خانه/ مراقبت از پوست / 0 تا 100 فواید ماسک زغالی برای صورت
فواید ماسک زغالی

0 تا 100 فواید ماسک زغالی برای صورت

آخرین به روز رسانی ۹ دی ۱۴۰۲ 0

زغال یکی از معروف ترین مواد در دنیای زیبایی شناخته شده و این محبوبیت در حال رشد است. زغال در محصولاتی مانند شامپو، صابون و ماسک صورت استفاده می شود. فواید ماسک زغالی هنوز کاملاً ثابت نشده ولی خیلی ها باور دارند که این محصول باکتری و سموم را از پوست خارج و زیبایی پوست را بیشتر می کند.

برای آشنایی بیشتر با مزایای ماسک زغالی و چگونگی عملکرد آن برای بهبود چهره یا رفع آکنه صورت، مقاله تهیه شده را مطالعه کنید. در این مقاله ما فواید ماسک زغالی صورت را توضیح و نحوه استفاده از آن را به شما یاد می دهیم.

ماسک زغال چیست؟

ماسک زغالی یکی از محصولات مراقبت از پوست است که متشکل از زغال فعال و سایر مواد زیباسازی می شود. زغال فعال شده یک پودر سیاه رنگ است که از داغ کردن زغال به وجود می آید. با داغ کردن زغال چندین فضا و سوراخ داخلی در زغال ایجاد می شود که آن را به یک ماده جذب کننده مواد شیمیایی و سموم تبدیل می کند.

زغال فعال شده با اینکه رنگ مشابه با زغال کباب را دارد. ساختار آن کاملاً متفاوت بوده و فرآیند تولید آن فرق می کند. به هیچ عنوان از زغال کباب پزی برای جوانسازی و زیبایی پوست خود استفاده نکنید!!

همچنین بخوانید: موثرترین روشهای مراقبتی پوست

فواید ماسک زغالی برای صورت

به دلیل آن که اطلاعات علمی در مورد ماسک زغال کم هست، نمی توان دقیقاً مزایای ماسک زغالی برای صورت را مشخص کرد. با این حال، پتانسیل ماسک زغالی برای زیباسازی پوست و رفع جوش روی صورت بسیار بالا بوده و خیلی ها با این روش نتایج مناسبی به دست آورده اند.

لطفاً توجه داشته باشید که تأثیر ماسک زغالی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. همچنین، بهتر است ماسک زغالی را به همراه روش های مراقبتی دیگر مانند شستشو مناسب پوست و استفاده از محصولات متناسب با نوع پوست استفاده کنید.

فواید ماسک زغالی

1. کنترل چربی پوست

وقتی ماسک زغالی روی پوست قرار می گیرد، زغال فعال به چربی های زائد و روغن های موجود در پوست واکنش نشان می دهد و آن ها را جذب خود می کند.

با استفاده طولانی مدت از ماسک زغالی برای صورت شما می توانید آکنه و جوش خود را به حداقل برسانید و از ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری کنید.

2. پاک کردن آلودگی ها از روی پوست صورت

قابلیت بالای جذب باکتری زغال فعال، برخی از متخصصان پوست و مو را بر این باور رسانده که ماسک زغالی صورت می تواند آلودگی هایی که روی پوست وجود دارد را از بین ببرد.

برخی شواهد ادعا می کند که با از بین بردن آلودگی و باکتری های پوست، می توان به پوستی سالم تر و شفاف تر دست یافت. ولی به یاد داشته باشید که این شواهد در حد حکایت و مدارک علمی آن بسیار پایین بوده است.

3. ترمیم و بازسازی پوست

استفاده از زغال فعال میزان گردش خون را بالا می برد و برخی مواد مغذی برای پوست را فراهم می کند. با بالا رفت میزان گردش خون رشد کلاژن و الاستین پوست نیز بالا می رود که از چین و چروک جلوگیری می کند.

استفاده منظم از ماسک زغالی به بهبود ظاهرعمومی پوست شما کمک می کند و طراوت آن را افزایش دهد تا پوستی تمیز، روشن و سالم داشته باشید.

4. لایه برداری پوست

ماسک زغالی سلول های مرده روی پوست را جذب خود کرده است. این منجر به لایه برداری پوست شما می شود و به روشنی و شفافیت پوست شما کمک کند. لایه برداری پوست موجب تنفس بهتر پوست شما نیز می شود.

ماسک صورت

5. باز کردن منافذ پوست

تحقیقات انجام شده نشان داده سایت ijcmph که «ماسک های لایه بردار که زغال دارند، منافذ پوست را باز می کنند و تمیز کردن سلول های مرده پوست را آسان تر می کند. با باز شدن منافذ پوست از ایجاد آکنه جلوگیری می شود. منافذ بازشده توسط این ماسک ها بعد از 1 ساعت به حالت عادی برگشته و صدمه ای به پوست نمی زند.»

6. بهبود آکنه و جوش

آکنه و جوش به علت تجمع سلول های مرده پوست، چربی و باکتری به دام افتاده در منافذ ایجاد می شود. ماسک زغال به دلیل توانایی جذب چربی و آلودگی ها، جوش و آکنه را روی پوست کاهش می دهد و از ایجاد جوش های جدید جلوگیری می کند.

7. درمان نیش حشرات

نیش و گزش حشرات معمولا باعث خارش و تورم پوست شود. بر اساس برخی شواهد، زغال فعال با خنثی کردن سموم موجود در سم حشرات تأثیرات نیش حشرات روی پوست را کاهش می دهد.

8. آماده سازی پوست برای آرایش

از آنجایی که پوست نرم و صاف، ظاهر آرایش را بهبود می بخشد، بسیاری از سالن های زیبایی حرفه ای از ماسک زغال برای آماده سازی پوست استفاده می کنند. به علت تمیز کردن عمیق، ماسک زغال باعث جذب بهتر مواد مرطوب کننده و سرم های صورت نیز می شود.

انواع ماسک زغالی صورت

ماسک های زغالی می توانند با ترکیبات و فرمولاسیون های مختلف تولید شوند. در زیر، به برخی از انواع ماسک زغالی معمول می پردازیم:

  • ماسک زغالی خشک: این نوع ماسک زغالی عموماً شامل پودر زغال فعال است که باید قبل از استفاده، با ماده ی دیگر مثل آب، گلاب یا سرکه مخلوط شود تا به صورت یک مایع غلیظ دربیاید.
  • ماسک زغالی گرد و غبار: این نوع ماسک زغالی اکثراً شامل زغال فعال است که به صورت گرد در ظروف مخصوصی بسته بندی شده است.
  • ماسک زغالی شیت: این نوع ماسک زغالی شامل یک برگه نازک و فشرده است که حاوی مواد مختلف مانند زغال فعال، مواد رطوبت رسان و عصاره های گیاهی است.
  • ماسک زغالی ژله ای: این نوع ماسک زغالی دارای قوامی ژله ای است و معمولاً حاوی زغال فعال، مواد رطوبت رسان و عناصر مغذی است.

اصولا ماسک زغال صورت از چوب های طبیعی زغالی مانند بلوط، صنوبر، بلوط ژاپنی و چوب های نرم ساخته می شود. برخی ماسک های زغالی تجاری شامل ترکیبی از چوب های مختلف هستند تا خواص بهتری ارائه دهند.

محصولات ماسک زغالی

مواد ترکیبی در ماسک زغالی

یکی از ویژگی های ماسک زغالی، قابلیت ترکیب کردن آن با مواد دیگر بسته به هدف شما است. در ادامه فقط برخی از مواد مناسب را آورده ایم ولی منظور استفاده همه با هم نیست. این ها فقط چند ترکیب خوب برای ماسک زغالی هستند:

  • عسل دارای خواص مرطوب کننده است که به پوست رطوبت می بخشد.
  • سرکه سیب برای باز کردن منافذ پوست و متعادل کردن سطح pH بسیار خوب است.
  • گلاب دارای منابع تقویت کننده پوست است و به مرطوب کردن آن کمک می کند.
  • خاک رس کائولن ناخالصی ها را از پوست بیرون می کشد و آن را لایه برداری می کند.
  • آرد جو خواص ضد التهابی و خواص آب رسانی دارد. آرد جو دارای ویتامین ها و مواد مغذی است.
  • روغن های گیاهی دارای روغن دانه جوجوبا، روغن دانه گل رز و روغن هسته انگور هستند.
  • با روغن نارگیل و ماسک زغالی شما می توانید یک ماسک عالی درست کنید. این ترکیب خاصیت مرطوب کنندگی پوست را افزایش می دهد.
  • نمک یا شکر هر دو یک اسکراب عالی برای صورت و بدن هستند.

سعی کنید از استفاده مواد شیمیایی که سولفات یا عطر مصنوعی دارند پرهیز کنید. اگر به یکی از این ترکیبات حساسیت دارید استفاده از آن را قطع کنید.

نحوه استفاده از ماسک زغال

اصلی ترین ویژگی ماسک زغالی استفاده راحت و ساده از آن است. برای استفاده از ماسک زغالی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پوست خود را با پاک کننده ملایم بشویید.
  • مقداری از ماسک زغال را با روی صورت خود ماساژ دهید. سعی کنید ماسک وارد چشم های شما نشود.
  • بگذارید ماسک به مدت 8 تا 10 دقیقه بماند تا آلودگی ها را از بین ببرد و منافذ پوست را تمیز کند.
  • با آب گرم صورت خود را بشویید. شما می توانید از یک اسفنج نرم نیز استفاده کنید.
  • برندها و مواد ترکیبی مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد. شما می توانید بعد از ماسک زغالی از یک مرطوب کننده استفاده کنید و صورت خود را مرطوب کنید.

استفاده ماسک زغالی

تفاوت ماسک زغالی برای پوست چرب و پوست خشک

این ماسک برای جفت مدل پوست مناسب است، اما در کاربردهای مختلف، تفاوت هایی بین پوست چرب و پوست خشک وجود دارد.

1. ماسک زغالی برای پوست چرب

ماسک زغالی برای جلوگیری از جمع شدن چربی و آکنه در پوست چرب مفید است. این ماسک قادر است چربی اضافی را از پوست جذب کند و منافذ باز پوست را تمیز کند. ماسک زغالی با از بین بردن چربی اضافی، می تواند به کاهش ظاهر لکه ها و آکنه ها کمک کند.

اگر پوست چرب دارید از ماسک های زغالی که خاک رس دارند استفاده کنید. این ترکیب روغن پوست را بهتر جذب و از ایجاد آکنه و جوش های سر سفید و مشکی جلوگیری کند.

2. ماسک زغالی برای پوست خشک

اگر پوست شما خشک است، استفاده از ماسک زغالی باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد. زغال فعال ممکن است روغن طبیعی پوست را جذب کند و باعث خشکی و ترک خوردگی پوست شما شود. بنابراین، بهتر است ماسک زغالی را با محصولات مرطوب کننده و مغذی دنبال کنید.

ماسک هایی که حاوی عناصر مرطوب کننده مانند آلوئه ورا، ژل آبرسان و روغن گیاهی مناسب ترین گزینه برای پوست خشک هستند. قبل از استفاده حتماً با دکتر خود مشاوره کنید.

طرز تهیه ماسک زغال (گام به گام)

برای تهیه ماسک زغال در خانه طبق مراحل زیر اقدام کنید:

ساختن خانگی ماسک زغالی

گام 1: تهیه مواد لازم

شما می توانید این محصولات را از عطاری نزدیک خود تهیه کنید. مطمئن شوید که پودر زغالی که تهیه می کنید سالم و باکیفیت باشد.

محصولات موردنیاز

مقدار

زغال پودری

دو قاشق غذاخوری

عسل

یک قاشق غذاخوری

آرد جو

یک قاشق غذاخوری

گلاب

یک قاشق غذاخوری

ظرف مخلوط کننده

یک عدد

قلم مخصوص

یک عدد

گام 2: مواد را آماده کنید

روی یک سطح صاف و تمیز، مواد لازم برای ساختن ماسک زغال را آماده کنید. این مواد شامل زغال فعال پودری، آرد جو، عسل و آب گلاب است.

گام 3: ترکیب مواد

در یک ظرف، دو قاشق غذاخوری پودر زغال فعال را قرار دهید. سپس یک قاشق غذاخوری آرد جو را به زغال فعال اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را به مواد قبلی اضافه کنید. نهایتاً یک قاشق غذاخوری آب گلاب را به مواد اضافه کنید.

گام 4: مخلوط کردن مواد

با استفاده از قلم مخصوص یا قاشق، مواد را به طور یکنواخت با هم مخلوط کنید. مطمئن شوید که همه مواد به درستی ترکیب شده اند و ماسک یکنواخت تهیه شده است. می توانید از حرکات دایره ای و گردشی استفاده کنید تا مواد کاملاً ترکیب شوند. بهتر است که این مواد را در مخلوط کن نریزید چون ممکن است به دستگاه آسیب بزند.

گام 5: بررسی ترکیب

یک نگاه کوتاه به ترکیب نهایی بیندازید و مطمئن شوید که همه مواد به خوبی ترکیب شده اند و ماسک یکنواخت است. اگر ترکیب شما هنوز گوله گوله بود، آن را بیشتر مخلوط کنید. درصورت نیاز می توانید برخی از ترکیبات را بیشتر بریزید ولی سعی کنید از مقادیر داده شده خیلی بیشتر نشود.

ماسک زغالی

سوالات متداول ماسک زغالی

1. آیا ماسک زغالی باعث حساسیت می شود؟

بله امکان حساسیت وجود دارد. توصیه می شود قبل از استفاده، تست حساسیت را روی یک بخش کوچکی از پوست انجام دهید. اگرهرگونه تحریک، قرمزی یا خارش را تجربه کردید، استفاده از ماسک را متوقف کنید.

2. آیا ماسک زغالی پوست را خشک می کند؟

ماسک زغال فعال قابلیت خشک کردن پوست شما را دارد. بنابراین پس از استفاده از ماسک، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و همچنین در روزهای بعد هم پوستتان را به طور منظم مرطوب کنید.

3. ماسک زغالی را چند روز یک بار استفاده کرد؟

شما می توانید ماسک زغالی را هر 3 روز یک بار استفاده کنید. قبل از استفاده با دکتر متخصص صحبت کنید و مطمئن شوید که این محصول برای شما مناسب است.

4. ماسک زغالی باید چند دقیقه روی پوست بماند؟

می توانید ماسک را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *