خانه/ دانستنی پزشکی / تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی
تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

آخرین به روز رسانی ۴ بهمن ۱۴۰۲ 0

آیا می دانستید جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند؟ در واقع جراحی های زیبایی تنها بخشی از تخصص گسترده جراحی پلاستیک هستند و هدف جراحی پلاستیک تنها زیبایی صورت و بدن نیست. اگر شما هم در این خصوص کنجکاو هستید، با ما بمانید؛ زیرا در ادامه این مطلب از مجله زیبر می خواهیم تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی را بیشتر به شما بگوییم.

جراحی پلاستیک چیست؟

جراحی پلاستیک، علم گسترده ای است که برای زیبایی بیشتر و ترمیم اعضای بدن استفاده می شود. این جراحی بیشتر به منظور بازسازی اعضای بدن مثل رفع مشکلات مادرزادی مثل ترمیم لب شکری، حذف تومور، سرطان هایی مثل سرطان پستان، تروما و غیره انجام می شود.

انواع جراحی پلاستیک

این تخصص زیرشاخه های بسیار زیادی دارد که در ادامه آن ها را لیست کرده ایم:

  • جراحی سوختگی
  • جراحی جمجمه
  • جراحی لیزری
  • جراحی دست
  • جراحی پلاستیک کودکان
  • جراحی زیبایی
  • جراحی فک و صورت

انواع جراحی پلاستیک در یک نگاه

1. جراحی سوختگی

جراحی سوختگی یک نوع جراحی پلاستیک است که به منظور بهبود و بازسازی بافت های آسیب دیده ناشی از سوختگی انجام می شود. این جراحی به طور اصطلاحی به عنوان "جراحی بازسازی سوختگی" نیز شناخته می شود.

برای انجام این تکنیک پزشک ارزیابی دقیقی از حجم و نوع آسیب سوختگی انجام می دهد که شامل اندازه سوختگی، عمق آسیب و محل آسیب دیده شده می شود.

2. جراحی فک و جمجمه

جراحی پلاستیک فک و جمجمه نیز یک زمینه از جراحی پلاستیک است که به منظور بهبود استحکام و ظاهر فک و جمجمه انجام می شود. این نوع جراحی ممکن است به عنوان جراحی فک (Orthognathic Surgery) یا جراحی پلاستیک جمجمه (Craniofacial Surgery) نیز شناخته شود.

این نوع جراحی برای بهبود شکل جمجمه و ساختارهای مربوط به صورت و سر استفاده می شود که بیشتر اوقات در مواردی که بیماران با نقص های مادرزادی یا آسیب های جدی به جمجمه روبرو هستند، اجرا می شود.

همچنین بخوانید: رازهای داشتن یک آرایشگاه موفق

3. جراحی پلاستیک لیزری

جراحی پلاستیک لیزری یک روش مدرن و موثر در ترمیم آسیب های پوستی و بافتی است. این روش از تکنولوژی لیزر برای بهبود استحکام، بافت های پوستی و ترمیم زخم ها و آسیب ها استفاده می کند. از جراحی پلاستیک لیزری می توان برای جوانسازی و افزایش ساخت کلاژن در پوست هم کمک گرفت.

4. جراحی دست

جراحی پلاستیک ترمیم دست یک فرآیند جراحی پیچیده است که به منظور بازسازی و بهبود وضعیت دستی که به هر دلیلی آسیب دیده، انجام می شود. این نوع جراحی ممکن است در مواردی مانند تصادف، آتش سوزی، حوادث صنعتی یا دیگر عوامل زیان آور که منجر به آسیب دیدگی دست شود، اجرا گردد.

5. جراحی پلاستیک کودکان

گاهی اوقات می توان بلا استفاده از روش های جراحی آسیب ها و نقص های مادرزادی کودکان را درمان کرد. به طور مثال اگر نوزادی لب شکری متولد شود می توان از تخصص جراحی پلاستیک کودکان کمک گرفت ودر سنین کودکی این مشکل را درمان نمود تا بعدها کودک دچار آسیب های روحی نگردد.

6. تکنیک های جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک از انواع مختلف تکنیک ها و روش های جراحی برای بهبود ظاهر بدن یا صورت استفاده می کند. در زیر، به برخی از انواع تکنیک های جراحی پلاستیک اشاره شده است:

  • جراحی باز (Open Surgery)
  • جراحی بسته (Closed Surgery)
  • جراحی لاپاروسکوپی (Laparoscopic Surgery)
  • جراحی لیزری (Laser Surgery)
  • جراحی با فناوری چاقوی پلاسما (Plasma Knife Surgery)
  • جراحی مینیمال (Minimally Invasive Surgery)

تکنیک های جراحی پلاستیک

1. جراحی باز (Open Surgery)

در این تکنیک، جراح یک برش بزرگ در منطقه مورد نظر انجام می دهد تا به بافت های داخلی دسترسی داشته باشد.

این روش معمولاً برای جراحی های پیچیده و بافت های عمقی استفاده می شود.

2. جراحی بسته (Closed Surgery)

در این تکنیک، جراح از برش های کوچکتر و مخفی تر استفاده می کند. این روش برای جراحی هایی که پیچیدگی کمتری دارند، استفاده می شود و تغییرات کمتری در بافت های عمیق ایجاد می کند.

3. جراحی لاپاروسکوپی (Laparoscopic Surgery)

از لاپاروسکوپ (ابزاری با یک لوله نازک و دوربین) برای ایجاد برش های کوچک و انجام جراحی از داخل بدن بیمار استفاده می شود.این روش کمترین آسیب به بافت های اطراف ایجاد می کند و زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارد.

4. جراحی لیزری (Laser Surgery)

گاهی از انرژی لیزر برای برش، تنظیم شکل یا حتی ترمیم بافت ها استفاده می شود. این روش به جز جراحی های زیبایی، در ترمیم زخم ها و حتی در برخی از جراحی های چشمی نیز استفاده می شود.

5. جراحی با فناوری چاقوی پلاسما (Plasma Knife Surgery)

از یک چاقوی پلاسما برای ایجاد برش های دقیق و کاهش خونریزی در طول جراحی استفاده می شود.

6. جراحی مینیمال (Minimally Invasive Surgery)

این تکنیک شامل استفاده از ابزارهای کوچک، برش های کوچک و فناوری های مختلف برای کاهش باز ماندن و آسیب به بافت های اطراف است.

جراحی زیبایی چیست؟

جراحی زیبایی در واقع نوعی از جراحی پلاستیک است؛ اما اکثر مردم به اشتباه تصور می کنند که تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی آنقدر ناچیز است که می توان این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار برد. در واقع جراحی زیبایی، روشی است که فرد کاملا انتخابی آن را انجام می دهد و هیچگونه مشکلی از لحاظ سلامتی در این زمینه ندارد. در واقع این فرد به دلیل بیماری یا نقص خاصی، جراحی زیبایی را انجام نمی دهد، بلکه کاملا به دلیل زیباتر شدن و افزایش جذابیت آن را انتخاب می کند. به همین دلیل، در بسیاری از کشورها این جراحی، شامل پوشش بیمه درمانی نخواهد شد.

 انواع جراحی زیبایی

رایج ترین جراحی های زیبایی کدام اند؟

گفتیم که جراحی زیبایی (Cosmetic Surgery) زیر مجموعه جراحی پلاستیک است و به منظور بهبود ظاهر فیزیکی و افزایش جذابیت شخصی انجام می شود. در ذیل تعدادی از پرطرف دارترین جراحی های زیبایی را نام برده ایم:

جراحی زیبایی یا جراحی زیبایی بدن (Cosmetic Surgery) یک حوزه از جراحی پلاستیک است که به منظور بهبود ظاهر ظاهری فیزیکی فرد و افزایش جذابیت شخصی انجام می شود. برخلاف جراحی های پلاستیک ترمیمی که بهبود عملکرد و ساختارهای بدنی را هدف دارند، جراحی زیبایی بیشتر به بهبود و اصلاح ظاهر ظاهری تمرکز دارد. در زیر، تعدادی از جراحی های زیبایی رایج ذکر شده اند:

  • جراحی افزایش یا کاهش سایزسینه (Breast Augmentation)
  • جراحی لیپوساکشن (Liposuction)
  • جراحی رینوپلاستی (Rhinoplasty):
  • لیفت چهره (Facelift)
  • جراحی پلاستیک چشم (Eyelid Surgery)

1. جراحی افزایش سایز سینه

این جراحی معمولاً با استفاده از پروتزهای سینه انجام شده و باعث افزایش حجم سینه و بهبود شکل آن با توجه به ترجیحات زیبا جو می شود. این جراحی برایبرای افرادی که دوست دارند حجم سینه خود را افزایش دهند و یا به دلیل علل دیگر مانند افتراق اندام ها نیاز به تناسب بیشتری دارند، توصیه می شود.

2. جراحی لیپوساکشن (Liposuction)

این نوع جراحی زیبایی از طریق ساکشن چربی اضافی از زیر پوست به کمک لوله های خاص به منظور کاهش حجم موضع مورد انتخاب مثل شکم، ران و باسن انجام می شود و برای افرادی که با وجود ورزش و رژیم غذایی مناسب، نمی توانند به اندام دلخواه خود دست پیدا کنند توصیه می شود.

3. جراحی رینوپلاستی (Rhinoplasty)

منظور از رینوپلاستی همان جراحی زیبای بینی است که با تغییر اندازه و شکل بینی از طریق جراحی به چهره زیباجو تناسب بیشتری می بخشد و باعث بهبود شکل بینی و تناسب آن با سایر اجزای صورت می شود. این جراحی برای افرادی که از فرم بینی خود راضی نیستند یا مشکلات تنفسی دارند، توصیه می شود.

4. لیفت صورت (Facelift)

لیفت صورت به منظور کاهش چین و چروک ها و افزایش کشیدگی پوست از طریق برش ها و بهبود طرح پوست صورت و گردن انجام می شود. البته برای این هدف می توان از روش جدیدتری به نام اندولیفت صورت هم که بسیار کم تهاجم است، استفاده نمود.

5. جراحی پلاستیک چشم

جراحی پلاستیک چشم یا بلفاروپلاستی برای حذف بافت های اضافی و اصلاح پوست اطراف چشم انجام شده و نتیجه آن کاهش پف و چین چشم ها است و برای افرادی که با مشکلات پوستی یا پفی گی چشم ها مواجه هستند، توصیه می شود.

جراحی پلاستیک چشم

تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

هرچند که اکثر مردم فکر می کنند که این دو اصطلاح یکسان هستند، اما همانطور که خودتان هم تا به اینجای مقاله مشاهده کردید، تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی از زمین تا آسمان است! جراحی پلاستیک به منظور درمان و ترمیم بافت ها استفاده می شود و جراحی زیبایی تنها هدف زیباتر کردن بیمار را دارد.

اما آیا می دانید جراحی پلاستیک تاریخچه جالبی دارد؟ در هندوستان، افراد مجرم را با بریدن بینی شان مجازات می کردند. در آن زمان پزشکی برای اصلاح فرم بینی مردم، از روش جراحی استفاده کرد و با تکنیک گراپ و فلپ در آن زمان بینی مردم را ترمیم می نمود.

نتیجه گیری

هر چند که اکثر مردم تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی را نمی دانند؛ اما این دو مفهوم تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و در ودقع جراحی زیبایی فقط یکی از انواع تخصص جراحی پلاستیک است. به هر حال، با وجود این تفاوت ها می توانید برای زیباتر شدن از یک پزشک حاذق متخصص جراحی پلاستیک، یک نوبت جراحی زیبایی بگیرید و کاری هم به تفاوت های علمی این دو موضوع نداشته باشید.

اگر یبرای انتخاب پزشک مردد هستید و یا وقت کافی برای گرفتن نوبت پزشک زیبایی ندارید، اپلیکیشن زیبر را نصب کنید تا برای رزرو وقت از مراکز زیبایی فقط به 5 دقیقه زمان نیاز داشته باشید.

سوالات متداول راجب تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

1. منظور از گرافت و فلت در جراحی پلاستیک چیست؟

احتمالا شما هم این دو اصطلاح را شنیده اید. به علت تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی می توان گفت که این دو اصطلاح بیشتر برای جراحی پلاستیک به کار می روند. گرافت در حقیقت، بخشی از پوست بدن است که می توان از آن برای ترمیم قسمتی از بدن استفاده نمود. فلپ هم برداشتن بافتی از بدن است که از آن برای ترمیم بافت مشابه بدن استفاده می شود. مثلا برای جراحی پلاستیک بینی از پوست پیشانی فرد فلپ برمی دارند.

2. چه زمانی به جراحی پلاستیک مراجعه کنیم؟

متخصص جراحی پلاستیک فردی است که به تمام انواع و تکنیک های این روش اشراف کامل داشته باشد؛ بنابراین می توانید در صورت نیاز به ترمیم بافت های بدن و یا تصمیم برای زیباتر شدن به متخصص جراح پلاستیک مراجعه نمایید.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *