خانه/ دانستنی پزشکی / معرفی کاربردهای مزوتراپی
کاربردهای مزوتراپی

معرفی کاربردهای مزوتراپی

آخرین به روز رسانی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 0

مزوتراپی تکنیکی جدید در جوانسازی پوست و مو به شمار می رود. با استفاده از این متد می توان با تزریق ویتامین ها به لایه میانی پوست به کلاژن سازی آن کمک کرد. این روش کم تهاجمی بوده و نیازی به مراقبت ویژه نخواهد داشت و از این لحاظ حائز اهمیت است. با ما در زیبر همراه باشید تا پس از معرفی مزوتراپی با انواع کاربردهای آن برای پوست و مو و کاهش وزن آشنا شوید.

معرفی تکنیک مزوتراپی

در زبان یونانی مزو ( (Mesos به معنای میانی است و منظور از مزوتراپی درمانی است که لایه های میانی پوست را هدف قرار می دهد. در این تکنیک که از جدیدترین متدهای جوانسازی پوست است، برای ترمیم پوست و سایر مقاصد درمانی مشابه موادی نظیر ویتامین ها، هورمون ها و عصاره ها به لایه میانی پوست تزریق می شوند.

به همین دلیل است که کاربردهای مزوتراپی طیفی متنوع را شامل می شود. با کمک این روش می توان چروک های ریز و لک های صورت را ترمیم کرده و به کشیدگی پوست و کلاژن سازی آن کمک کرد. اما این تنها کارکرد مزوتراپی محسوب نمی شود.

همچنین بخوانید: بهترین روش برای جوانسازی و سفتی پوست صورت

تاریخچه مزوتراپی

نخستین بار مزوتراپی توسط دکتر میشل پیستور، پزشک فرانسوی، در دهه ۱۹۵۰ برای تسکین دردهایی از قبیل دردهای اسکلتی عضلانی، آرتریت و برخی مسائل پوستی مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر پیستور در آن زمان به این نتیجه رسید که تزریق مواد مورد نظر به لایه های میانی پوست منجر به کاهش التهاب، ترمیم بافت ها و کاهش علائم مرتبط با بیماری های مذکور خواهد شد. مدتی بعد بود که پزشکان متوجه شدند می توان از خواص مزوتراپی در راستای مصارف آرایشی و زیبایی نیز بهره گرفت.

کاربردهای مزوتراپی در جوانسازی

کاربردهای مزوتراپی در زیبایی و جوان سازی

مزوتراپی با تحریک پوست به کلاژن سازی باعث جوانی و ترمیم مشکلات پوستی خواهد شد. همچنین به کمک این روش می توان در راستای چربی سوزی نیز اقدام کرد. به همین دلیل است که علاوه بر کارکردهای جوانسازی پوست و مو برای مزوتراپی کارکرد لاغری نیز در نظر گرفته می شود. به طور کلی برخی از اصلی ترین کاربردهای مزوتراپی عبارتند از:

  • مزوتراپی مو
  • مزوتراپی صورت
  • جوانسازی پوست
  • درمان ریزش مو
  • درمان لک و اسکار
  • کاهش وزن

برخی از دیگر کاربردهای مزوتراپی در زیبایی و جوان سازی نیز عبارت است از:

  • رفع تیرگی زیر چشم
  • زاویه سازی صورت
  • ترمیم آفتاب سوختگی
  • تقویت لب

کاربردهای مزوتراپی 

مزوتراپی برای مو

از مزوتراپی برای درمان مشکلات ریزش مو استفاده می شود. در این روش تزریق ویتامین به کف سر (لایه اپیدرم پوست سر) باعث رویش مجدد موهای سر، بهبود سلامت فولیکول های مو و تقویت پوست کف سر می شود.

کاربردهای مزوتراپی مو وقتی محسوس خواهد بود که تعداد جلسات تعیین شده توسط دکتر تمام و کمال انجام شود. برای هر جلسه مزوتراپی مو بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است. تعداد جلسات نیز بین ۱ تا ۲ جلسه در هفته به صلاحدید پزشک متفاوت است. بعد از ۳ ماه می توانید منتظر رویش موهای جدید و اثربخشی مزوی مو باشید.

مزوتراپی در درمان انواع بیماری های پوست کف سر که باعث ریزش مو می شوند از قبیل آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگو)، تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا موفق عمل خواهد کرد.

عوارض مزوژل جالپرو

مزوتراپی صورت

مزوتراپی صورت برای مقاصد متنوعی از قبیل جوانسازی و پاکسازی پوست تا از بین بردن غبغب به کار گرفته می شود. این روش غیر تهاجمی بسیاری از عیوب مختل کننده زیبایی صورت را اصلاح می کند.

تداوم در مزوتراپی باعث دستیابی به نتایجی بی نظیر در راستای روشن تر شدن پوست، از بین رفتن جای زخم و کاهش تیرگی های زیر چشم می شود. برای از بین بردن جای جوش های عمقی نیز می توان از مزو استفاده کرد و این نیز یکی از مهم ترین انواع کاربردهای مزوتراپی صورت به شمار می رود.

 عکس قبل و بعد مزوتراپی صورت   

جوانسازی پوست

برای جوانسازی پوست به کمک مزوتراپی از تزریق مستقیم اسید هیالورونیک به مزودرم (لایه میانی پوست) استفاده می شود. تولید کلاژن و الاستین در نتیجه این تزریق باعث تغذیه و جوانسازی پوست در درازمدت بوده و باعث بازسازی و ترمیم خود به خودی پوست شما خواهد شد.

درمان ریزش مو

همان طور که پیشتر اشاره شد برای درمان مشکلات کف سر و مسائلی از قبیل ریزش مو و نازک شدن مو می توان از مزو بهره گرفت. موفقیت درمان ریزش مو با کاربردهای مزوتراپی در حدود ۹۰ تا ۹۲ درصد تخمین زده شده است. با توجه به دشواری روش های کاشت موی سر و هزینه های بسیار زیاد آن می توان از مزایای مزوتراپی جهت درمان ریزش و مشکلات کف سر بهره مند شد و از هزینه های گزاف کاشت در امان بود.

کاربردهای مزوتراپی

تعداد جلسات لازم

مزوتراپی مو برای ریزش مو

۴ تا ۶ جلسه

مزوتراپی صورت

۵ تا ۱۰ جلسه

جوانسازی پوست با مزوتراپی

۶ تا ۸ جلسه

درمان لک و اسکار

۸ تا ۱۵ جلسه

کاهش وزن

۳ تا ۵ جلسه

درمان لک و اسکار

جای زخم و بخیه بعد از ترمیم خودبه خودی آن ها باقی خواهد ماند. این بقایای زخم ها می توانند مانعی مهم سر راه زیبایی شما ایجاد کنند به همین دلیل است که برای ترمیم رد زخم ها و جای بخیه ها از روش های متنوعی کمک گرفته می شود. اثر بخشی مناسب مزوتراپی صورت برای لک باعث می شود که از این روش برای ترمیم جای زخم ها و اسکار نیز استفاده شود. از مهم ترین این کاربردها عبارت است از:

ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون

مزوتراپی در درمان لکه های آفتاب نظیر ملاسما و مشکلات هایپرپیگمانتاسیون نیز به کار آمده و تیرگی پوست در این نواحی را از بین می برد. با گنجاندن موادی مانند ویتامین C، اسید کوجیک و سایر مواد روشن کننده پوست در محلول مزوتراپی می توان از این عملکرد اطمینان حاصل کرد.

ملاسما

فواید مزوتراپی برای کاهش وزن

برای پاسخ به سوال مزوتراپی لاغری چیست باید ابتدا از عملکرد مزو در کاهش چربی باخبر شد. موادی که در مزوتراپی استفاده می شوند باعث از بین رفتن سلولیت و چربی در تمام قسمت های بدن می شوند. تزریق میکرو داروها به لایه میانی پوست و رسیدن مواد مغذی به نواحی خاصی از بدن باعث آب شدن چربی های منجر به چاقی شده و از این طریق به کاهش وزن کمکی به سزا می کنند. به طور کلی کاربردهای مزوتراپی برای لاغری از طریق موارد زیر انجام می شود.

فواید مزوتراپی برای لاغری

1. از بین بردن سلولیت ها

مزوتراپی اغلب به عنوان درمانی برای از بین بردن سلولیت به کار گرفته می شود. استرچ مارک هایی که در نتیجه کاهش یا افزایش قابل توجه وزن روی شکم و ران ها ظاهر می شوند نیز با این خاصیت مزوتراپی قابل درمان هستند.

2.افزایش سوخت و ساز بدن

برخی متخصصان متعقدند که تزریق مزوتراپی با افزایش متابولیسم بدن باعث تجزیه چربی ها و کمک به کاهش وزن می شود.

3. بهبود گردش خون

به عقیده برخی دیگر از متخصصان تزریق مزوتراپی باعث افزایش سرعت گردش خون شده و از این طریق باعث از بین بردن چربی در مناطق تزریق خواهد شد. مزوتراپی با بازسازی سلول های پوست باعث آبرسانی بیشتر به آن ها نیز می شود.

4. کاهش اشتها

از دیگر کاربردهای مزوتراپی برای کاهش وزن می توان به اثرات این روش در از بین بردن اشتها اشاره کرد. مدیریت وزن از طریق کنترل اشتها یکی از بهترین و ایمن ترین راه هاست که به عقیده برخی مزوتراپی موفق به انجام آن می شود.

ممنوعیت مزوتراپی

کاربردهای مزوتراپی ممکن است از فردی با فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی افراد با شرایط پزشکی خاص، استفاده از روش هایی که باعث ورود مواد خارجی به بدن می شوند مناسب نخواهد بود. افرادی که مزوتراپی برای آن ها گزینه مناسبی به شمار نمی رود عبارتند از:

  • 1. زنان باردار و شیرده
  • 2. افراد مبتلا به اختلال انعقاد خون
  • 3. افراد مبتلا به آلرژی
  • 4. بیماران عفونی
  • 5. بیماران خودایمنی
  • 6. دیابت کنترل نشده
  • 7. مصرف کنندگان داروهای خاص

کاهش وزن با مزوتراپی

سخن آخر

برای گرفتن بهترین نتیجه از کاربردهای مزوتراپی بهتر است شرایط پزشکی خود را در نظر بگیرید. مشورت با متخصص و بیان کردن پیشینه سلامتی به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط کم خطری مثل مزوتراپی نیز بتوانید ایمنی خود را به بهترین شکل در نظر گیرید. در صورت تمایل از ترکیب روش های مختلف نیز می توان استفاده کرد تا به نتیجه ای ایده آل دست پیدا کرد.

سوالات متدوال راجب کاربردهای مزوتراپی

۱. مزوتراپی چیست و عوارض آن کدامند؟

مزوتراپی روشی برای جوانسازی پوست از طریق تزریق است که عوارض زیادی به همراه ندارد.

۲. چه نقاطی از بدن برای درمان مزوتراپی مناسب است؟

مزوتراپی برای کاهش وزن و جوانسازی پوست اثربخش است.

۳. آیا مزوتراپی باعث کاهش ریزش موها می شود؟

بله. ۴ تا ۶ جلسه مزوتراپی از ریزش مو جلوگیری می کند.

۴. آیا مزوتراپی عوارض جانبی دارد؟

مزوتراپی عارضه جانبی خطرناکی ندارد.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *