خانه/ دانستنی پزشکی / بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست؟
بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست؟

آخرین به روز رسانی ۲۳ دی ۱۴۰۲ 0

آیا شما هم چند صباحی است که دچار مشکل ریزش مو شده اید؟ آیا می دانستید می توان در بسیاری از موارد با داروهای خوراکی این مشکل را برطرف نمود؟ متاسفانه، ریزش مو می تواند برای هرکسی فارغ از جنسیت و حتی سن و سال، پیش بیاید و تمامی افراد تا به حال حداقل یک بار با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند. خوشبختانه، داروهایی وجود دارند که می توانند ریزش مو را کنترل کنند و حتی باعث ضخیم تر شدن تارهای موهای شما شوند. در ادامه این نوشتار از مجله زیبر ، بهترین قرص ویتامین برای درمان ریزش مو را به شما معرفی کرده ایم، با ما همراه شوید.

بهترین قرص برای پرپشت شدن مو

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو و همچنین پرپشت شدن مو باید شامل مواد مغذی مثل بیوتین، آهن، ویتامین دی، سلنیوم، روی و زینک باشد.

این مواد مغذی نقش بسیار زیادی در رشد موها و سلامت آن ها دارند و اگر بدنتان دچار کمبود آن ها و ویتامین هایی مثل A,C,B و D و پروتئین ها شود، دچار ریزش مو خواهید شد. به همین دلیل است که معمولا افراد پس از یک دوره رژیم لاغری نادرست، دچار ریزش مو می شوند!

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل کاشت مو

ویتامین ها رشد سلولی و همچنین، فولیکول های مو را بهبود می دهند و از موها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

همچنین، دیواره موها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و اگر بدنتان دچار کمبود پروتئین و روی شود، موهایتان به تدریج نازک خواهد شد و یا زود به زود موخوره می زند. مکمل های ویتامین می توانند این مشکلات را رفع کنند و حتی باعث پرپشت شدن مو شوند.

در جدول زیر، نام چند قرص معروف برای سلامت موها را همراه با تاثیرشان آورده ایم:

نام قرص

فواید قرص

بیوتین

سلامت ناخن، سلامت مو، کاهش قند خون

آهن

پرشپت شدن مو، حفظ سلامتی و بارداری، افزایش انرژی، بهبود عملکرد

روغن ماهی

رشد مو، تقویت سلامت قلب، کاهش وزن، کاهش افسردگی و اضطراب،

ویتامین دی

تنظیم کلسیم و فسفر، کاهش وزن، پر پشت شدن مو

سلنیوم

پرپشتی مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با علائم آسم

روی و زینک

افزایش تمرکز و توجه، کاهش وزن، رشد مو

علت ریزش مو در خانم ها و آقایان

به گزارش کلینیک clevelandclinic :

"ریزش مو ممکن است باعث ناراحتی شما شود، چه به دلیل ژنتیک، یک بیماری یا حتی استرس باشد. بدانید که برخی از درمان ها وجود دارد که می توانید امتحان کنید، و متخصصان پوست متخصص در کنار شما هستند. ریزش موی شما ممکن است قابل جبران باشد. به محض اینکه متوجه مشکلی شدید به پزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا هر چه زودتر درمان را شروع کنید بهتر است."

در ادامه تمامی علل ریزش مو در خانم ها و آقایان را بررسی کرده ایم تا بهتر بتوانیم بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو را شناسایی کنیم:

• تغییرات هورمونی

• منوپوز یا یائسگی

• اختلالات تیروئید

• استرس و هورمون آن

• کرونا

• کاهش وزن شدید

• آنمی یا کم خونی مربوط به فقر آهن

• بیماری های خود ایمنی

علت ریزش مو در افراد 

تغییرات هورمونی

هم آقایان و هم بانوان در برابر هورمون مردانه یا همان تستوسترون پاسخ یکسانی دارند. این هورمون در مردان بیشتر تولید می شود و به همین دلیل آقایان معمولا شدیدتر دچار ریزش مو خواهند شد. این هورمون، فقط یک هورمون جنسی نیست و برای بسیاری از اندام های بدن حیاتی است. به طور مثال این هورمون برای نگهداری بافت استخوان، سلامت عضلات، قدرت بدن و غیره نقش مهمی دارد و حتی بپیش نیاز ساخت بقیه هورمون های بدن محسوب می گردد!

متاسفانه، اگر این هورمون بیش از حد در بدن تولید شود باعث ریزش موها از جلوی پیشانی و وسط سر و در فرق میانی می شود. این مورد، یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در خانم ها نیز هست و اگر دیر برای درمان آن اقدام شود، نمی توان کاری برای رشد مجدد موهای از دست رفته انجام داد.

بیشتر بخوانید:

معرفی انواع ماسک موی سر برای تقویت

یائسگی یا منوپوز

این مورد فقط برای خانم ها اتفاق می افتد. در دوران یائسگی تغییرات زیادی در بدن زنان ایجاد می شود که در پی این تغییرات ممکن است ریزش مو هم اتفاق بیفتد. در این دوران تولید هورمون های جنسی زنانه کاهش پیدا می کند و هورمون هایی مثل دی هیدروتستوسترون به سرعت تولید می شود و همین امر موجب نازک شدن موها خواهد شد. ریزش مو در زنان به علت یائسگی در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی اتفاق می افتد و قابل درمان است.

اختلالات تیرویید

هم کم کاری و هم پرکاری تیروئید می تواند موجب ریزش مو شود. هورمون تیروئید در استحکام موها نقش مهمی دارد و اگر تعادل ترشح آن به هم بریزد موجب از دست دادن مو در بدن فرد خواهد شد.

خوشبختانه، ریزش مو در این حالت، مانند ریزش مو در اثر تغییرات هورمونی نیست و می توان به کمک درمان و یافتن بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو، موجب بازگشت به فاز طبیعی رشد مو شد.

نقش اختلالات تیروئید در ریزش مو

استرس

استرس فقط دشمن جانتان نیست؛ بلکه قاتل زیبایی شما نیز هست! اگر شما در یک محیط پر از استرس کار یا زندگی می کنید، باید روش های مدیریت آن را بیاموزید. اگر مدام در حال تحمل کردن استرس باشید، پس از مدتی متوجه خواهید شد که موهایتان دسته دسته می ریزند و کاری هم از دستتان بر نمی آید. البته از دست دادن موها در این حالت به فاز تلوژن مربوط می شود و دائمی نیست.

کرونا

کرونا بیماری است که از سال ۲۰۲۰ وارد زندگی ما انسان ها شد و هنوز هم عوارضی از خود برجای می گذارد! معمولا تا ۸ تا ۹ ماه بعد از ابتلای فرد به کرونای شدید، ریزش مو در وی ادامه خواهد داشت؛ زیرا مشکلاتی مانند تب، از دست رفتن قوای بدن و ویتامین های ضروری باعث تضعیف فولیکول های مو شده و موجب ریزش آن ها می گردد. اگر بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو را در این حالت مصرف نکنید، ممکن است برای همیشه با کم حجمی موهای خود مواجه شوید.

بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان

چند نوع مکمل وجود دارد که هر کدام از آن ها را می توان بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو در زنان نامید. هرچند این موارد برای کنترل ریزش موی مردان هم تجویز می شود؛ اما تجربه و علم نشان داده که این مکمل ها برای زنان موثرتر هستند:

• هیرویت

• پاورفیت

• اکوفان

بهترین قرص‌های ویتامین برای ریزش مو در زنان

قرص هیرویت

این قرص همان طور که از نامش مشخص است، شامل ویتامین های لازم برای مو است. در واقع برخی از پزشکان اعتقاد دارند هیرویت بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو زنانه بعد از رژیم غذایی است. این مکمل تمامی مکمل های لازم برای رشد فولیکول های مو را دارد و می تواند تمامی کمبودهای تغذیه ای ناشی از رژیم های غذایی سخت را برای مو جبران کند.

قرص پاورفیت

پاورفیت به نوعی بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو تلقی می شود؛ زیرا تمامی اسید آمینه های ضروری بدن و قند های را دارد و علاوه بر آن حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم، نیاسین، ویتامین دی، ریبوفلاوین، کلسیم و آهن است.

قرص اکوفان

اکوفان برای زنان باردار و شیردهی که دچار ریزش مو هستند، توصیه می شود. این قرص کمبود های تغذیه ای مادران باردار را تامین می کند و در میان دو قرص دیگر برای مادران باردار و شیرده، بهترین محسوب می شود.

اکوفان شامل ویتامین B، سیستین، زینک و پروتئین است که ساقه موها را هم ضخیم و تقویت می کند.

به جز موارد گفته شده، مکمل های دیگری نیز برای درمان ریزش مو در زنان تجویز می شود که اطلاعات و مواد مغذی آن ها را در جدول زیر لیست کرده ایم، تا بتوانید آن ها را با هم مقایسه کنید:

خاصیت

نام قرص

موثر برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت بافت آن

قرص هیر اکتیواتور

موثر برای جلوگیری از ریزش مو، درمان طاسی های مردانه و زنانه، آلوپسی آندروژنیک و ریزش موی سکه ای

قرص ماینوکسیدل

موثر برای تقویت موهای نازک و جلوگیری از ریزش مو

قرص پرفکتیل پلاتینیوم

موثر در جلوگیری از سفیدی و ریزش موی زنانه و تقویت رشد آن ها

قرص فورس کپ وومنز ناتیریس

موثر در تحریک رشد مو و بهترین قرص برای ریزش مو بعد از کراتین

قرص بیوتین

بهترین قرص ضد ریزش مو در مردان

برای این که بیشتر بتوانید با این مکمل ها آشنا شوید، تعدادی از بهترین قرص های ویتامین برای ریزش مو در مردان را نیز معرفی می کنیم. البته داروهای موضعی هم مانند ماینوکسیدل 5 درصد برای آقایان کاربرد دارد که باید به صورت موضعی و مالشی مستقیما روی پوست سر استفاده شود. این دارو یکی از بهترین داروها برای رویش مجدد مو است؛ اما تا زمانی که از آن استفاده می کنید، اثر دارد. در ادامه برخی از قرص های ویتامینه ضد ریزش مو که برای مردان تجویز می شود را بررسی می کنیم:

• قرص مولتی ویتامین

• قرص آهن

• قرص بیوتین

• قرص سایپروترون استات

بهترین قرص‌ها برای رفع ریزش مو درمردان

مولتی ویتامین

اگر مردان به دلیل از دست دادن ویتامین های بدن خود دچار ریزش مو شده باشند، مولتی ویتامین بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو در آن ها محسوب می شود. این قرص حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز بدن است که برای کنترل ریزش مو هم بسیار مفید واقع خواهد شد.

آهن

آهن عنصر مهمی در بدن ماست و بدون آن نمی توان به سلول های زنده اکسیژن رساند. گاهی اوقات به دلیل فقر آهن در بدن موها شروع به ریزش می کنند که در این حالت نیاز است با مکمل آهن از ریزش مو پیشگیری کرد.

بیوتین

بیوتین نوعی ویتامین طبیعی است که برای رشد مو و پیشگیری از ریزش موها به آن احتیاج داریم. این ویتامین در آجیل، تخم مرغ و سیب زمینی به مقدار زیاد یافت می شود، اما اگر ریزش مو شدید باشد احتمالا فرد دچار کمبود بیوتین شده است. می توان گفت برای مردان بیوتین بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو محسوب می شود.

قرص سایپروترون استات

این دارو می تواند باعث جلوگیری از جذب هورمون هیدروتستوسترون به گیرنده های هورمونی بدن شود و مصرف آن بدون تجویز پزشک ممنوع است؛ زیرا باعث می شود میل جنسی شدیدا کاهش پیدا کند. در واقع، پزشکان این دارو را آخرین راه حل درمانی در مردان و حتی گاهی زنان می دانند.

نتیجه گیری

ریزش مو از عوامل مختلفی از جمله کمبود ویتامین ها، تغییرات هورمونی، یائسگی، اختلالات تیروئید، استرس و حتی اثرات بیماری های مانند کرونا اتفاق می افتد. در این نوشتار، بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو را به شما معرفی کردیم. معمولا مصرف قرص های ویتامینی حاوی بیوتین، آهن، ویتامین D، سلنیوم، روی و زینک توصیه می شود.

در پایان، پیشنهاد می کنیم که برای ویزیت و مشاوره در مورد ریزش مو و انتخاب بهترین درمان، به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. با استفاده از اپلیکیشن زیبر، می توانید به راحتی و فقط در پنج دقیقه نوبت ویزیت خود را مشخص کنید و از بهترین متخصصان در زمینه پوست و مو بهره مند شوید.

سوالات متداول

چه عواملی می توانند به ریزش مو منجر شوند؟

عواملی چون کمبود ویتامین ها (مانند بیوتین و آهن)، تغییرات هورمونی، یائسگی، اختلالات تیروئید، استرس و اثرات بیماری ها عامل ریزش مو هستند.

چگونه می توان از داروها و ویتامین ها برای کنترل و درمان ریزش مو استفاده کرد؟

می توان با مصرف داروها و ویتامین هایی که حاوی مواد مغذی مانند بیوتین، آهن، ویتامین D، سلنیوم، روی و زینک هستند، به کنترل ریزش مو و حتی تقویت موها پرداخت.

کدام قرص برای رشد سریع مو در یک هفته توصیه می شود؟

رشد سریع مو در یک هفته تا حد زیادی یک امر واقع گرایانه نیست و نیاز به صبر دارد. هیچ قرص یا مکملی نمی تواند رشد موها را در مدت زمان کوتاه به شدت افزایش دهد. اما اگر به بهبود سلامت موها و تقویت آن ها علاقه دارید، مصرف قرص های حاوی مواد مغذی مانند بیوتین، آهن، ویتامین D، سلنیوم، روی و زینک مفید خواهد بود.

رشد سریع مو با قرص ال دی حقیقت دارد؟

قرص های ضد بارداری معمولا برای جلوگیری از بارداری به کار می روند و استفاده آنها برای تحریک رشد سریع مو توصیه نمی شود. این قرص ها عمدتا حاوی هورمون هایی مانند اِستروژن و پروژسترون هستند که برای تنظیم چرخه های بارداری و تثبیت هورمون ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *