خانه/ دانستنی پزشکی / پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم
پرمویی در زنان

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم

آخرین به روز رسانی ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ 0

پرمویی در زنان مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه می شوند. معنای پرمویی این است که موهای زائد بدن در قسمت هایی که به طور معمول مو وجود ندارد، رشد می کنند. این مشکل معمولا، علت هورمونی دارد و به دلیل افزایش آندروژن در بدن زنان به وجود می آید. در ادامه این مطلب، علت پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان را بررسی کرده، و راه حل درمان آن را ارائه می کنیم، همراه ما بمانید.

اختلال هیرسوتیسم چیست؟

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم همان رشد بیش از حد و ناخواسته موهای زائد در بدن است که به دلیل بالا رفتن سطح آندروژن در زنان به وجود می آید. آندروژن نام مجموعه ای از هورمون های مردانه مانند تستوسترون است که اگر تعادل آن در بدن زنان به هم بریزد باعث ایجاد مشکلات پزشکی متعددی می شود. البته درمان های زیادی از جمله درمان های پزشکی جدید، سنتی و خانگی زیادی برای پرمویی وجود دارد که در بخش های بعدی این مقاله تمام آن ها را معرفی کرده ایم.

انواع روش های ازبین بردن موهای زائد

در واقع هیرسوتیسم همان اختلالی است که باعث می شود موهای تیره و سفتی در قسمت های مختلف بدنتان مشاهده کنید. این موهای زائد و سفت معمولا در نواحی مختلف مثل پشت لب ، وسط قفسه سینه، چانه، خط وسط شکم و کنار گونه ها رشد می کنند و احساس رضایت فرد از چهره خود را از بین می برند. لازم به ذکر است که اگر هیرسوتیسم در زنان شدید باشد، ممکن است علامت یک بیماری جدی تلقی شود. اما پرمویی درزنان نشانه چیست؟ در بخش های بعدی بیشتر توضیح می دهیم.

علت پرمویی صورت در زنان

علائم پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان

از آنجایی که پرمویی زنان به علت افزایش هورمون های مردانه ایجاد می شود، به جز مشاهده موهای تیره و ضخیم علائم دیگری هم به همراه دارد که هر کدام از آن ها را در ذیل به تفضیل توضیح می دهیم:

  • صدای کلفت و ضخیم در زنان
  • ریزش مو با الگوی مردانه
  • ایجاد جوش های زیاد و هورمونی
  • توقف رشد سینه و کاهش سایز آن
  • افزایش توده عضلانی

صدای کلفت و ضخیم در زنان

یکی از تغییراتی که پس از بلوغ در پسران رخ می دهد، بم شدن صدای آنان است که به علت بالا رفتن سطح آندروژن هاست. اگر هورمون های مردانه در بدن زنان زیاد باشد، موضوع تغییر صدا برای آنان هم به وجود می آید. معمولا زنانی که دچار برهم خوردن تعادل هورمونی و بالا رفتن سطح آندروژن شده اند، صدایی دورگه و بم دارند. آندروژن هورمون پرمویی در زنان است!

البته با مراجعه به متخصص غدد و دریافت دارو این مشکل به راحتی حل می شود و صدا به حالت عادی برخواهد گشت.

7 علت جواب ندادن لیزر موهای زائد چیست؟

ریزش مو با الگوی مردانه

یکی دیگر از علائمی که همراه با پرمویی در زنان دیده می شود، ریزش موی سر آنان با الگوی مردانه است. یعنی موی بانوان در سمت جلو و وسط سر شروع به ریزش و کم پشت شدن می کند. اگر ریزش مو با این الگو در یک خانم وجود داشته باشد، درمان های موضعی و تقویتی برای مو کفایت نمی کند و فرد نیازمند هورمون درمانی خواهد بود. در این حالت متخصص پوست و مو، به راحتی این مشکل را تشخیص می دهد و فرد را به یک پزشک غدد ارجاع خواهد داد.

ایجاد جوش های زیاد و هورمونی

جوش های سرسفید و یا حتی زیرپوستی به مقدار زیاد که به درمان های دارویی متخصص پوست مقاوم هستند و به همراه پرمویی زنان یا همان هیرسوتیسم دیده می شوند، منشا هورمونی دارند. اگر با مراجعه به پزشک، تعادل هورمونی بدن برقرار شود هم هیرسوتیسم و هم جوش ها درمان خواهند شد.

جوش های هورمونی

توقف رشد سینه و کاهش سایز آن

اگر علت پرمویی در زنان افزایش سطح تستوسترون و دیگر هورمون های مردانه باشد، ممکن است با کاهش سایز سینه همراه شود. سینه دختران با افزایش ترشح هورمون استروژن در سن بلوغ شروع به رشد می کند و اگر در این سنین هورمون کافی ترشح نشود و یا تعادل هورمون ها به هم بخورد و آندروژن بالا برود، سینه ها به اندازه کافی رشد نخواهند کرد و معمولا در این افراد پرمویی و سینه های کوچک دیده می شود.

افزایش توده عضلانی

تستوسترون برای رشد عضلات افراد ورزشکار عالی است! البته اگر این هورمون در زنان به اندازه بیش از حد مجاز ترشح شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. رشد زیاد توده عضلانی در زنان می تواند نشان دهنده این باشد که هورمون تستوسترون در بدن آن ها زیاد ترشح می شود. افزایش این هورمون یکی از علت های ایجاد پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم است.

مهم‌ترین دلایل پر مویی در زنان

مهم ترین دلایل پر مویی در زنان

در سال های مربوط به بلوغ دختران، تخمدان ها فعال می شوند و شروع به ترشح هورمون های جنسی می کنند. این هورمون ها سبب شروع رویش مو در زیربغل و نواحی دیگر بدن می شوند و اگر تعادل ترشح آن ها به هم بخورد و نسبت ترشح اندروژن ها بیشتر شود، موهای بیشتری رشد خواهد کرد که همان پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم نامیده می شود.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

اگر دلیل به هم ریختن تعادل هورمون ها در بدن مشخص شود می توان درمان قطعی پرمویی در زنان را انتظار داشت. عوامل زیر از مهم ترین دلایل بروز این عارضه محسوب می شوند:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سندرم کوشینگ
  • یائسگی
  • مشکل و تومور در غدد فوق کلیه ای
  • داورهایی مثل ماینوکسیدیل و دانازول

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این بیماری، به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن به وجود می آید و مشکلات زیادی را برای فرد به همراه دارد. بدترین موضوع در بیماری تخمدان پلی کیستیک این است که خود این بیماری تعادل هورمونی را بیشتر و بیشتر به هم می ریزد و یک چرخه باطل به وجود می آورد!

این بیماری، تخمدان ها که ترشح کننده هورمون های جنسی هستند را تحت تاثیر قرار داده و سبب اختلال در روند قاعدگی، پرمویی، ناباروری و حتی پوکی استخوان می شود.

دلایل ایجاد پرمویی در زنان

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ در اثر استرس و اضطراب مزمن به وجود می آید. هنگامی که سطح استرس به مدت زیادی بالا باشد یا فرد تحت استرس شدیدی قرار بگیرد دچار استرس مزمن می گردد. استرس مزمن باعث می شود که هورمون آن یعنی کورتیزول، مدام در بدن ترشح شود. سندرم کوشینگ در اثر ترشح زیاد این هورمون ایجاد می شود.

این بیماری خیلی خطرناک است و یکی از کوچکترین عارضه های آن ایجاد مشکلات پوستی و پرمویی زنان است. سندرم کوشینگ به زبان ساده نوعی آسیب به غده هیپوفیز است که در اثر ترشح زیاد هورمون کورتیزول اتفاق می افتد.

برخی از علائم سندرم کوشینگ، عبارتند از:

  • افزایش وزن ناگهانی
  • زخم های مقاوم به بهبودی
  • فشارخون بالا
  • دیابت نوع دو

سندرم کوشینگ در پرمویی زنان

یائسگی

گاهی اوقات پس از یائسگی یا در بحبوحه آن تعادل هورمون های بدن زنان به هم می ریزد و باعث رویش موها با الگوی مردانه در نواحی مختلف بدن می شود. بانوان می توانند برای اینکه به این عوارض دچار نشوند از متخصص کمک بگیرند.

مشکل و تومور در غدد فوق کلیه ای

پرمویی در زنان گاهی به دلیل ایجاد مشکل در غدد تولیدکننده آدرنالین رخ می دهد. ممکن است بالای غدد فوق کلیه تومورهایی به وجود آید که باعث شوند، هورمون های غیراستروئیدی یعنی همان کورتیزول و آندروژن ها بیش از حد ترشح شوند.

داورهایی مثل ماینوکسیدیل و دانازول

ماینوکسیدیل (Minoxidil) یک داروی موضعی است که برای تحریک رشد بیشتر مو و جلوگیری از ریزش آن مصرف می شود که یکی از عوارض آن رشد موهای زائد تیره و سفت در نواحی مختلف بدن است. دانازول یا دانوکرین هم دارویی است که برای رفع مشکلات رحم مثل آندومتریوز مصرف می شود و می تواند باعث ایجاد موهای زائد تیره شود.

قرص برای درمان پرمویی زنان

درمان پرمویی در زنان

اگر شما هم دارای موهای زائد سفت و تیره در نواحی مختلف بدن خود هستید، حتما به دنبال راه درمان آن می گردید. خوشبختانه راه حل های درمانی زیادی برای درمان قطعی پرمویی در زنان وجود دارد. حتی می توانید با کمی کاهش وزن مقدار زیادی از هورمون های مردانه بدن خود را کم کنید و یا از روش های مختلف برای از بین بردن این موها استفاده کنید. روش های درمانی زیر موجب درمان قطعی هیرسوتیسم یا پرمویی در زنان می شوند:

  • درمان گیاهی پرمویی در زنان
  • درمان های دارویی و کلینیکی

1. درمان گیاهی پرمویی در زنان

همانطور که گفتیم این عارضه به علت به هم خوردن تعادل در هورمون های جنسی به وجود می آید؛ بنابراین ایجاد تعادل در ترشح هورمونی مناسب ترین درمان برای آن است. در این میان، طب سنتی و ایجاد یک سبک سالم برای زندگی یکی از موثرترین روش ها به شمار می آید. برای درمان خانگی پرمویی در زنان با طب سنتی ایرانی چندین راهکار وجود دارد:

  • نوشیدن چای سبز
  • گیاه پنج انگشت
  • دمنوش رازیانه
  • مرزنجوش
  • قارچ ریشی
  • تخم کتان

نوشیدن چای سبز

چای سبز باعث می شود که چربی های اضافه دور کاهش پیدا کنند و همچنین تستوسترون کم تر در بدن آزاد شود. همچنین این نوشیدنی گرم باعث می شود که کیست های تخمدان هم درمان شوند.

گیاه پنج انگشت

اگر فرد روزی ۳۰ میلی گرم از این گیاه را استفاده کند، تمامی هورمون های زنانه اش تنظیم خواهد شد. همچنین این گیاه برای بهبود مشکلات در یائسگی هم تجویز می شود.

دمنوش رازیانه

رازیانه استروژن گیاهی بسیار زیادی دارد و می تواند، بهترین داروی گیاهی برای درمان موهای زائد تیره بدن باشد. در ضمن این گیاه فوق العاده باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه و ایجاد یائسگی زودرس می شود.

رازیانه برای درمان پرمویی در زنان

مرزنجوش

مزرنجوش هم یکی دیگر از داروهای مفید برای رفع پرمویی بدن زنان است. برای درمان باید جوشانده این گیاه را به مدت ۳۰ روز و هر روز دوبار مصرف کنید. از آنجایی که مرزنجوش طعم خیلی خوبی دارد می توان حتی به عنوان چاشنی غذا هم از آن استفاده کرد.

قارچ ریشی

این قارچ نوعی گیاه است که در طب سنتی ژاپنی برای درمان پرمویی صورت زنان در ژاپن استفاده می شده است و یک آنتی آندروژن بسیار قوی به شمار می رود. این گیاه طعم خیلی تلخی دارد و می توانید مانند چای آن را دم کنید و بنوشید.

تخم کتان

تخم کتان به دارو تنظیم کننده هورمون زنانه و از بین برنده کیست تخمدان معروف است. همچنین این دارو امگا ۳، پروتئین و فیبر زیادی دارد؛ به همین خاطر موجب کاهش وزن هم می شود. برای مصرف می توانید آن را به همراه ادویه های دیگر آسیاب کنید.

داروهای گیاهی دیگر

  • ریشه شیرین بیان
  • چای نعنا
  • چای سفید
  • نخل اره ای
  • بادام و گردو

قرص های درمان پرمویی در زنان

2. درمان های دارویی و کلینیکی

از بین بردن موهای زائد بخشی از مراقبت های زیبایی هر فرد است. در این میان موهای زائد هورمونی، به سادگی از بین نمی روند و افراد زیادی به دنبال قرص برای درمان پرمویی در زنان و یا درمان های کلینیکی آن هستند. در ادامه این بخش رایج ترین درمان های دارویی و کلینیکی را معرفی می کنیم:

  • رفع موهای زائد هورمونی با لیزر
  • الکترولیز
  • درمان پرمویی زنان با قرص ضد بارداری
  • داروهای آنتی آندروژن
  • کرم های موضعی درمانی

رفع موهای زائد هورمونی با لیزر

لیزر یکی از محبوب ترین روش ها برای درمان موهای زائد است. در این روش با استفاده از نور لیزر، فولیکول مو را می سوزانند و از رشد آن جلوگیری می کنند. لیزر ملانین یعنی رنگدانه موجود در فولیکول مو را می شناسد و بدون این که پوست اطراف مو آسیب ببیند فقط ریشه مو را می سوزاند. البته در کنار این روش باید درمان دارویی هیرسوتیسم را هم ادامه داد.

لیزر موهای پشت لب

الکترولیز

اگر فرد به دنبال روش دائمی تری باشد می تواند الکترولیز موهای زائد را انتخاب کند، در این روش یک سوزن داغ و ظریف را وارد فولیکول مو می کنند و با استفاده از جریان برق ریشه مو را از بین می برند. در روش الکترولیز، هر مو به طور جداگانه هدف قرار می گیرد و به همین دلیل هر جلسه آن بیشتر از یک جلسه لیزر معمولی طول می کشد.

درمان پرمویی زنان با قرص ضد بارداری

این داروهای سرشار از استروژن و پروژسترون هستند و به همین دلیل موهای زائد هورمونی را درمان می کنند. البته فرد برای این که این روش را انتخاب کند، نباید قصد بارداری داشته باشد. قرص های ضد بارداری برای برخی از افراد عوارض جانبی خاصی مثل عصبی شدن، حالت تهوع و سردرد را به همراه داشته باشد.

داروهای آنتی آندروژن

داروهایی مانند اسپیرونولاکتون می توانند مانع از اتصال آندروژن ها به سلول های بدن شوند. البته باید توجه داشت که شروع بهبودی با این داروها حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد. همچنین مهم است که هنگام مصرف این گونه داروها قصد بارداری نداشته باشید؛ زیرا باعث ایجاد نقص مادرزادی در جنین می شوند.

لیزر موهای پشت لب برای درمان هیرسوتیسم

کرم های موضعی درمانی

برای درمان پرمویی صورت در زنان، کرم های موضعی هم وجود دارند که حاوی افلورنیتین هستند. این کرم ها را باید روزی دوبار در روز در ناحیه پرموی صورت استفاده کرد. این کرم ها باعث توقف کامل رشد این موها نخواهند شد و برای رفع کامل آن ها باید از روش درمانی لیزر هم استفاده شود.

نتیجه گیری

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم به علت به هم خوردن نظم ترشح هورمون در بدن ایجاد می شود و به همین دلیل در کنار آن ممکن است علائم دیگری هم مشاهده کنید. البته این عارضه به راحتی درمان می شود و فقط کافی است علت اصلی آن در هر فرد مشخص شود.

شما هم به پرمویی مبتلا هستید؟ توصیه می کنیم حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با تشخیص خود به برای ریشه یابی علت و درمان پرمویی در زنان کمک کند. به هرحال اگر به دنبال شناسایی یک متخصص کاربلد برای رفع پرمویی و یا نوبت گرفتن از یک کلینیک برای لیزر موهای زائد هستید، زیبر به شما کمک می کند؛ پس همین الان زیبر را نصب کنید و با مطالعه نظرات مشتریان قبلی به راحتی متخصصان پوست و مو را مقایسه کنید، از میان آن ها بهترین را انتخاب نمایید و با همین سامانه نوبت خود را رزرو کنید.

سوالات متداول راجب مشکل پرمویی در زنان

در ادامه به بررسی سوالات متداول پیرامون مشکل و عارضه پرمویی و هیرسوتیسم در خانم ها پرداخته ایم:

علت ایجاد پرمویی در زنان چیست؟

عدم تعادل در ترشح هورمون ها و افزایش هورمون های مردانه باعث رویش موی تیره و سفت می شود.

چگونه می توان پرمویی در زنان را درمان کرد؟

درمان این عارضه به راحتی انجام می شود، اما باید علت آن مشخص شده باشد.

آیا می توان پرمویی صورت زنان را درمان کرد؟

بله، با اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و مراجعه به متخصص این مشکل به راحتی حل می شود.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *