خانه/ مراقبت از پوست / روتین مراقبت از پوست خشک
روتین مراقبت از پوست خشک

روتین مراقبت از پوست خشک

آخرین به روز رسانی ۹ دی ۱۴۰۲ 0

داشتن پوست خشک یکی از مشکلات شایع در بسیاری از افراد است که می تواند به علت عوامل مختلف از جمله: آب و هوای خشک، تغذیه نامناسب و یا استفاده از محصولات شیمیایی نادرست ایجاد شود. در این راهنما، به بررسی نکات مهم مراقبتی برای پوست های خشک پرداخته شده است. با ما همراه باشید تا روتین موثری برای حفظ سلامت پوست خشک ارائه دهیم.

اهمیت داشتن روتین مراقبت از پوست های خشک

پوست از بدن ما در برابر عوامل بیرونی و محیطی محافظت می کند. سلول های سطح پوست دارای اسیدهای چرب هستند. این چربی به عنوان عامل طبیعی رطوبت رسان پوست شناخته می شود و نگهدارنده درونی رطوبت پوست است. در افراد با نوع پوست خشک، این رطوبت رسانی به صورت طبیعی رخ نمیدهد؛ بنابراین داشتن روتین مناسب پوستی بیش از پیش اهمیت پیدا میکند.

خشکی پوست یک امر رایج است و ممکن است در تمام سنین اتفاق بیفتد. این نوع پوست ظاهری خشک و پوسته پوسته دارد. خشکی شدید پوست در صورتی که درمان نشود ممکن است قرمزی، خارش و ترک های عمیق پوستی را برای فرد ایجاد کند. انجام منظم روتین های پوستی و استفاده از مرطوب کننده های مناسب بسیاری از مشکلات و معایب پوستی را رفع می کند.

اهمیت داشتن روتین مراقبت از پوست‌های خشک

همچنین بخوانید: موثرترین روشهای مراقبتی پوست

چرا پوست خشک می شود؟

پوست خشک میتواند بر اساس علت های مختلفی در فرد ایجاد شود. به صورت معمول قرارگیری طولانی مدت در معرض نور شدید، کم آبی و عوامل موروثی مهمترین علل خشکی پوست محسوب می گردند؛ اگرچه خشکی پوست ممکن است به بیماری های دیگر پوستی یا بیماری هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید نیز مربوط باشد. علاوه بر موارد مذکور در ادامه سایر علت هایی که ممکن است سبب خشکی پوست گردد لیست شده است. با بررسی موارد زیر میتوانید از خشکی پوست خود جلوگیری کنید.

  • دوش گرفتن های طولانی با آب داغ
  • قرار گرفتن در معرض البسه و ملافه حساسیت زا
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب
  • استفاده از مرطوب کننده نا مناسب
  • استعمال برخی داروها

پوست به 5 نوع اصلی تقسیم می شود: معمولی، چرب، خشک، مختلط و حساس. برای مراقبت از پوست در گام نخست باید نوع پوست مشخص شود. برای تشخیص دقیق نوع پوست بهتر است به متخصص پوست، مراجعه فرمایید؛ ما نیز در این بخش یک روش ساده برای تشخیص پوست خشک به شما معرفی خواهیم کرد.

برای این کار، ابتدا پوست صورتتان را با پاک کننده های طبیعی تمیز کنید و با دستمال خشک کنید. پس از یک ساعت صبر از نزدیک به پوست خود نگاه کنید. در صورتیکه بعد از این مدت، چربی روی صورت مشاهده نشد و روی گونه ها احساس خارش و کشیدگی داشتید، شما دارای پوست خشک هستید

مراحل و روتین مراقبت از پوست خشک به صورت روزانه

پس از بررسی علل و اهمیت داشتن روتین روزانه برای پوست، به ویژه پوست های خشک نوبت به معرفی مراحل مراقبتی این نوع پوست رسیده است. در حالت کلی رمز سلامت و مراقبت از پوست صورت در 4 مرحله؛

  1. آبرسانی
  2. تغذیه سالم
  3. پاکسازی و شستشو
  4. ترمیم پوست

ومراقبت از پوست خلاصه می شود.

در ادامه، 5 توصیه مراقبتی مهم برای افراد با نوع پوست خشک، متناسب با مراحل کلی جمع آوری شده است.

5 توصیه مراقبتی مهم، برای افراد با پوست خشک

1. آبرسانی و تغذیه سالم؛

به اندازه کافی آب بنوشید و به تغذیه خود اهمیت دهید. تغذیه سالم و مصرف آب کافی در طول روز به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. در طول روز حتما آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. اغلب مصرف حدود ۸ لیوان آب در روز را پیشنهاد میکنند. بعلاوه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، C و اسیدهای چرب امگا-۳ نیز به بهبود وضعیت پوست کمک می کند. میوه ها و سبزیجات، ماهی های چرب و مغزها از منابع خوبی از این مواد هستند.

آبرسانی و تغذیه سالم

2. پاکسازی و شستشو؛

برای شستشو صورت با پوست خشک، از آب ولرم استفاده کنید. همیشه برای پاک کردن صورت از آب ولرم و ملایم استفاده کنید. آب گرم و حرارت اضافی باعث از بین رفتن روغن های طبیعی پوست شده و خشکی صورت را تشدید میکند. استفاده از انواع مواد شوینده و تونرهای پاک کنند بهتر است با بررسی دقیق مواد سازنده و توصیه پزشکان و متخصصان زیبایی انتخاب شود.

 پاکسازی و شستشو

3. تغذیه و ترمیم؛

از مرطوب کننده مناسب و روغن های طبیعی استفاده کنید. انتخاب مرطوب کننده با کیفیت و حاوی عناصر مرطوب کننده مثل گلیسیرین و هیالورونیک اسید به پوست خشک کمک می کند و باعث حفظ رطوبت طبیعی پوست می شود. بنابراین همیشه به دنبال مرطوب کننده های مناسب باشید! در نظر داشته باشید روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و آووکادو علاوه بر این که مرطوب کننده های عالی محسوب می شوند، حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که به بهبود وضعیت پوست شما کمک می کنند.

بهترین زمان مناسب برای استفاده از مرطوب کننده های پوست، دقیقا پس از شستن صورت است. مرطوب کننده ها در این زمان بیشترین کارایی را دارند. همچنین استفاده از مرطوب کننده پوست خشک، بهتر است در دو مرحله شب و روز انجام شود. بعلاوه تداوم استفاده از محصولات پوستی، تضمین کننده سلامت پوست خواهد بود.

مرطوب کننده مناسب و روغن های طبیعی

4. مراقبت از پوست خشک؛

استفاده از ضد آفتاب از نان شب واجب تر است! پوست خشک به طور طبیعی آسیب پذیرتر است و از اشعه های مضر آفتاب بیشتر آسیب می بیند. بنابراین حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. به منظور داشتن روتین مراقبت از پوست، از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. محصولی با عدد SPF، 50 برای شما مناسب است. بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب، 15 دقیقه قبل از خروج از منزل است.

ضد آفتاب برای صورت

5. از رو بالشتی ساتن استفاده کنید!

استفاده از روبالشتی ساتن به سلامت پوست و مو شما کمک میکند. ساتن گرد و غبار کمتری را جذب می کند و بسیاری از علائم بیماری های پوستی را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که رو بالشتی ها باید حداقل هفته ای یک بار شسته شوند.

رو بالشتی ساتن

همانطور که توضیح داده شد؛ رعایت روتین مراقبت از پوست خشک برای داشتن پوستی شاداب و سالم واجب است. توجه داشته باشید پوست سالم نیازمند صبر و پیوستگی است. با رعایت نکات فوق و استفاده از محصولات مرطوب کننده و طبیعی، می توانید پوست خشک خود را ترمیم کرده و از یک پوست سالم و درخشان بهره مند شوید. در نظر داشته باشید فرایند پیری پوست و دوران یائسگی در خانم ها به صورت معمول می تواند باعث کاهش فعالیت غدد چربی و افزایش خشکی پوست گردد.

هوای داغ تابستان در کنار باد سرد سیستم های خنک کننده از طرفی و کاهش رطوبت به دلیل استفاده از دستگاه های گرمایشی در زمستان از طرف دیگر، خشکی پوست افراد را تشدید می کند. بنابراین اگر دارای پوست به شدت خشک هستید؛ می توانید از خدمات متنوع مراقبت پوستی در بسیاری از سالن ها و کلینیک های زیبایی بهره بگیرید. داشتن روتین مراقبتی روزانه در کنار روتین های ماهیانه مراجعه به سالن های زیبایی در حفظ و سلامت پوست بسیار تاثیر گذار است.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *