خانه/ مراقبت از پوست / کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟
کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد

کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین به روز رسانی ۱۹ دی ۱۴۰۲ 0

در سال ۱۹۳۲ بیمارانی که برای اهداف درمانی متفاوتی با جوانسازی پوست در استخرهای کربن غوطه ور می شدند، به طرزی معجزه آسا جوانی پوست و از بین رفتن چین و چروک ها را گزارش دادند. این گزارش ها راه را برای یکی از جدیدترین متدهای جوانسازی پوست هموار کرد: کربوکسی تراپی.

با ما در زیبر همراه باشید تا با جزئیاتی درباره نحوه انجام کربوکسی تراپی آشنا شوید و کاربردها و مزایا، مدت ماندگاری و هزینه این متد را بدانید.

کربوکسی تراپی (Carboxy therapy) چیست؟

هدف از بیشتر جراحی های تهاجمی و غیر تهاجمی زیبایی تحریک پوست به کلاژن سازی و ترمیم خود به خودی جای زخم ها، تیرگی های پوست و چروک های آن است. اما کدام روش شما را به این هدف نزدیکتر می کند.

بنا بر تحقیقات انجام شده در مجله healthline:

"کربوکسی تراپی راهی برای درمان ترک های پوستی، سلولیت ها، چین و چروک پوست و جای زخم است که با تزریق گاز دی اکسید کربن مناسب مصارف پزشکی به زیر پوست انجام می شود. این تزریق با تحریک گردش خون باعث تولید کلاژن می شود و از این طریق به جوانسازی پوست کمکی به سزا می کند."

نحوه انجام کربوکسی تراپی چگونه است؟

از کربوکسی تراپی برای رفع مشکلات پوستی با تزریق دی اکسید کربن به لایه های زیری پوست استفاده می شود. دی اکسید کربن گازی نامرئی و بی بوست که به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما جدیدترین کاربرد آن در راستای جوانسازی پوست است.

ابزار مورد نیاز این متد یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که به رگلاتوری با لوله پلاستیکی متصل است. پزشک با تنظیم میزان جریان گاز از مخزن، از طریق لوله های استریل فیلتردار آن را به پوست می تاباند. فیلتر دستگاه قبل از رسیدن گاز به پوست ناخالصی های آن را گرفته و بعد از آن گاز از طریق یک سوزن بسیار کوچک به زیر پوست تزریق می شود. این مدل یک روش سرپایی و بدون درد است که در محدوده زمانی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه انجام می شود.

معرفی کاربرد و مزایای کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی در نواحی مختلف بدن از جمله صورت، چشم ها، گردن، شکم، ران ها و باسن قابل انجام است. یکی دیگر از کاربردهای این روش کربوکسی تراپی واژن است. از این متد برای جوانسازی صورت، کاهش سلولیت و از بین رفتن استرچ مارک ها استفاده می شود. به طور کلی انواع کاربردها عبارتند از:

انواع کابردهای کربوکسی تراپی

  • جوانسازی پوست
  • کاهش سلولیت
  • درمان استرچ مارک
  • ترمیم سیاهی زیر چشم
  • از بین بردن غبغب

انواع کابردهای کربوکسی تراپی

کلاژن سازی، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک از خواص جوانسازی دی اکسید کربن است. همچنین تزریق دی اکسید کربن در بافت زیر جلدی پوست باعث اتساع عروق شده و افزایش جریان خون ناشی از آن باعث بهبود فرآیند اکسیژن رسانی و تغذیه ناحیه تحت درمان با مواد مغذی خواهد بود. این مواد برای ترمیم فرآیندهای متابولیک پوست ضروری بوده و سلامت پوست را ارتقا می بخشند.

1. کاهش سلولیت با کربوکسی تراپی

افزایش جریان خون ناشی از تزریق گاز به زیر پوست باعث تجزیه سلول های چربی شده و سلولیت ها را که توده های کوچک چربی فشرده هستند، از بین خواهد برد. همچنین این درمان، فعالیت فیبروبلاست ها را تحریک کرده و منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین می شود.

2. درمان استرچ مارک

بعد از چاق و لاغر شدن بدن خطوط استرچ مارک ناشی از انقباض و انبساط پوست ظاهر بدن شما را خدشه دار خواهند کرد. با استفاده از کربوکسی می توان تا حد ممکن بافت و رنگ استرچ مارک ها را با تحریک پوست به تولید کلاژن بهبود بخشید. ترکیبی از افزایش جریان خون و تولید کلاژن با سفت شدن پوست مانع از تشکیل دوباره استرچ مارک می شود.

همچنین بخوانید: کلاژن سازی پوست در خانه

3. ترمیم سیاهی زیر چشم

بهبود گردش خون و کاهش رنگدانه در ناحیه زیر چشم باعث از بین رفتن سیاهی دور چشم خواهد بود. افزایش متابولیسم سلولی و رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست به سلول های پوست اجازه می دهد تا خود را ترمیم و بازسازی کرده و پوست زیر چشم را جوان و شاداب سازند.

4. از بین بردن غبغب

به دلیل کاربردهای حذف چربی با کربوکسی تراپی این روش برای از بین بردن چربی های غبغب نیز مناسب بوده و روشی غیر تهاجمی برای رسیدن به این هدف به شمار می شود. همچنین ترکیب این روش با متدهایی نظیر RF ( فرکانس رادیویی) یا اولتراسوند باعث نتیجه گیری بهتر برای از بین بردن غبغب خواهد شد.

مزایای کربوکسی تراپی

برخی از مزایای این روش در مقایسه با سایر روش های جوانسازی پوست عبارتند از:

  1. ماهیت غیر جراحی
  2. درد و سوزش کم
  3. چند منظوره بودن
  4. ایمنی مناسب

پوست قبل و بعد از جوانسازی

1. ماهیت غیر جراحی

کربوکسی تراپی غیر تهاجمی و غیرجراحی به شمار می رود و خطرات و دوره نقاهت کمتری نسبت به سایر روشهای جوانسازی دارد. بیماران می توانند مدت کوتاهی پس از عمل فعالیت های عادی خود را از سر گیرند.

2. درد و سوزش کم

در طول فرآیند تزریق، ناراحتی خفیفی برای مراجع به وجود خواهد آمد که قابل تحمل بوده و در صورت تمایل می تواند از دکتر تقاضای بی حسی موضعی کند که در اینصورت هیچ گونه درد و سوزشی را متوجه نخواهد بود. عوارض جانبی ناشی از این روش نیز بسیار کم است و پس از انجام آن نیز بیماران دردی را متحمل نخواهند شد.

3. چند منظوره بودن

از کربوکسی می توان برای نواحی مختلف بدن استفاده کرد و درمانی چند منظوره به شمار می رود. استفاده از کربوکسی تراپی برای لک صورت و در برخی موارد جلوگیری از ریزش مو نیز از اهداف جانبی استفاده از این روش به شمار می رود.

4. ایمنی مناسب

این روش در صورتی که توسط متخصصان آموزش دیده و با تجربه انجام شود، ایمن بوده و هیچ عوارض مهمی را متوجه بدن نخواهد کرد. گاز مورد استفاده نیز به طور طبیعی توسط بدن دفع خواهد شد.

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی چقدر است؟

مدت ماندگاری این روش برای افراد با ژنتیک و شرایط محیطی مختلف متفاوت است. با رژیم غذایی سالم، ورزش و پرهیز از غذاهای چرب و شیرین و دور ماندن از آلودگی های محیطی، اثرات این متد تا سال ها برای شما باقی خواهد ماند. اما اگر سبک زندگی سالمی نداشته باشید، سلولیت ها در عرض پنج تا شش ماه بازگشته و به طور کلی ماندگاری در حدود ۶ ماه در نظر گرفته می شود.

مراقبت از پوست

نکات مراقبتی بعد از کربوکسی تراپی صورت

بعد از انجام کربوکسی نیاز به مراقبت های ویژه ای نخواهد بود تنها کافی است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  1. از لمس کردن ناحیه تحت درمان خودداری کنید!
  2. هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید.
  3. بلافاصله پس از عمل از محصولات مراقبتی پوست استفاده نکنید.
  4. از یک مرطوب کننده مناسب برای آبرسانی ناحیه تحت درمان استفاده کنید.
  5. تا ۲۴ ساعت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  6. تا ۸ ساعت بعد از انجام عمل آرایش نکنید!
  7. در صورت تورم،از یک کمپرس خنک در ناحیه تحت درمان استفاده کنید.
  8. تا ۴۸ ساعت از حمام داغ و سونا پرهیز کنید.
  9. تا ۲۴ ساعت از ورزش های شدید و فعالیت های بدنی سنگین خودداری کنید.

اقدامات ضروری قبل از کربوکسی تراپی صورت

برای افزایش ایمنی و از بین بردن ریسک احتمالی ناشی از کربوکسی انجام اقدامات زیر خالی از تأثیر نخواهد بود.

  1. مطرح کردن سابقه پزشکی، نگرانی ها و انتظارات با پزشک.
  2. اجتناب از مصرف داروهای رقیق کننده خون از یک هفته قبل.
  3. استفاده از روتین ملایم مراقبت از پوست از یک هفته قبل.
  4. نوشیدن آب فراوان در روزهای منتهی به عمل.
  5. ترک سیگار از دو هفته قبل از عمل.

نکات قبل و بعد از کربوکسی تراپی

قبل از عمل

بعد از عمل

مطرح کردن سابقه پزشکی

لمس نکردن

اجتناب از داروهای رقیق کننده خون

نوشیدن آب فراوان

استفاده از روتین ملایم

کمپرس سرد

نوشیدن آب فراوان

پرهیز از حمام و سونای داغ تا ۴۸ ساعت

ترک سیگار

پرهیز از ورزش تا ۲۴ ساعت

هزینه کربوکسی تراپی صورت چقدر است؟

بدیهی است که قیمت این سرویس برای قسمت های مختلف بدن و بسته به وسعت قسمت مورد نظر و همچنین تعداد جلسات مورد نیاز هر فرد متفاوت است. به طور کلی برای هر جلسه درمانی هزینه ای در حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری

برای هر کدام از کارکردهای مورد انتظار از روش کربوکسی تراپی باید تعداد جلسات متفاوتی را بسته به تشخیص پزشک طی کرد. این راه از مطمئن ترین راه های جوانسازی و روشن کردن پوست به شمار می رود، اما برای بهترین نتیجه از متخصصین مجرب و کلینیک های زیبایی معتبر کمک گیرید. برای این منظور می توانید با نصب اپلیکیشن زیبر کلینیک های زیبایی اطراف خود را شناسایی کرده و بعد از خواندن نظرات کاربران اقدام به رزرو اینترنتی این سرویس زیبایی کنید.

سوالات متداول راجب کربوکسی تراپی

1. قیمت کربوکسی تراپی صورت چقدر است؟

قیمت کربوکسی صورت از ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است.

2. کربوکسی تراپی صورت بدون تزریق چگونه انجام می شود؟

در این روش از ژل کربوکسی برای ماساژ صورت استفاده می شود.

3. کربوکسی تراپی در فیشیال پوست قرار می گیرد؟

روش بدون تزریق کربوکسی در دسته بندی فیشیال پوست قرار می گیرد.

4. برای درمان سلولیت به چند جلسه کربوکسی تراپی نیاز است؟

۸ تا ۱۰ جلسه، هر یک یا دو هفته در میان برای از بین بردن سلولیت لازم است.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *