآشپز، مدیر رستوران، کافی شاپ و... به فعالیت خود ادامه دهید. توجه به کیفیت غذا و خلاقیت در منو می تواند به موفقیت بیشتر شما کمک کند.

صنعت غذا

همچنین بخوانید: رازهای داشتن یک آرایشگاه موفق

2. بلاگری (Blogger)

بلاگر یا اینفلوئنسر به فردی گفته می شود که در یک زمینه خاص، برای مثال: آشپزی؛ استایل، آرایش و... مهارتی را به دست آورده است و با تکیه بر آن مهارت اقدام به تولید محتوا می کند. اینفلوئنسرها با خلاقیت خود مطالب جذابی را در زمینه های مختلف ارائه می کنند و با داشتن تعداد بالای دنبال کنندگان و جذب تبلیغات و همکاری با برندها و شرکت ها، درآمد زیادی کسب می کنند.

شاید به نظر آسون بیاد اما در حقیقت بلاگر بودن آنقدرها هم که فکر می کنید آسان نیست. برای بلاگر بودن به مهارت های ارتباطی قوی احتیاج است. تسلط بر نوشتار، توانایی انتقال افکار و ایده ها به دیگران در این شغل حرف اول را می زند. بازار بلاگری و اینفلوئنسری بسیار رقابتی است و جذب توجه مخاطبان همیشه آسان نیست. شما برای ایجاد محتواهای مرتب، جذاب و حفظ مخاطبان به داشتن تعهد زمانی و انرژی زیادی نیاز دارید و در مقابل از درآمد بالایی هم برخوردار خواهید بود.

به طور مشخص از درآمدهای بلاگرهای اینستاگرام ایرانی، آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد. اما بررسی تعرفه تبلیغاتی آن ها می تواند آمار حدودی را برای ما مشخص کند. تعرفه هر تبلیغ برای هر پست و استوری اینستاگرام متفاوت است. از طرف دیگر تعرفه بلاگرهای گروه طنز با فود بلاگرها یا بلاگرهای سبک زندگی فرق می کند. جالب است بدانید در این بین بلاگرهای حوزه آرایش و زیبایی از همه گران تر محسوب می شوند. تعرفه تبلیغات در این گروه با فرض انتشار یک تبلیغ در روز و با احتساب هر تبلیغ 30 تا 70 میلیون به بیشتر از یک میلیارد در ماه می رسد!

البته این عدد برای بلاگرها با فالوئرهای میلیونی تحمین زده شده است. اما قاعدتا حتی بلاگرهایی که فالوئرهای کمتری دارند با گرفتن تعداد تبلیغات روزانه بیشتر می توانند درآمد بالایی کسب کنند. حالا یک میلیارد نه، اما 100 میلیون هم عدد کمی نیست!

بلاگر خانم بلاگر خانم
بلاگر آقا بلاگر آقا

3. آرایشگری (Makeup Artist)

تمایل به زیبایی به اندازه تمدن بشر قدمت دارد. تقریبا همه انسان ها تمایل به زیبایی دارند و برای حفظ جوانی و شادابی خود تلاش می کنند. زنان ایرانی از دیرباز سرخاب و سفیداب می مالیدند؛ سرمه می کشیدند؛ از حنا برای رنگ کردن موها و ناخن ها استفاده می کردند و برای برداشتن موهای زائد بند می انداختند.

آسمون ریسمون کردیم تا بگوییم صنعت زیبایی و آرایشگری از خیلی قدیم همواره به عنوان یکی از شغل های پر درآمد در ایران مطرح بوده است و متخصصان زیبایی در این حوزه به شرط داشتن تخصص و مهارت کافی به درآمد بسیار مناسبی دست پیدا خواهند کرد. به خصوص آن دسته از آرایشگرانی که با متدهای روز آرایش و زیبایی حرکت کرده و از روندهای جدید مارکتینگی دور نمانده باشند. امروزه در ایران، علاوه بر خانم ها، تمایل آقایان به زیبایی و آراستگی نیز افزایش پیدا کرده، به صورتی که افزایش تعداد آرایشگاه های مردانه با کیفیت در سطح شهرها مصداقی بارز از این تمایل و رونق در حرفه است.

صنعت آرایشگری مردانه به عنوان یکی از پر درآمدترین شغل ها

ارزش بازار صنعت زیبایی در سال ۲۰۲۲، عددی معال ۴۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین بر اساس آمار جهانی، متوسط رشد سالانه صنعت زیبایی در بازه زمانی 2022-2015 حدودا 9 درصد بوده است. با احتساب به متوسط رشد سالانه 6 درصدی پیش بینی می شود این رقم تا ۲۰۲۷ به حدود ۵۸۳ میلیارد دلار برسد.

صنعت آرایشگری زنانه به عنوان یکی از پر درآمدترین شغل ها

میل به زیبایی هرگز در انسان نمی میرد. همین میل به زیبایی است که صنعتِ چند میلیارد دلاری زیبایی را در جهان زنده نگه داشته است. بنابراین تا زمانی که این نیاز در انسان زنده است، صنعت زیبایی و به تبع آن شغل های وابسته به این حوزه از جمله آرایشگری، رشد کرده و روز به روز رونق می گیرند.

4. خدمات ماساژ و پاکسازی صورت (Massage & Facial Services)

تغییرات مربوط به سبک زندگی در ایران با افزایش توجه به بهداشت، آرامش و سلامت همراه بوده است. پس عجیب نیست اگر بگوییم خدمات ماساژ اعم از ماساژهای ریلکسی، درمانی و... خدمات سلامت پوست اعم از پاکسازی، فشیال و... امروزه با تقاضای فزاینده ای رو به رو است. افزایش تقاضا در یک خدمت، به تبع آن افزایش تقاضا در متخصصان و درآمد در آن زمینه کاری را نیز به همراه خواهد داشت. خدمات ماساژ علی رغم زحمت و تخصصی که لازم دارد یکی از شغل های پر درآمد در ایران محسوب می شود. اگر به این حرفه علاقه دارید می توانید مهارت های ماساژ و پاکسازی صورت را یاد بگیرید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

خدمات ماساژ و پاکسازی صورت

5. برنامه نویس (Web Developer)

برنامه نویسی به عنوان یکی از پرطرفدارترین و مهم ترین مشاغل در حوزه صنعت فناوری اطلاعات، دارای پتانسیل بالایی است. رشد روزافزون تکنولوژی و نیاز به نرم افزارها در انواع صنایع، تقاضا برای برنامه نویسی را به شدت افزایش داده است. بعلاوه تکنولوژی همچنان در حال پیشرفت است و نیاز به وب سایت ها و برنامه های تحت وب رو به افزایش است.

درامد برنامه نویسی با توجه به مهارت ها، تخصص و تجربه هر فرد متفاوت است. اما معمولا برنامه نویسان ماهر با تخصص در زبان ها و فریم ورک های محبوب در شرکت های بزرگ یا استارتاپ های موفق کار می کنند و یا به عنوان فریلنسر در پروژه های مختلف درآمد بالایی دارند.

شغل برنامه‌نویسی(Web Developer)

6. تولید محتوا (Content Creator)

با رشد اینترنت، سایت ها و شبکه های مجازی متعدد نیاز و تقاضا برای تولید محتوا هم افزایش پیدا کرده است. شرکت ها و مشاغل مختلف برای ارتباط و جذب مخاطبان خود به یک صدا و لحن واحد احتیاج دارند. امروزه تولید محتوا به عنوان یک حوزه مهم، در دنیای دیجیتال، موقعیت بسیار جذاب و پرطرفداری دارد. محتواها شامل مقالات، ویدئوها، پادکست ها، تصاویر و سایر انواع محتواهای دیجیتال است. برای موفقیت در این شغل داشتن خلاقیت و انعطاف در حوزه های مختلف را فراموش نکنید.

شغل تولید محتوا

7. راهنما تور (tour leader)

تماشای جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی همیشه از جذابیت بالایی برخوردار بوده است. کشور ایران با داشتن تاریخچه هزار ساله و برخورداری از منابع طبیعی زیبا از پتانسیل بسیار بالایی در زمینه شغل تورلیدری برخوردار است. متاسفانه در حال حاضر صنعت گردشگری به اندازه کافی در ایران شکوفا نشده است. در صورتی که افراد با دانش کافی در زمینه های تاریخی و فرهنگی در این شغل قرار بگیرند امکان کسب درآمد بالایی خواهند داشت. بحث های توریست و گردشگری در ماهیت خود با گردشگران خارجی و کسب درآمد دلاری سر و کار دارند. همین عامل سبب می شود که با تمام مسائل و مشکلات، کماکان این شغل در زمره شغل های پر درآمد در ایران محسوب شود.

راهنما تور

8. طراح مد و لباس (Fashion Designer)

در دنیای مد، همیشه جای کار وجود دارد. این شغل از نظر مالی بسیار پرسود است. به ویژه برای طراحان موفقی که به خوبی سلایق و روندهای جدید طراحی را کشف می کنند. تقاضای روز افزون استفاده از لباس های منحصر به فرد در حال افزایش است. از این رو طراحان مد با بازاری رو به رشد و فرصت های شغلی زیادی مواجه هستند. با توجه به تمایل مردم به به روز بودن و تغییر استایل طبق مد و فشن، این امکان وجود دارد که به عنوان مشاور شغلی در این زمینه فعالیت کنید و به افراد کمک کنید تا بهترین سبک لباس رو برای مناسبت های مختلف داشته باشند.

طراح مد و لباس

9. بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

در دنیای دیجیتال و توسعه تجارت الکترونیک، تبلیغات و فروش تلفنی بسیار مهم است. تبلیغات و بازاریابی تلفنی یکی از راه های کاربردی برای جذب مشتریان محسوب می شود. اما دقت داشته باشید که همیشه مهم است چه می فروشید؟ زیرا قابلیت درآمد زیاد زمانی در این شغل وجود دارد که محصول یا خدمات شما ارزش و قابلیت رقابتی داشته باشند. علاوه بر محصول و خدمت مورد بازاریابی، داشتن استراتژی های تلفنی برنامه ریزی شده نیز، کمک کننده خواهد بود.

بازاریابی تلفنی

10. تعمیرکار خودرو (Automotive Mechanic)

از لحاظ درآمد در ایران، تعمیرکاران حرفه ای با تجربه و تخصص معمولاً درآمد خوبی دارند. زیرا تعمیرات خودروها معمولاً هزینه بر هستند. میزان درآمد تعمیرکاران بستگی به عواملی مانند محل کار، تخصص، شهرت و کیفیت خدمات آن ها دارد. افراد با تخصص و تجربه در تعمیرات پیچیده تر و مشکلات تکنیکی می توانند درآمد بیشتری هم داشته باشند. تعمیر خودرو و ماشین یک حرفه مهم و پرفرصت در صنعت خودرو و تعمیرات فنی محسوب می شود. به خصوص که پیشرفت های تکنولوژی نیاز به تعمیرکاران ماهر را بیشتر کرده است. تعمیر ماشین نیاز به مهارت های مختلفی دارد. از جمله تشخیص و رفع مشکلات مکانیکی، برقی، الکترونیکی و...

تعمیرکار خودرو

در این مقاله در خصوص 10 مورد از شغل های پر درآمد در ایران صحبت کردیم. اما توجه داشته باشید که قابلیت درآمد هر شغلی ممکن است بسته به عواملی مانند سطح مهارت، تقاضای بازار، موقعیت جغرافیایی و تلاش های فردی متغیر باشد. مهم است که در جریان روندهای صنعتی و بازار کار باقی بمانید و روز به روز مهارت های خود را بهبود ببخشید. رعایت اصول حرفه ای نه تنها در شغل های مذکور بلکه در هر شغلی به شما کمک می کند آینده کاری بهتری را برای خود رقم بزنید. بنابراین سخن کوتاه کرده و با 5 توصیه حیاتی این مقاله را به پایان می رسانیم:

  1. شغلی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشد و به شما انگیزه بدهد.
  2. همیشه برای توسعه مهارت های فردی خود وقت بگذارید.
  3. از بازار کار و روند تغییرات در شغل و حرفه خود آگاه باشید.
  4. مهارت های خود را با روندها و تغییرات فناوری به روز نگه دارید.
  5. شبکه ارتباط قوی از همکاران، مدیران و حرفه های مکمل در شبکه های مجازی بسازید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *