خانه/ مراقبت از پوست / بررسی معایب و مزایای کرایوتراپی
بررسی معایب و مزایای کرایوتراپی

بررسی معایب و مزایای کرایوتراپی

آخرین به روز رسانی ۳۰ دی ۱۴۰۲ 0

آیا تابه حال نام کرایوتراپی به گوشتان خورده است؟ کرایوتراپی یک روش درمانی است که از سرما برای حل مشکلات پوستی و درمان برخی از بیماری ها استفاده می کند. این روش اصلا درد ندارد و باعث افزایش متابولیسم هم می شود. اگر به دنبال یک روش درمانی طبیعی و مؤثر برای بهبود مشکلات پوستی خود هستید، تا انتهای این مقاله از دانستنی های پزشکی مجله زیبر همراه ما بمانید. در ادامه این روش را معرفی می کنیم و به بررسی معایب و مزایای کرایوتراپی خواهیم پرداخت.

کرایوتراپی چیست؟

بهتر است پیش از آن که معایب و مزایای کرایوتراپی را بررسی کنیم، اطلاعات بیشتری درباره این روش به دست آوریم. باتوجه به ادعای مجله پزشکی کلیولند، کرایو تراپی یک روش درمانی است که در آن با استفاده از گاز آرگون یا نیتروژن مایع سرمای بسیار شدیدی را تولید می کنند و از آن برای حذف بافت های اضافه مانند سلول های سرطانی، سلول های چربی، زگیل یا حتی لکه های پوستی استفاده می نمایند. زمانی که این سلول ها در معرض سرمای شدید، مثلاً منفی یازده درجه قرار می گیرند، کشته شده و از طریق کبد دفع می شوند.

کرایوتراپی چیست؟

کاربردهای کرایوتراپی چیست؟

این روش کاربردهای زیادی برای درمان و حل مشکلات زیبایی دارد که عبارت اند از:

  • درمان برخی سرطان ها مانند سرطان استخوان، سرطان دهانه رحم، سرطان پوست و سرطان شبکیه.
  • درمان و حذف زگیل تناسلی
  • لاغری
  • رفع لک صورت
  • درمان میخچه
  • درمان هموروئید
  • پیشگیری از بازگشت سرطان در کبد

کاربردهای کرایوتراپی

در ادامه مزایای برخی از این کاربردها را توضیح خواهیم داد.

مزایای کرایوتراپی برای رفع لک صورت

کرایوتراپی یکی از بهترین روش های غیرتهاجمی، برای رفع لک های صورت است. در این روش با استفاده از سرمای نیتروژن مایع، گردش خون در آن ناحیه صورت را افزایش می دهند. در طول این پروسه درمانی، سلول های آسیب دیده کشته شده و از بدن به مرورزمان دفع می گردند.

همچنین بخوانید: موثرترین روشهای مراقبتی پوست

این روش برای از بین بردن برخی لک های صورت، مثلا لک های ناشی از تابش شدید نور خورشید و لک های ناشی از افزایش سن مؤثر است و با از بین بردن سلول های تولیدکننده ملانین در آن ناحیه، باعث روشن تر شدن پوست می شود.

  • کلاژن سازی بیشتر
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش پسوریازیس
  • ترشح هورمون اندورفین بیشتر

از بین بردن لک صورت با انجماد

کلاژن سازی بیشتر

زمانی که از تکنیک کرایوتراپی برای درمان لک صورت استفاده می شود، برخی از سلول های پررنگ تر پوستی کشته شده و همین امر سبب تحریک تولید کلاژن در پوست می شود. در نتیجه، پس از انجام این روش صورت شما جوان تر و شاداب تر خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با از بین رفتن سلول های ناخواسته، بدن آن ها را به عنوان یک شی خارجی شناسایی کرده و همین موضوع باعث می شود که گلبول های سفید بیشتری تولید کند و سطح ایمنی را افزایش دهد. همچنین، سرما باعث می شود که گردش خون در آن ناحیه افزایش پیدا کند.

کاهش پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که باعث ایجاد لکه های قرمز، پوسته پوسته و خارش در پوست می شود. در افراد مبتلا به پسوریازیس، سلول های پوستی جدید در عرض چند روز به جای چند هفته رشد می کنند و همین امر باعث می شود تا سلول های پوستی جدید قبل از اینکه بتوانند به طور کامل بالغ شوند، به سطح پوست برسند.

پسوریازیس می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود، اما معمولاً در آرنج، زانو، پوست سر و کمر دیده می شود. این بیماری گاهی خفیف یا شدید است و تکنیک کرایوتراپی علائم این بیماری را کاهش می دهد.

کرایوتراپی روی صورت

ترشح هورمون اندورفین بیشتر

یکی از معایب و مزایای کرایوتراپی این است که این تکنیک شما را شاد هم می کند! اندورفین ها هورمونی هستند که به عنوان "هورمون های شادی" شناخته می شوند. در یک مطالعه تحقیقاتی، محققان 20 شرکت کننده را در معرض 3 دقیقه کرایوتراپی قرار دادند. آنها قبل و بعد از کرایوتراپی، سطوح اندورفین پلاسما را در شرکت کنندگان اندازه گیری کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که کرایوتراپی 3 دقیقه ای باعث افزایش سطوح اندورفین پلاسما به میزان 200 درصد می شود. این افزایش سطوح اندورفین به مدت 24 ساعت پس از کرایوتراپی ادامه داشت.

این مطالعه نشان می دهد که کرایوتراپی یک روش درمانی مؤثر برای افزایش سطوح اندورفین است. این امر می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش استرس و درد و افزایش احساس سعادت و رضایت کمک کند.

کرایو تراپی پا

مزایای کرایوتراپی برای درمان میخچه

میخچه یک زائده ضخیم و سفت پوست است که معمولاً در پاها ایجاد می شود. آن ها معمولاً دردناک بوده و حتی راه رفتن را دشوار می کنند.

برای اولین بار ژاپنی ها در سال ۱۹۷۰ با استفاده از یخ و سرما، درد میخچه را کاهش دادند و امروزه کرایوتراپی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در این با استفاده از دمای منفی ۱۰۰ درجه سانتی گراد، منطقه میخچه ای را فریز می کنند و بعد از چند جلسه بدون جراحی میخچه پا درمان می شود. البته در بازه زمانی بهبودی میخچه باید حتماً از کفش های مناسب استفاده کنید تا روند درمان تسریع یابد. درمان میخچه با تکنیک انجماد مزایای زیادی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

اثربخشی بالا

کرایوتراپی یک روش درمانی مؤثر برای درمان میخچه ها است. مطالعات نشان داده اند که کرایوتراپی در 80 تا 90 درصد موارد میخچه ها را از بین می برد.

سرعت درمان بالا

کرایوتراپی یک روش درمانی سریع است. معمولاً برای درمان یک میخچه با کرایوتراپی، یک جلسه 15 تا 20 دقیقه ای کافی است.

بدون درد

در طول کرایوتراپی، ممکن است احساس سوزش جزئی داشته باشید، اما این سوزش معمولاً ظرف چند دقیقه از بین می رود.

عوارض جانبی کم

کرایوتراپی معمولاً عوارض جانبی کمی دارد. البته ممکن است این عوارض را بعد از فریز کردن میخچه پا تجربه کنید:

  • قرمزی و تورم
  • خارش
  • تاول خفیف

کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی

کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نوعی عفونت جنسی است که از ویروس پاپیلومای انسانی ناشی شده و به وسیله تماس جنسی انتقال پیدا می کند. این ویروس برای بدن خطرناک است و حتی می تواند زمینه ساز بیماری هایی مثل سرطان دهانه رحم شود. متأسفانه هیچ درمان دارویی برای زگیل تناسلی کشف نشده است؛ اما می توان با روش کرایوتراپی آن را درمان کرد و در حقیقت این تکنیک، قطعی ترین راه درمان این عارضه محسوب می شود.

مزایای کرایوتراپی برای لاغری

همان طور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، این روش یک روش غیرتهاجمی برای درمان چاقی است که در بسیاری از موارد جایگزین خوبی برای درمان های جراحی می شود. در این روش، سلول های چربی را با سرمای منفی ۱۰ درجه از بین می برند و پس از مدتی بدن آن را به وسیله کبد دفع می کند. تنها نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که افرادی که دارای کبد چرب گرید دو به بالا هستند، بهتر است از این روش استفاده نکنند. به طور کلی می توان مزایای زیر را برای تکنیک کرایوتراپی در روند برشمرد:

  • زمان بسیار کوتاه برای درمان
  • عدم احتمال انتقال بیماری
  • بدون درد و ناراحتی
  • بدون ایجاد جای زخم ماندگار
  • درمان سرپایی بدون نیاز به بستری
  • عوارض بسیار کم
  • بدون نیاز به بی حسی

مزایای کرایوتراپی برای لاغری

1. زمان بسیار کوتاه برای درمان

در همان دو هفته اول پس از انجام پروسه، می توان اثر آن را در خصوص لاغری موضعی مشاهده کرد. هرچند دفع سلول های چربی تا 6 ماه هم ادامه دارد.

2. عدم احتمال انتقال بیماری

این درمان کم تهاجمی است و به همین دلیل احتمال انتقال بیماری در انجام آن تقریباً به صفر میل می کند.

3. بدون درد و ناراحتی

در حین انجام پروسه درمان هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نخواهید کرد و فقط در ناحیه احساس فشار مختصری خواهید داشت.

4. بدون ایجاد جای زخم ماندگار

در کرایو لیپولیز، بر خلاف روش های تهاجمی مثل لیپوماتیک برای خروج سلول های چربی هیچ گونه زخمی ایجاد نمی شود.

5. درمان سرپایی بدون نیاز به بستری

بیمار پس از انجام درمان می تواند کلینیک را ترک کند و حتی به انجام کارهای روزمره خود بپردازد.

6. عوارض بسیار کم

عوارض این روش برای لاغری بسیار کم بوده و می توان فقط به احتمال ایجاد کبودی در ناحیه در اثر سرما اشاره کرد.

7. بدون نیاز به بی حسی

برای انجام کرایوتراپی نیاز به استفاده از بی حسی های موضعی یا تزریقی نخواهد بود.

لازم به ذکر است که این پروسه درمانی برای لاغری عوارض و معایب خاصی ندارد؛ اما برخی از افراد ممکن است تا چند روز بعد از درمان کوفتگی، کبودی و یا قرمزی را در ناحیه مشاهده کنند.

مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

معمولاً پزشک بعد از انجام روش درمانی کرایوتراپی، توصیه های زیادی به شما می کند؛ اما بااین حال ما نیز مراقبت های عمومی بعد از انجام این تکنیک را در زیر لیست کرده ایم:

  • محل درمان را هر روز با آب گرم و صابون ضد باکتری بشویید.
  • تا مدت دو هفته از صابون ها و شوینده های عطری استفاده نکنید.
  • اگر محل درمان زخم شد، روی آن وازلین بدون عطر بمالید.
  • پانسمان زخم را در فاصله زمانی کوتاه تعویض کنید.
  • اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد آن را سروقت بخورید.
  • اگر در منطقه درمانی دچار تاول شدید، از پماد زینک اکساید یا کورتون موضعی استفاده نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله معایب و مزایای کرایوتراپی را برشمردیم. به طور کلی، کرایوتراپی یک روش درمانی نسبتاً جدید و چندجانبه است که درمان و بهبودی در برخی از مشکلات پوستی و حتی برخی از بیماری ها را ادعا می کند. با اینکه برخی از کاربردهای آن می توانند نتایج مثبتی در افزایش متابولیسم، رفع لک صورت، درمان میخچه و حتی درمان زگیل تناسلی داشته باشند؛ اما باید توجه داشت که برای انجام این روش به متخصص مراجعه شود. توصیه می کنیم که با دریافت نوبت ویزیت از متخصص پوست و مو به وسیله زیبر، از کرایوتراپی، بهترین نتیجه را بگیرید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *