خانه/ مراقبت از مو/ روشهای مراقبت از مو
روشهای مراقبت از مو

روشهای مراقبت از مو

آخرین به روز رسانی ۱۸ دی ۱۴۰۲ 0

موهای زیبا، درخشان و سالم یک نشانه زیبایی و سلامت فرد است. برای همین، خیلی از افراد (چه زن، چه مرد) به دنبال داشتن بهترین حالت و سلامت مو هستند؛ اما چطور می توان از تخریب شدن مو جلوگیری کرد؟ آیا موهای ابریشمی که در فیلم ها و سریال ها می بینیم واقعا امکان پذیر هستند؟ روش های مراقبت از مو چگونه است؟

برای جواب به این سوالات برخی از نکات اصلی و کلیدی مراقبت از مو را برای شما مطرح کردیم تا شما هم بتوانید موهایی سالم، زیبا، درخشان و ابریشمی داشته باشید.

اهمیت داشتن روتین مراقبتی موی سر

یکی از بهترین روش های مراقبت از مو، ایجاد روتین درست و منحصربه فرد برای موهای شما است. با یافتن روتین درست می توانید موهای سالم، قوی و درخشان داشته باشید. داشتن روتین و عادت مراقبتی درست به شما کمک می کند که همیشه از موهای خود نگهداری کنید.

وقتی روتین مناسب برای سلامت موهای خود پیدا کردید نیاز به تغییر زیاد در طول زندگی نخواهید داشت، چون این روتین مخصوص موهای شما ساخته بوده و با تمام نیازهای موی شما همسو است.

روتین و محصولات مختلفی وجود دارد که برای هر نوع ساختار مو ساخته شده و برای هر فرد متفاوت است. به همین دلیل، انتخاب روتین درست بسیار مهم و حائز اهمیت است.

روتین مراقبتی از مو

14 نکته کلیدی مراقبت از مو

با دانستن نکات مهم مراقبت روزانه از مو می توانید بدون دردسر زیاد از موهای خود محافظت کنید تا همیشه موهای زیبا، درخشان و سالم داشته باشید. ساختن روتین مراقبتی مو را با توجه به نوع مو و نیازهای آن پیاده کنید تا از بهترین نتیجه بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید:

کراتینه مو چیست و چه مزایایی دارد؟

1. روتین مراقبت از موی سر با توجه به جنس مو

مو چندین حالت و بافت مختلف دارد که مراقبت از هرکدام متفاوت بوده و به شرایط مو بستگی دارد. موها در کل به 3 نوع چرب، معمولی و خشک تقسیم می شوند که تک تک آن ها روش ها و روتین های مراقبتی متفاوتی باهم دارند. برای همین شناخت نوع مو خود به شما کمک می کند که بهترین روتین مراقبتی را پیدا کنید.

  • مراقبت از موهای چرب: برای مراقبت از موهای چرب باید میزان شامپوهای خود را بیشتر کنید تا چربی موهای شما متعادل تر شود. بااین حال، به یاد داشته باشید که شستشوی مکرر و زیاد مو باعث خشکی مو می شود.
  • مراقبت از موهای خشک: برای مراقبت از موهای خشک از ترکیباتی مانند روغن زیتون، آلوئه ورا و تخم مرغ می توانید استفاده کنید. این مواد باعث آب رسانی موها شده و طراوت مو را متعادل می کند.
  • مراقبت از موهای معمولی: مراقبت از این نوع موها بسیار ساده و بدون دردسر است. با رعایت کردن روتین های درست، مانند شامپو و شانه زدن مو و رعایت بهداشت مو می توانید از موهای معمولی مراقبت کنید.

روتین های مختلف مراقبت از مو

2. شست وشوی درست موها

یکی از بهترین روش های مراقبت از مو شست وشوی به موقع و درست موها است. خیلی وقت ها شست وشوی نادرست مو باعث شکنندگی یا تخریب موها می شود؛ پس برای داشتن موی مناسب و زیبا به نکات شستشوی زیر دقت کنید:

  • به مقدار مناسب از شامپو برای موهای خود استفاده کنید. ابتدا به نسبت اندازه موهای خود شامپو روی دست خود بریزید و سپس آن را آب کمی رقیق کنید.
  • وقتی که موهای خودتان را می شویید، بیشتر تمرکزتان را روی پوست سر بگذارید و به خوبی آن را ماساژ دهید. اگر فقط موها شسته شود، باعث کدری، درشتی و وز شدن مو می شوند.
  • موهای خشک معمولاً به دو بار شست وشو در هفته نیاز دارند. درحالی که موها و پوست سر چرب هرروز باید شسته شود.
  • اگر موهای شما درمان شیمیایی شده اند، ممکن است موها خشک تر شود، بنابراین نیاز به شست وشوی کمتر دارد.
  • در هنگام شست وشوی مو از آب داغ یا سرد استفاده کنید. بهترین دما برای شست وشوی مو آب ولرم است.

برای مراقبت از مو حداکثر یک بار در روز موها و سرخود را بشویید. این گونه موهای سالم و با طراوت خواهید داشت.

انتخاب شامپوی مناسب

شامپویی را انتخاب کنید که باحالت و نوع موی شما مطابقت دارد. برای مثال، اگر موهای خود را رنگ کرده اید، از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید یا اگر موهای خشک دارید، شامپوهای مخصوص موهای خشک در بازار وجود دارد که می توانید از آن ها بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی برای مراقبت از موی فر مردانه

اگر موهای شما آسیب دیده اند، از شامپوهای دو در یک (2-in-1 Shampoo) که نرم کننده هم دارند استفاده کنید. این شامپوها کمی گران تر بوده ولی برای موهای آسیب دیده بسیار مناسب و مفید هستند.

3. شانه زدن درست برای مراقبت روزانه مو

موها زمانی که خیس هستند ضعیف ترند و سریع تر آسیب می بینند. برای همین، از برس کشیدن موها اجتناب کنید. به جای آن، از کمی نرم کننده بزنید و سپس با شانه دندانه پهن موهای گره های مو را باز کنید. شانه های دندانه پهن به موهای خیس آسیب وارد نمی کنند.

شانه زدن

شانه را از نوک موهای خود شروع کنید و به آرامی به سمت پوست سرخود ادامه دهید. سعی نکنید که موهای خودتان را بکشید، اگر گره ی مو باز آهسته آهسته و به کمک دست خود گره را باز کنید. برس کشیدن مرتب هم برای مراقبت روزانه از مو بسیار مهم است. فقط یادتان باشد که خیلی آرام برس بکشید و به هیچ عنوان از برس برای موهای خیس استفاده نکنید. برس مرتب و درست باعث از بین بردن گردوغبار روی مو و اکسیژن رسانی بهتر به موها می شود.

استفاده از نرم کننده بعد از شامپو برای مراقبت از موی سر

یکی از نکات مهم برای سلامت مو استفاده از نرم کننده بعد از حمام است.

به نقل از آکادمی پوست آمریکا (AAD) :

«درصورتی که از شامپوهای دو در یک که هم موها را تمیز و نرم کرده استفاده نمی کنید. بهره گیری از نرم کننده می تواند باعث افزایش درخشش، کاهش الکتریسیته ساکن و تقویت مو و محافظت در برابر اشعه نور خورشید (UV) شود.»

نرم کننده های مختلفی در بازار وجود دارد که شما با توجه به نیاز و نوع مو خود می توانید نرم کننده مناسب برای مراقبت از مو را انتخاب کنید. نرم کننده ها همچنین، ظاهر موهای آسیب دیده یا فرسوده را نیز به مقدار قابل توجهی بهبود می بخشند.

نکته: نرم کننده را بیشتر روی نوک موی خود بزنید. از آنجایی که نرم کننده ها می توانند ظاهر موهای نازک را سست نشان دهنده، از آن ها بیشتر برای نوک موها استفاده کنید و روی ساقه مو یا پوست سر نزنید.

شانه دندانه درشت

4. حوله برای خشک کردن مو مناسب نیست

شاید به نظرتان عجیب باشد ولی حوله برای خشک کردن موها مناسب نیست. در زمان خشک کردن موها، بهتر است که موهای خودتان را در یک تی شرت نخی بپیچانید. حوله هایی که پارچه های مصنوعی استفاده می کنند خیلی زبر بوده و به موهای شما آسیب می رسانند که باعث موخوره و شکاف موها می شود.

اگر می خواهید با حوله موهای خود را خشک کنید، از حوله های خشک کننده میکرو فایبر (Microfiber Towel) استفاده کنید. این حوله ها برای خشک کردن مو ساخته شده اند و کمتر به موها آسیب وارد می کنند.

قبل از خشک کردن موهای خود مطمئن شوید که حوله یا تی شرت کاملاً خشک بوده تا از شیوع بیماری های قارچی و باکتریایی جلوگیری کنید.

خشک کردن مو

5. حالت دادن به موها

در موقع حالت دهی به موهای خود، از روش های ساده استفاده کنید. حالت هایی که باعث کشیدن یا جمع شدن مو می شوند، روند تخریب و آسیب دیدگی موها را سریع تر می کنند. سعی کنید در زندگی روزمره از حالت هایی استفاده کنید که باعث گره خوردن موها نمی شود و زیادی آن ها کش نمی دهد.

درصورتی که می خواهید به موهای حالت های خاص و شیک دهید، حتماً از نرم کننده یا ماسک مو استفاده کنید تا موها کمی نرم تر شده و از شکستگی آن جلوگیری شود.

6. ماساژ مو با روغن های طبیعی

روغن های طبیعی مواد مغذی و ویتامین های موردنیاز مو را مستقیماً وارد ساقه و ریشه مو می کند که باعث تقویت مو می شود. با قرار دادن روغن هایی مانند روغن نارگیل، زیتون، بادام، چای سبز می توانید موخوره را تا حدی درمان کرده و از خشک شدن موهای خود جلوگیری کنید.

ماساژ مو به همراه روغن باعث جذب شده آن شده و گردش خون را افزایش می دهد تا موها تقویت شوند. برخی از روغن ها سرعت سفید شدن مو را نیز کاهش می دهند. البته در نظر داشته باشید که روغن برای موهای چرب مناسب نیست و ممکن است باعث خارش یا ریزش مو شود.

7. ماسک مخصوص برای مراقبت روزانه از مو

ماسک های مو مانند روغن های طبیعی باعث تقویت مو می شود. این محصولات مواد غذایی موردنیاز مو را تامین کرده تا موهای شما تقویت شوند. انواع ماسک های تقویت موی سر تا حدی در ضخیم شدن ساقه های مو به شما کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

بهترین ماسک های مخصوص مو شامل ماسک عسل و نارگیل، شیر و عسل، تخم مرغ و ترکیب روغن های طبیعی مختلف هستند. البته قابل ذکر است که برخی شامپوهای خانگی نیز مانند ماسک مو عمل می کنند تا نیازهای مو را برطرف کنند.

ماسک برای مو

8. حفظ رطوبت مو

یک موی سالم به اندازه کافی رطوبت دارد. پس برای سالم نگه داشتن مو باید رطوبت آن توجه جدی داشت. رطوبت مو، گره مویی را کاهش می دهد، زیباتر است و خشک نمی شود.

برای حفظ رطوبت مو، محصولات و برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که به حفظ رطوبت مو کمک می کند. این محصولات موهای شما را در طول شبانه روز مرطوب نگه می دارند تا موهای شما همیشه مرطوب بماند. قبل از مصرف این محصولات حتماً دستورالعمل آن ها را مطالعه فرمایید تا آسیب ناخواسته ای به موی خود وارد نکنید.

9. کوتاه کردن مرتب مو

یکی از بهترین روش جلوگیر و رفع موهای ترک خورده کوتاه کردن مو است. با کوتاه کردن 0.6 سانتی متر بالای محل شکافته شدن مو می توان موهای ترک خورده را از بین برد و از ایجاد آن ها تا حدی جلوگیری کرد. خانم ها می توانند هر 6 تا 8 یک بار موهای خود را کوتاه کنند.

در نظر داشته باشید که کوتاه کردن مو به کلفت شدن یا تقویت ریشه مو کمک خاصی نمی کند. با تراشیدن و یا کوتاه کردن مو می توانید مراقبت کردن از مو را آسان تر کنید؛ ولی به یاد داشته باشید که این کار، باعث درمان یا جلوگیری ریزش مو نمی شود.

کوتاه کردن مو

10. مراقبت از مو در هنگام شنا کردن

شنا کردن در استخر مو را در مرض مواد شیمیایی درون استخر مانند کلر قرار می دهد. برای مراقبت کردن از این مواد می توانید موهای خود را بشویید و سپس از نرم کننده استفاده کنید. اگر می خواهید از موهای خود بهتر مراقبت کنید از کلاه های مخصوص شنا بهره ببرید. بعد از شنا کردن حتماً موهای خود را با شامپو بشویید و سپس به آن نرم کننده بزنید.

11. بهداشت روبالشی ها

به طورمعمول مردان و زنان 7 ساعت از 24 ساعت روزانه خود را خواب هستند. به همین دلیل، بهداشت روبالشی ها بسیار مهم است. روبالشی های که از ابریشم، ساتن و میکرو فیبر استفاده کنید تا اصطکاک مو و بالش را به حداقل برسانید.

12. استفاده درست از سشوار برای مراقبت درست از موها

تا حد امکان بگذارید موها به طور طبیعی خشک شوند؛ با این کار موها در طولانی مدت سالم تر خواهند ماند. درصورتی که قصد دارید موهای خود را سشوار کنید؛ از باد خیلی داغ استفاده نکنید. آن را روی دمای گرم قرار دهید یا سشوار راکمی بافاصله بگیرید.

قبل از استفاده از سشوار اسپری های محافظت گرما بزنید. با این محصول موهای خود را در برابر گرما محافظت می کنید.

سشوار کشیدن

13. سلامت کلی بدن به سلامت و مراقبت مو کمک می کند

سلامتی یکی از بزرگ ترین نعمت های زندگی است و از مهم ترین روش های مراقبت از مو حساب می آید. اگر می خواهید بهترین ظاهر مو را داشته باشید، سلامت را جدی بگیرید. برای داشتن بدنی سالم به نکات زیر توجه کنید.

  • تغذیه سالم داشته باشید: موها به ویتامین و مواد غذایی برای زنده ماندن نیاز دارند. داشتن یک تغذیه غنی از پروتئین، میوه، غلات کامل و سبزی ها باعث سلامت بدن و موهای شما می شود. تاثیر تغذیه مناسب در طولانی مدت بوده و بلافاصله نیست.
  • به اندازه کافی آب بنوشید: بدن انسان حداقل به 8 لیوان آب در روز نیاز دارد. این مقدار متغیر است و به اندازه حرکت و نیاز شما بستگی دارد. اگر آب در دسترس نبود، می توانید از میوه های آبدار، سبزی ها، چای و دیگر نوشیدنی ها نیز بهره ببرید.
  • تا جایی که امکان دارد استرس خود را کاهش دهید: چندین آزمایش مختلف ثابت کرده اند که استرس باعث ریزش و آسیب مو می شود. تکنیک های تنفسی، یوگا، ورزش و پیاده روی بهترین روش های کاهش استرس هستند که می توانید انجام دهید.

14. مراقبت از مو در سالن ها و کلینیک های زیبایی

اگر می خواهید به نحو احسن از موهای خود مراقبت کنید، هیچ چیزی بهتر از درمان های سالن ها و کلینیک های زیبایی نیست. فرقی نمی کند که موهای شما به رطوبت یا پروتئین نیاز داشته باشد، درمان در سالن ها یا کلینیک های زیبایی نتایجی را به ارمغان می آورند که شما هیچ وقت در خانه نمی توانید تکرار کنید.

برای یافتن بهترین سالن زیبایی یا متخصص پوست و موی مناسب در نزدیک محل کار یا زندگی خود، می توانید از اپ رزرواسیون زیبر استفاده کنید. با اپ زیبر می توانید خدمات مختلف آرایشگران و متخصصان زیبایی را بررسی کنید و زمان درمان موردنظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

سخن نهایی

روش ها و متدهای مختلفی برای مراقبت از مو وجود دارد که به نوع ساختار موی شما بستگی دارد. با شناخت روش های مراقبت از مو و بهره گیری از روتین های مراقبتی که با موی شما سازگار است می توانید موهای سالم و زیبا داشته باشید.

سوالات متداول راجب روشهای مراقبت از مو

1. چند بار باید موها را بشوریم؟

موی همه افراد باهم متفاوت است. ولی به طورمعمول هر دو روز یک بار موهای خود را بشویید.

2. برای جلوگیری از موخوره چه کار کنیم؟

با استفاده از سرکه سیب، روغن نارگیل، ویتامین های E و آنتی اکسیدان ها می توانید علاوه بر رطوبت رسانی، از موخوره جلوگیری کنید.

3. آیا ژل مو باعث ریزش مو می شود؟

ژل مو به تنهایی باعث ریزش مو نمی شود؛ ولی استفاده از ژل های نامرغوب می تواند یکی از دلایل ریزش مو شود.

پیام بگذارید
با استفاده از این فرم، با ذخیره و مدیریت داده های خود توسط این وب سایت موافقت می کنید. *